Sprawdź, jakie wymagania techniczne muszą spełniać samochody dostawcze, ciężarówki, autobusy oraz inne pojazdy wykorzystywane w firmie transportowej oraz przy przewozach na potrzeb y własne. Zobacz, jakie ograniczenia w ruchu i zakazy ruchu mogą czekać Cię podczas wykonywania przewozów drogowych. Z tego działu dowiedz się również, na czym polega bezpieczne mocowanie ładunku oraz jakie mocowanie towaru zabezpieczy Cię przed płaceniem odszkodowania za towar. Zobacz też, jakie kary mogą być nałożone przez ITD za brak odpowiedniego opakowania, np. przy przewozach ADR, oraz jakie wymogi musi spełniać transport nienormatywny.
Pytanie: Firma wykonująca transport betonu ma wątpliwości odnośnie obowiązku używania tachografów przez betoniarki. W związku z tym mamy następujące pytania: czy należy rejestrować na wykresówkach i kartach elektronicznych czas pracy kierowcy-operatora gruszki i gruszko pompy? Czy jeżeli zamontowany w pojeździe do przewozu betonu jest tachograf elektroniczny należy go zgrywać co 90 dni? W jakim położeniu musi być ustawiony tachograf (elektroniczny, analogowy) pojazdu do przewozu betonu: gruszki, pompogruszki, wywrotki - podczas jazdy i w czasie rozładunku? Jeżeli czas pracy kierowcy-operatora pojazdu przewożącego beton nie musi być rejestrowany to czy jeżeli wraca „na pusto” po rozładunku to musi czas rejestrować? Czy jeżeli pojazd do przewozu betonu (pompa, pompogruszka, gruszka) jedzie (nie załadowany) na przegląd okresowy rejestracyjny, dozorowy lub naprawę musi mieć włożoną wykresówkę lub kartę elektroniczną?
Pytanie: Firma planuje zakup autotransportera (lohry) zarejestrowanej jako pomoc drogowa. Dopytaliśmy firmy ubezpieczeniowej, czy przewozy wykonywane tym pojazdem będą objęte ubezpieczeniem OCP przewoźnika. Otrzymaliśmy następującą odpowiedź: „Żeby zaoferować ubezpieczenie oc przewoźnika drogowego, klient powinien spełniać warunki formalne: - posiadać zarejestrowaną działalność transportową PKD 49.41Z, - posiadać wymagane prawem zezwolenia/licencje na wykonywanie zawodu przewoźnika, - przewozić towary/ przesyłki na podstawie listów przewozowych/ listów przewozowych CMR, - w przypadku przewozu samochodów (nowych/ używanych) – ładunki powinny być zaznaczone w polisie ubezpieczeniowej. Do wykonywania przewozu pojazdów powinny być wykorzystywane pojazdy sprawne techniczne i przystosowane do danego rodzaju pojazdu – autotransporterty/ lohry/ lawety – to pojazdy przystosowane do przewozu samochodów. Kwestia kategorii pojazdu przy rejestracji nie ma dla tego ryzyka znaczenia. W ramach OC przewoźnika drogowego nie jest objęta usługa pomocy drogowej/ holowania/ assistance”. Wydaje mi się, że potwierdza to, że w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia podczas przewozu międzynarodowego na podstawie listu CMR, OCP będzie chroniło przewoźnika, dobrze wnioskuję?
Pytanie: Firm transportowa świadczy usługi międzynarodowego przewozu samochodów pojazdami typu autotransporter (lohra). Planowany jest zakup nowego zestawu do floty, ciężarówki zarejestrowanej jako pojazd specjalny – pomoc drogowa. Czy przewoźnik może takim zestawem pomocy drogowej z lohrą wykonywać zarobkowy międzynarodowy przewóz nowych samochodów odbieranych z fabryk - na podstawie listu przewozowego CMR? Czy w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia - wypadku i uszkodzenia ładunku w transporcie, OCP będzie chroniło przewoźnika?
