Zapisy z tachografu i inne dokumenty, potwierdzające, co kierowca robił (zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu, wnioski urlopowe, zwolnienia lekarskie) muszą stanowić jeden ciąg. Co robić gdy kierowca włoży kartę do tachografu trochę później niż powinien albo wyjmie ją odrobinę wcześniej niż trzeba. Sprawdź.
Dotyczy zezwolenia na wykonywanie międzynarodowych przewozów regularnych wykraczających poza obszar państw członkowskich Unii Europejskiej, Szwajcarii, Norwegii, Islandii oraz Liechtensteinu (WPR poza UE).
Kierowca trzy razy podróżował promem – czy przekroczył normy dotyczące odpoczynków? Jeśli tak, to jakie kary mu grożą? Kiedy kończy się i kiedy rozpoczyna kolejny okres dzienny kierowcy?
Częstym błędem jest umieszczenie karty kierowcy lub wykresówki w tachografie bezpośrednio przed samym wyruszeniem w trasę. Takie postępowanie jest prawidłowe tylko wtedy, gdy przed wyjazdem kierowca nie musi nic innego zrobić i od razu po przyjściu do pracy siada za kierowcę. Czas załadunku i przygotowania auta do drogi muszą być oznaczone na tachografie jako "inna praca" (młotki)!
W trakcie realizacji zadania przewozowego kierowca został zatrzymany do kontroli drogowej przez funkcjonariuszy Inspekcji Transportu Drogowego. Kontrola obejmowała także sprawdzenie czasu pracy kierowcy. W związku z tym kierowca wyjął swoją kartę kierowcy na ten czas z tachografu. Co powinien zrobić z kartą po zakończeniu kontroli?
Karę za brak ewidencji czasu pracy inspektor może nałożyć tylko w określonych sytuacjach. I tylko w odniesieniu do niektórych kierowców. Sprawdź których!
Obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. przepisy skróciły z 50 do 10 lat okres przechowywania akt osobowych oraz dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Jednak do tej dokumentacji należy również ewidencja czasu pracy, która archiwizowana była dotychczas przez okres zaledwie 3-letni. Oznacza to w praktyce wydłużenie okresu jej przechowywania z 3 do 10 lat!
Kierowca, zatrudniony na podstawie umowy o pracę, musi mieć w okresie rozliczeniowym tyle dni wolnych, ile wymagają przepisy prawa pracy. Jak obliczyć tę liczbę?
Wraz z nowelizacją ustawy o transporcie, która obowiązuje od 3 września, zmieniono taryfikatory kar. Największe zmiany zaszły w taryfikatorze dla firm. Niestety, nowe przepisy są duże surowsze niż poprzednio.
Najwięcej zmian jest w części taryfikatora, dotyczącej czasu pracy kierowców. Według przepisów kierowca powinien jechać bez przerwy nie dłużej niż 4,5 godziny, jednak prawie wszyscy kierowcy są przyzwyczajeni, że mogli prowadzić przez 4 godziny 45 minut. Wynika to z tego, że za pierwsze 15 minut przekroczenia nie było kary. Jednak zgodnie z nową ustawą nawet niewielkie przekroczenie okresu 4,5 godziny jazdy jest już karane.
Na podstawie obowiązującego dotychczas załącznika nr 3 do ustawy o transporcie kontrolerzy nie nakładali kar za pierwsze 15 minut przekroczenia dziennego czasu prowadzenia, czasu jazdy bez przerwy i odpoczynku dziennego. Tak samo było w przypadku pierwszych 30 minut przekroczenia tygodniowego czasu prowadzenia oraz pierwszej godziny przekroczenia dwutygodniowego czasu prowadzenia. Od 3 września te przepisy się zmieniły – kary są nakładane za każde z tych przekroczeń, nawet jeśli wyniesie minutę.
Nieplanowane przestoje to chleb codzienny większości kierowców. Przyczyny mogą być różne – oczekiwanie na opóźniający się załadunek czy rozładunek, awaria auta itp. Bez względu na to, co spowodowało postój, kierowca ma ten sam problem – co w takiej sytuacji zrobić z wykresówką lub kartą do tachografu, żeby przy następnej kontroli nie zakwestionowały tego służby kontrolne?
Kierowcy bywają zobowiązani do prowadzeniu różnych typów pojazdów: zarówno tych wyposażonych w tachograf, jak i zwolnionych z tego obowiązku. Problemem jest sposób dokumentowania czasu pracy na potrzeby późniejszej kontroli. Sprawdź jak to robić.
Od kilku dni kierowcy pracują na nowych zasadach odnośnie przestrzegania czasu pracy. Sprawdź, co zmieniła nowelizacja ustawy o transporcie drogowym obowiązująca od 3 września br.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »