Chcesz wykonywać autobusami międzynarodowe przewozy regularne osób poza obszarem państw Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii, Liechtensteinu lub Szwajcarii? Potrzebujesz na to zezwolenia. Do wniosku należy dołączyć schemat czasu pracy i odpoczynku kierowców. Załączamy go.
W Hiszpanii wprowadzono obowiązek ewidencjonowania czasu pracy kierowców pojazdów ciężarowych o dmc do 3,5 tony. Uwaga: na razie nie wiadomo czy wymóg ten dotyczy pracowników zagranicznych np. z Polski. Najprawdopodobniej będzie dotyczyło to wszystkich kierowców. Trzeba będzie więc wyposażyć ich w karty czasu pracy!
Wielu kierowców ciężarówek i autokarów błędnie wyznacza, kiedy trzeba rozpocząć odpoczynek tygodniowy. Wyznaczają go po sześciu okresach jazdy dziennej. To niezgodne z przepisami, a ponadto sami ograniczają sobie czas jazdy! Sprawdź na czym polega różnica.
Dwukrotnie w ciągu tygodnia kierowca może wydłużyć dzienny czas prowadzenia pojazdu z 9 do 10 godzin. W tym przywileju czai się jednak pewien haczyk, który jest przyczyną kłopotów wielu kierowców. Otóż przekroczenie normy dziennej prowadzenia pojazdu nawet o kilka minut oznacza, że kierowca wykorzystał jeden wydłużony czas jazdy. Z tachografem cyfrowym jest łatwiej, bo nie wszystko zlicza. Jak to wykorzystać? Sprawdź.
Zdarza się, że z powodu opóźnień w rozładunku kierowca musi na niego oczekiwać w kabinie. Co stanie się w sytuacji, gdy akurat wypada mu obowiązek odebrania odpoczynku 45-godzinnego? Jak lawirować między kowadłem odbiorcy, a młotem kontrolerów? Będzie trudno!
W przypadku kierowców zamiast wynagrodzenia za nadgodziny oraz za pracę w nocy – można ustalić ryczałt. Nie trzeba wtedy zaznaczać w ewidencji godzin pracy, wystarczą dni. Jest to szczególnie korzystne w przypadku dużych firm. Sprawdź!
Ryczałt dla kierowcy można obniżyć tylko w określonych sytuacjach, gdy kierowca pracował dużo krócej niż zwykle. Z powodu pojedynczych nieobecności kierowcy nie można obniżyć wypłacanego ryczałtu za godziny nadliczbowe oraz za pracę w porze nocnej. Wolno to zrobić tylko wtedy, gdy różnica między faktycznym czasem pracy a czasem przyjętym do ustalenia ryczałtu jest znaczna.
Czy przerwę śniadaniową możesz wliczyć w czas pracy? Czy dopuszczalne są dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd? Czy na pewno wiesz, jak ustalić porę nocną? Między innymi o to najczęściej pytają kierujący ciężarówkami i polscy przewoźnicy drogowi. Przybliżamy wybrane zagadnienia w zakresie czasu pracy kierowcy zawodowego.
Kierowcy często zaczynają pracę w kolejnej dobie wcześniej niż poprzedniego dnia, ponieważ mogą skracać odpoczynki. W takiej sytuacji należy im się wynagrodzenie na nadgodziny. Rozwiązaniem jest wprowadzenie indywidualnego rozkładu czasu pracy. Sprawdź różnice!
W trakcie głosowań nad Pakietem Mobilności regulacje dotyczące czasu pracy oraz odbierania przerw i odpoczynków rozszerzono na pojazdy o DMC powyżej 2,4 tony. Parlament przyjął bowiem zmiany w Rozporządzeniu 561/2006. Co to oznacza? Przepisy z zakresu czasu pracy zarezerwowane dotąd wyłączenie dla transportu ciężkiego – będą obowiązywać również busy poniżej 3,5 tony. Takich wymogów nie da się spełnić bez tachografu na pokładzie busa.
Przy rozliczaniu nadgodzin kierowców, bardzo popularnym błędem popełnianym przez pracodawców, jest nieprawidłowe obliczenie wynagrodzenia. Powodem jest pomylenie nadgodzin dobowych ze średniotygodniowymi. Na czym on polega? Sprawdź.
Co powinni zrobić kierowcy, aby po wykonaniu trasy w nocy z 30 na 31 marca 2019 roku dokumentacja okresów jazdy, odpoczynków i przerw była prawidłowa i zgodna z prawem, a na wykresówce nie brakowało godziny? Sprawdź.
Rekompensatę za pracę w nocy najłatwiej jest rozliczyć w ryczałcie. Nie należy jednak stosować tego rozwiązania w przypadku dyżurów, nie zgodzi się na to Państwowa Inspekcja Pracy. Poznaj inne zasady rozliczania ryczałtów, przyznawania dni wolnych oraz dodatków do wynagrodzenia. Zapraszamy do lektury raportu o rozliczaniu rekompensat.
Jeśli właściciel firmy transportowej odpowiednio określi okresy rozliczeniowe swojej pracy oraz pracy kierowców zatrudnionych na zlecenie, inspektorom ITD będzie bardzo trudno ocenić, czy naruszył przepisy, czy nie. Jak to zrobić?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »