W tym dziale znajdziesz wszystko na temat czasu pracy kierowców – przerw, odpoczynków kierowców, a także okresów tzw. innej pracy oraz dyżurów kierowców. Dowiesz się, jak prawidłowo dokumentować czas pracy kierowców za pomocą wykresówek, tachografów analogowych, tachografów cyfrowych, kart kierowców, a także jakich norm czasu pracy kierowców przestrzegać. Dzięki wskazówkom zawartym w tym dziale Twoja firma będzie dobrze przygotowana do kontroli ITD oraz kontroli PIP.
Pytanie: Czy czas pracy kierowcy autobusu w komunikacji regularnej może być ułożony w następujący sposób: rozpoczęcie pracy godz. 4:40, przerwa w godz. 8:00-10:20, później praca, a następnie dyżur w godz. 13:57-15:25 oraz praca do godz. 17:00?
Pytanie: Pakiet mobilności wprowadził możliwość przedłużenia czasu jazdy, w celu powrotu do bazy - o 2 godziny. Czy wydłużenie to dotyczy tylko czasu jazdy czy również pracy? Ponadto czy w związku z tym można naruszyć ograniczenie do 15 godzin pracy? Jakie mogą być powody skorzystania z tego odstępstwa, czy może być to np. awaria pojazdu?
Pytanie: Chciałbym się zorientować w kwestii ograniczenia do 10 godzin pracy w ciągu doby w przypadku przepracowania ponad 4 godzin w okresie od 24.00-7.00. Jak liczyć te 10 godzin nocnych kierowcy. Czy to ma być 10 godzin od momentu rozpoczęcia zmiany roboczej do jej zakończenia? Czy może sumuje się okresy aktywności innych niż odpoczynek w okresie zmiany roboczej trwającej więcej niż 10 godzin?
Pytanie: Kierowca korzystając z pakietu mobilności wydłuża dopuszczalny maksymalny czas jazdy dziennej o 2 godziny. Odbiera przerwę 30 min. bezpośrednio przed wydłużeniem jazdy oraz dokonuje wydruku z odpowiednim opisem. Czy wydłużony czas jazdy musi dotyczyć dojazdu do bazy lub miejsca zamieszkania czy też kierowca może wybrać sobie „swoje” czyli dowolne - miejsce odebrania odpoczynku?
Pytanie: Kierowca zaczął pracę o 6.00 (zapis na karcie kierowcy), następnie o godzinie 11.00 (tylko 2,5 godziny jazdy) zrobił 15 minut przerwy. Następnie jechał do godziny 14.30, od 14.30 do 15.00 miał przerwę, a potem jechał do godziny 19.30. Czy kierowca prawidłowo rozłożył jazdę i odpoczynki?
Pytanie: Czy prawidłowy jest podział przerwy w prowadzeniu pojazdu według sytuacji: 8:00-8:15 – wyjazd, 8:15-8:30 – przerwa, 8:30-12:30 – jazda, 12:30-13:00 – przerwa, 13:00-17:30 – jazda, od 17:30 - odpoczynek dobowy. Czy w świetle przepisów właściwe jest rozpoczęcie pierwszej przerwy (15 min) zaledwie po 15 minutach jazdy? Czy istnieje jakiś limit długości czasu prowadzenia pojazdu po którym można odebrać pierwszą przerwę?
W jaki sposób należy podzielić odpoczynki dłuższe niż regularne odbierane na przełomie tygodni. Zgodnie z opracowaniem TRACE (które wyjaśnia treść rozporządzenia 561/2006) na s. 45 czytamy – „tygodniowy okres odpoczynku, który obejmuje dwa tygodnie, można zaliczyć do dowolnego z nich, ale nie obu. Okres odpoczynku trwający minimum 69 godzin MOŻE być uznany za dwa następujące po sobie odpoczynki tygodniowe (czyli jeden regularny a drugi skrócony)”. Czy użyte słowo „MOŻE" pozwala kontrolującemu na dowolność uznaniową? Dlaczego ten wyjaśniający zapis w TRACE nie jest udostępniony w jakimś akcie prawnym dostępnym dla przedsiębiorców? Czy w praktyce TRACE może być uznaną podstawą prawną na okoliczność odwołania przedsiębiorcy od nałożonej kary?
Pytanie: Kierowca zakończył skrócony odpoczynek tygodniowy (wynoszący 30 godzin) w poniedziałek o godz. 8.00 rano. Czy może dokonać rekompensaty za to skrócenie w środku tygodnia (np. po dwóch cyklach 24 godzinnych) tj. rozpocząć pauzę w środę o godz. 11.00, która będzie trwała do czwartku do godz. 13.00, czyli łącznie 26 godzin (15 godzin rekompensaty plus 11 godzin odpoczynku regularnego dobowego). Następnie będzie kontynuował pracę, aby rozpocząć odpoczynek tygodniowy przed godz. 8.00 rano w niedzielę, aby nie przekroczyć sześciu 24 godzinnych cykli.
Pytanie: W przypadku wykonywania pracy w porze nocnej czas pracy zostaje skrócony do 10 godz. Czy jednak kierowca odpoczywał w ciągu dnia 2 godz. (np. zjechał na parking na obiad i aby odpocząć, bo załadunek ma dopiero za 2 godz.) to czy czas pracy się wydłuża np. kierowca zaczął pracę o godz. 3 w nocy, przez 4 godz. prowadził, przez 2 godz. trwał rozładunek nr 1, potem znowu prowadził przez 30 min, zrobił pauzę 45 min., drugi rozładunek trwał 2 godz., następnie prowadził przez 1 godz., oraz odpoczywał na parkingu przez 2 godz. Do której zatem kierowca ma swój czas pracy? Czy pauza 45 min i 2 h wlicza się do tych 10h?
Pytanie: Zatrudniamy kierowców, którzy realizują dowozy dzieci do szkół w ramach linii regularnych specjalnych do 50 km. Przewóz poranny rozpoczyna się o godzinie 6.00 i kończy o godzinie 8.00, natomiast przewóz popołudniowy zaczyna się o 13.00 i kończy o 16.00. Kierowca zasadniczo czeka w autokarze, w szkole lub w zajezdni na przewóz popołudniowy i może swobodnie dysponować czasem. W jakiej kwocie przysługuje kierowcy wynagrodzenie za czas oczekiwania na przewóz popołudniowy? Czy za czas dyspozycji/dyżuru (oczekiwania na kurs południowy) można wypłacać 60% stawki godzinowej z wynagrodzenia zasadniczego zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy o czasie pracy kierowców?
Kierowca wyjechał o godzinie 03:00. Według planu miał jechać 4 godziny, po czasie tym zaplanowany był 1-2 godzinny dyżur (w tym czasie samochód był serwisowany), a po jego zakończeniu kierowca miał wrócić do bazy - kolejne 4 godziny. Zaplanowany czas pracy w tej dobie wynosił zatem 8 godzin (powrót do godziny 13:00). Pora nocna do ustalenia czasu pracy kierowcy wyznaczona jest w zakładzie na godziny 00:00-04:00, natomiast pora nocna wynikająca z Kodeksu pracy 22:00-06:00. W wyniku przedłużających się prac w serwisie kierowca odebrał naprawiany pojazd dopiero o godz. 13:00, a do bazy powrócił dopiero o godzinie 17:30, czyli po 14,5 godzinach pracy w tej dobie. Oznacza to, że nastąpiło przekroczenie dopuszczalnego czasu pracy powyżej 10 godzin z tytułu pory nocnej. Czy prawidłowym rozliczeniem czasu pracy w tym przypadku byłoby zakwalifikowanie godzin pomiędzy 03:00-07:00 oraz 13:00-17:30 jako godzin pracy (8,5 godziny), w tym godzin pomiędzy 03:00-06:00 jako nocne, natomiast czas pomiędzy 07:00-13:00 jako dyżuru 100% (nie wiedział jak długo będzie trwał postój związany z oczekiwaniem na odbiór pojazdu)? W zakładzie obowiązuje indywidualny rozkład czasu pracy kierowców. Pracują oni w systemie mieszanym (równoważny z przerywanym).
Pytanie: Pakiet mobilności wprowadził obowiązek wymiany tachografów na inteligentne II generacji. Czy dotyczy to tylko ciężarówek czyli przewozu towarów, czy również autobusów (przewóz osób) w międzynarodowych przewozach regularnych? Jeśli tak, jakie są terminy wymiany tachografów na inteligentne II generacji?
Pytanie: Przedsiębiorca wykonujący transport krajowy autobusem na podstawie zezwolenia, planuje zorganizowanie wyjazdu prywatnego z rodziną i znajomymi. Czy może ustawić tachograf na OUT? Jakie znaczenie ma to czy wycieczka ma charakter krajowy lub zagraniczny? Jak przepisy różnicują taki przewóz autobusem do i powyżej 17 osób?
Pytanie: Czy przewożąc odpady poubojowe kat. 3 pojazdem typu chłodnia, kierowca jest zwolniony z obowiązku używania tachografu? Jak udowodnić w trakcie późniejszej kontroli, że wykonane przewozy podlegały zwolnieniu? Jak należy dokumentować jazdę naprzemienną: czyli ze zwolnieniem, a później normalne transporty podlegające rejestracji na tachografie?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.