Oprócz tygodniowego wymiaru czasu pracy, kierowców obowiązują również normy 48 i 60-godzinne. Obostrzenia te są mniej znane i przez to powodują w firmach problemy. Otóż, najczęściej okresy rozliczeniowe w firmach wyznaczone są bądź całymi miesiącami, bądź kwartałami - i nie pokrywają się one z pełnymi tygodniami. Poznaj zasady wyliczania: średniotygodniowego 48-godzinnego i 60-godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy kierowców. Sprawdź jakie sankcje grożą za przekroczenie tych norm.
Czy właściciela firmy będącego równocześnie kierowcą w swojej firmie - obowiązuje ograniczenie czasu pracy do 15 godzin dziennie?
Jak wygląda kwestia rozpoczynania dwukrotnie pracy w jednej dobie pracowniczej przez kierowców pojazdów: o dmc do 3,5 tony oraz powyżej 3,5 tony (czyli z zainstalowanym tachografem). W jakich przypadkach pracodawcy są narażeni na kary ITD lub PIP?
Słowacja ogłosiła czasowe złagodzenie przepisów o czasie prowadzenia pojazdów i odpoczynkach kierowców - zajmujących się krajową i międzynarodową dostawą towarów. Zwolnienie będzie obowiązywać do 10 grudnia 2020 r.
Kierowca wyjechał o godzinie 03:00. Według planu miał jechać 4 godziny, po czasie tym zaplanowany był 1-2 godzinny dyżur (w tym czasie samochód był serwisowany), a po jego zakończeniu kierowca miał wrócić do bazy - kolejne 4 godziny. Zaplanowany czas pracy w tej dobie wynosił zatem 8 godzin (powrót do godziny 13:00). Pora nocna do ustalenia czasu pracy kierowcy wyznaczona jest w zakładzie na godziny 00:00-04:00, natomiast pora nocna wynikająca z Kodeksu pracy 22:00-06:00. W wyniku przedłużających się prac w serwisie kierowca odebrał naprawiany pojazd dopiero o godz. 13:00, a do bazy powrócił dopiero o godzinie 17:30, czyli po 14,5 godzinach pracy w tej dobie. Oznacza to, że nastąpiło przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy powyżej 10 godzin z tytułu pory nocnej. Czy prawidłowym rozliczeniem czasu pracy w tym przypadku byłoby zakwalifikowanie godzin pomiędzy 03:00-07:00 oraz 13:00-17:30 jako godzin pracy (8,5 godziny), w tym godzin pomiędzy 03:00-06:00 jako nocne, natomiast czas pomiędzy 07:00-13:00 jako dyżuru 100% (nie wiedział jak długo będzie trwał postój związany z oczekiwaniem na odbiór pojazdu)? W zakładzie obowiązuje indywidualny rozkład czasu pracy kierowców. Pracują oni w systemie mieszanym (równoważny z przerywanym).
Upłynęły dwa miesiące obowiązywania pakietu mobilności. Wśród przedstawicieli branży transportowej pojawia się coraz więcej wątpliwości związanych z interpretowaniem nowej dyrektywy. Sama Komisja Europejska wskazała kilka zastrzeżeń w konstrukcji nowych zapisów. Ta sytuacja dotyczy ponad 35 tys. międzynarodowych przewoźników drogowych z naszego kraju. Jakie wątpliwości będą rozpatrywane przez Komisję Europejską? Sprawdź.
Kierowca wziął urlop i pożyczył samochód ciężarowy powyżej 3,5 t od pracodawcy, aby wykonać nim przewóz prywatny. Jak zarejestrować czas tego przejazdu w danych firmy i w danych kierowcy?
Przyjęty pakiet mobilności wprowadził jedną z najbardziej oczekiwanych zmian dla kierowców. Otóż będą oni mogli wydłużyć czas jazdy o 1 lub 2 godziny, gdy wracają do bazy. Często zdarza się, że kierowca powracając do kraju, utyka w korku i niedaleko domu lub bazy kończy mu się czas jazdy. Do tej pory konieczne było albo wezwanie innego kierowcy, albo odebranie odpoczynku. Od wejścia w życie pierwszych zapisów pakietu mobilności (co nastąpi prawdopodobnie ok. 20 sierpnia) kierowca będzie mógł w takich sytuacjach wydłużyć swój czas jazdy. Sprawdź jakie warunki musi do tego spełnić oraz jak musi zrekompensować te „nadgodziny”.
Kierowca ma prawo dwa razy w ciągu tygodnia do wydłużenia czasu jazdy z 9 do 10 godzin. Sprawdź jakie mogą powstać w związku z tym błędy. Podpowiadamy za co inspektor ITD może nałożyć karę.
Przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, można wpaść w pułapkę, która grozi mandatem od PIP i koniecznością wypłacenia kierowcy zaległych kwot dodatku. Otóż podstawą do obliczenia dodatku nocnego jest minimalne wynagrodzenie za pracę. Kwotę obowiązującego w danym roku minimalnego wynagrodzenia dzieli się przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu.
Ewidencja czasu pracy kierowcy może być prowadzona m.in. w formie danych cyfrowych z tachografu albo wykresówek. Jednak sporo przewozów korzysta z wyłączenia – nie trzeba podczas nich używać tachografu. Czy wówczas zapisy z tego urządzenia mogą być ewidencją?
Kierowcy często pracują jednocześnie dla kilku różnych przedsiębiorstw. Jeśli Twoi też, to pamiętaj, że prowadzenie ewidencji Twojego kierowcy przez innego przedsiębiorcę nie zwalnia Cię z obowiązku prowadzenia swojej. Musisz także uwzględnić te inne ewidencje.
Wątpliwości związane z normami czasu pracy kierowcy to najczęstsze pytania, które otrzymujemy od naszych Czytelników. Nic dziwnego – stosowanie tych norm w praktyce nie jest łatwe, a za błędy w tym zakresie grożą wysokie kary. Dlatego przygotowaliśmy zestawienie wszystkich reguł dotyczących czasu pracy kierowcy ciężarówki i zilustrowaliśmy je na diagramach.
Z artykułu dowiesz się:
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »