W tej zakładce zebraliśmy materiały dotyczące zasad: ubiegania się, odbioru, a także zwrotu licencji transportowych.
Pytanie: Czy za brak zgłoszenia sprzedaży pojazdu do organu licencyjnego można dostać karę? Czy po zmianie nazwy firmy oraz formy prawnej spółki trzeba oddać wszystkie wypisy? Czy firmie grożą kary, jeśli nie zwróci wypisów?
Pytanie: Jaki dokument lub zaświadczenie powinien posiadać przy sobie kierowca wykonujący przejazd na liniach regularnych do 50 km?
Pytanie: Firma wykonuje okazjonalny, międzynarodowy przewóz osób busem do 9 osób łącznie z kierowcą. Jeśli licencja na międzynarodowy przewóz osób nie jest wymagana, to jak traktowany jest zarobkowy (okazjonalny) przewóz osób na terytorium RP do polskiej granicy (zebranie pasażerów w Polsce i transport do Danii). Czy w takim przypadku nadal konieczne jest pozyskanie licencji krajowej? Czy licencją/zezwoleniem musi dysponować przedsiębiorca (działalność jednoosobowa), czy może ja posiadać zatrudniony pracownik? Czy tranzyt przez Niemcy (jazda z „zamkniętymi drzwiami”, postoje jedynie na odpoczynek) należy zgłaszać do Federalnego Urzędu ds. Przewozu Drogowego?
Pytanie: GITD przesłał decyzję stwierdzającą utratę dobrej reputacji przez naszą firmę. W odpowiedzi złożona została skarga do WSA na tę decyzję. Jednak GITD przesłał też decyzję o zawieszeniu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Firma zamierza złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie tej decyzji. Czy GITD może odebrać firmie licencję, jak dalej należy postępować?
Pytanie: Czy składając wniosek o wydanie licencji na krajowy przewóz osób, przy spełnieniu wszystkich pozostałych warunków, trzeba być właścicielem autobusu? Czy wystarczy umowa wstępna zakupu albo umowa użyczenia? Czy przepisy określają maksymalny okres od zakupu pojazdu - do momentu uzyskania licencji?
Pytanie: Czy na usługi spedycyjne (sprzedaż frachtów krajowych) dotyczące aut o dopuszczalnej masie do 3,5 t (busów) jest wymagana licencja spedytora, czy wystarczy tylko wpis do rejestru, że wykonuje się usługi spedycyjne?
Pytanie: Firma produkcyjna od wielu lat posiada zaświadczenie na transport na potrzeby własne. Chcąc efektywniej wykorzystywać flotę zamierza złożyć wniosek o wydanie: 1) zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, 2) licencję wspólnotową na zarobkowy transport rzeczy. Czy aby ubiegać się o międzynarodową licencję trzeba mieć minimum trzyletnie doświadczenie w zarobkowym przewozie krajowym?
Sprawdź nasz portal - testuj przez 24h za darmo
Aktualności i porady ekspertów
Wzory dokumentów
E-biblioteka z raportami
Kancelaria Prawna Morawiec & Kot sp. z o.o. sp.k. to zespół prawników specjalizujących się w prawie gospodarczym, handlowym i transportowym, która świadczy pomoc prawną klientom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Prowadzi postępowania windykacyjne, weryfikuje umowy, podejmuje czynności ukierunkowane na założenie nowych podmiotów gospodarczych. Kancelaria prowadzi także postępowania celno-skarbowe. W sferze zainteresowań Kancelarii pozostaje również prawo upadłościowe.