Pytanie: Firma otrzymała decyzję o nałożeniu kary pieniężnej za wykonywanie przewozu drogowego w czasie obowiązywania ograniczeń oraz zakazów ruchu dla ciężarówek. Pojazd wykonujący przewóz na potrzeby własne, wracał pusty - z miejsca rozładunku - do bazy. Podczas składania wyjaśnień wskazywaliśmy właśnie na wyjątek, iż zakaz nie dotyczy pojazdów pustych jadących po załadunek lub powracających z rozładunku. Niestety mimo to, została wydana decyzja o nałożeniu kary, jak się od niej odwołać?
Pytanie: Pakiet mobilności wprowadził zakaz wykonywania przewozów kabotażowych tym samym pojazdem (dotyczy pojazdu, nie kierowcy) w tym samym państwie członkowskim przez 4 dni od zakończenia poprzedniego przewozu kabotażowego. Czy weekend zalicza się do 4 dni przerwy czy nie?
W Norwegii zarząd dróg publicznych nałoży karę za nielegalny kabotaż na miejscu kontroli, nie czekając na wynik postępowania wyjaśniającego. Oznacza to również, o czym już pisaliśmy, że nie tylko policja, ale też „drogowcy” - będą mogli karać kierowców. Nowy przepis zacznie obowiązywać od 1 marca 2024 r.
Przepisy ADR określają, że cysterny o pojemności większej niż 7500 l przeznaczone do gazów skroplonych i cieczy powinny być napełniane co najmniej w 80% albo najwyżej do 20% swojej pojemności. Cysterny podzielone na przestrzenie o pojemności nie większej niż 7500 litrów mogą być napełniane w dowolnym stopniu nie większym od dopuszczalnego. Natomiast czy dla cystern, przewożących towary które nie są niebezpieczne te zasady również obowiązują?
Pytanie: Transport lodówek nie podlega przepisom ADR, jeśli zawierają one mniej niż 12 kg gazu. Jak natomiast potraktować transport zużytych lodówek po okresie eksploatacji? Nie są one już zapakowane w kartony ze styropianowymi stojakami i równo poukładane na paletach. Czy zużyte lodówki podlegają przepisom o ADR?
Pytanie: Czy rolnik indywidualny, który nie ma zarejestrowanej działalności gospodarczej i kupił ciągnik siodłowy z naczepą może bez dodatkowego zaświadczenia jeździć np. do skupu? Czy taki rolnik może dostarczyć do skupu zboże sąsiada? Czy może poprosić kolegę lub członka rodziny, żeby pojechał samochodem np. na skup? W jaki sposób są uregulowane transporty płodów rolnych przez rolnika?
Pytanie: Firma zatrudniająca 5 kierowców dostarcza własnym transportem towary spożywcze do Holandii. Kierowcy prowadzą busy do 3,5 t i są zatrudnieni na umowę o pracę. Transport wyrusza np. we wtorek o godz. 17-18, dojeżdża do Holandii, gdzie rozładowuje towar i wraca w czwartek ok. godz. 6-8 rano. Pozostałe dni kierowca ma wolne. Jak prawidłowo rozliczać czas pracy kierowców? Jakie dokumenty powinny być wypełniane? Jakie dodatki powinien dostawać kierowca?
Pytanie: Przedsiębiorca wykonuje przewozy drogowe na potrzeby własne w promieniu do 300 km od siedziby firmy. Transporty wykonywane są zestawem: bus 3,5 t. + laweta 3,5 t. Wykonując taki przewóz jest zobowiązany m.in. do założenia tachografu w busie. W związku z tym powstają następujące pytania. Jak często należy zgrywać dane z tachografu? Czy jeżdżąc samym busem bez podczepionej lawety, trzeba mieć kartę kierowcy w tachografie? Jaką funkcję ustawić na selektorze po dotarciu do miejsca i rozpoczęciu pracy sprzętem, który był wieziony na lawecie? Czy kierowcę obowiązują takie same przepisy jak kierowców zawodowych?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.