Sprawdź, jakie wymagania techniczne muszą spełniać samochody dostawcze, ciężarówki, autobusy oraz inne pojazdy wykorzystywane w firmie transportowej oraz przy przewozach na potrzeb y własne. Zobacz, jakie ograniczenia w ruchu i zakazy ruchu mogą czekać Cię podczas wykonywania przewozów drogowych. Z tego działu dowiedz się również, na czym polega bezpieczne mocowanie ładunku oraz jakie mocowanie towaru zabezpieczy Cię przed płaceniem odszkodowania za towar. Zobacz też, jakie kary mogą być nałożone przez ITD za brak odpowiedniego opakowania, np. przy przewozach ADR, oraz jakie wymogi musi spełniać transport nienormatywny.
Pytanie: Firma wykonująca transport betonu ma wątpliwości odnośnie obowiązku używania tachografów przez betoniarki. W związku z tym mamy następujące pytania: czy należy rejestrować na wykresówkach i kartach elektronicznych czas pracy kierowcy-operatora gruszki i gruszko pompy? Czy jeżeli zamontowany w pojeździe do przewozu betonu jest tachograf elektroniczny należy go zgrywać co 90 dni? W jakim położeniu musi być ustawiony tachograf (elektroniczny, analogowy) pojazdu do przewozu betonu: gruszki, pompogruszki, wywrotki - podczas jazdy i w czasie rozładunku? Jeżeli czas pracy kierowcy-operatora pojazdu przewożącego beton nie musi być rejestrowany to czy jeżeli wraca „na pusto” po rozładunku to musi czas rejestrować? Czy jeżeli pojazd do przewozu betonu (pompa, pompogruszka, gruszka) jedzie (nie załadowany) na przegląd okresowy rejestracyjny, dozorowy lub naprawę musi mieć włożoną wykresówkę lub kartę elektroniczną?
Pytanie: Firma planuje zakup autotransportera (lohry) zarejestrowanej jako pomoc drogowa. Dopytaliśmy firmy ubezpieczeniowej, czy przewozy wykonywane tym pojazdem będą objęte ubezpieczeniem OCP przewoźnika. Otrzymaliśmy następującą odpowiedź: „Żeby zaoferować ubezpieczenie oc przewoźnika drogowego, klient powinien spełniać warunki formalne: - posiadać zarejestrowaną działalność transportową PKD 49.41Z, - posiadać wymagane prawem zezwolenia/licencje na wykonywanie zawodu przewoźnika, - przewozić towary/ przesyłki na podstawie listów przewozowych/ listów przewozowych CMR, - w przypadku przewozu samochodów (nowych/ używanych) – ładunki powinny być zaznaczone w polisie ubezpieczeniowej. Do wykonywania przewozu pojazdów powinny być wykorzystywane pojazdy sprawne techniczne i przystosowane do danego rodzaju pojazdu – autotransporterty/ lohry/ lawety – to pojazdy przystosowane do przewozu samochodów. Kwestia kategorii pojazdu przy rejestracji nie ma dla tego ryzyka znaczenia. W ramach OC przewoźnika drogowego nie jest objęta usługa pomocy drogowej/ holowania/ assistance”. Wydaje mi się, że potwierdza to, że w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia podczas przewozu międzynarodowego na podstawie listu CMR, OCP będzie chroniło przewoźnika, dobrze wnioskuję?
Pytanie: Firm transportowa świadczy usługi międzynarodowego przewozu samochodów pojazdami typu autotransporter (lohra). Planowany jest zakup nowego zestawu do floty, ciężarówki zarejestrowanej jako pojazd specjalny – pomoc drogowa. Czy przewoźnik może takim zestawem pomocy drogowej z lohrą wykonywać zarobkowy międzynarodowy przewóz nowych samochodów odbieranych z fabryk - na podstawie listu przewozowego CMR? Czy w przypadku jakiegokolwiek zdarzenia - wypadku i uszkodzenia ładunku w transporcie, OCP będzie chroniło przewoźnika?
Pytanie: Firma otrzymała decyzję o nałożeniu kary pieniężnej za wykonywanie przewozu drogowego w czasie obowiązywania ograniczeń oraz zakazów ruchu dla ciężarówek. Pojazd wykonujący przewóz na potrzeby własne, wracał pusty - z miejsca rozładunku - do bazy. Podczas składania wyjaśnień wskazywaliśmy właśnie na wyjątek, iż zakaz nie dotyczy pojazdów pustych jadących po załadunek lub powracających z rozładunku. Niestety mimo to, została wydana decyzja o nałożeniu kary, jak się od niej odwołać?
W Norwegii zarząd dróg publicznych nałoży karę za nielegalny kabotaż na miejscu kontroli, nie czekając na wynik postępowania wyjaśniającego. Oznacza to również, o czym już pisaliśmy, że nie tylko policja, ale też „drogowcy” - będą mogli karać kierowców. Nowy przepis zacznie obowiązywać od 1 marca 2024 r.
Pytanie: Czy rolnik indywidualny, który nie ma zarejestrowanej działalności gospodarczej i kupił ciągnik siodłowy z naczepą może bez dodatkowego zaświadczenia jeździć np. do skupu? Czy taki rolnik może dostarczyć do skupu zboże sąsiada? Czy może poprosić kolegę lub członka rodziny, żeby pojechał samochodem np. na skup? W jaki sposób są uregulowane transporty płodów rolnych przez rolnika?
Pytanie: Kierowca od po poniedziałku do czwartku wykonał 3 kabotaże na terenie Niemiec. W piątek miał 3 załadunki i rozładunek towaru na poniedziałek również w Niemczech. Czy ten ładunek trzeba zakwalifikować jako czwarty kabotaż czy liczy się już do następnego tygodnia? I czy jako jeden samodzielny kabotaż skoro były 3 załadunki pojazdu? Jakie zasady odpowiedzialności przewoźnika wynikają z regulacji unijnego pakietu mobilności z 2022 r.? Jak rozumieć zasadę 3 przewozów w ciągu 7 dni w tym samym państwie?
Pytanie: Przedsiębiorca wykonuje przewozy drogowe na potrzeby własne w promieniu do 300 km od siedziby firmy. Transporty wykonywane są zestawem: bus 3,5 t. + laweta 3,5 t. Wykonując taki przewóz jest zobowiązany m.in. do założenia tachografu w busie. W związku z tym powstają następujące pytania. Jak często należy zgrywać dane z tachografu? Czy jeżdżąc samym busem bez podczepionej lawety, trzeba mieć kartę kierowcy w tachografie? Jaką funkcję ustawić na selektorze po dotarciu do miejsca i rozpoczęciu pracy sprzętem, który był wieziony na lawecie? Czy kierowcę obowiązują takie same przepisy jak kierowców zawodowych?
Pytanie: Jaką licencję powinien uzyskać przewoźnik, który chce wykonywać zarobkowy przewóz busem 9-osobowym na trasach nieregularnych między Polską a Niemcami? Licencja wspólnotowa na przewóz osób dotyczy jedynie autobusów. Czy wyrabiają licencję krajową będzie ona uznana w Niemczech?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.