Zdarza się, że charakter pracy kierowcy wymaga wielu długich postojów w ciągu dnia, poświęconych na załadunki bądź rozładunki. W takim przypadku czasu postojów może być więcej niż czasu jazdy. Jak rozliczać pracę takich kierowców?
Zdarza się, że zatrzymanie pojazdu do kontroli przez funkcjonariuszy policji czy inspektorów ITD zbiega się z przerwą w pracy lub w jeździe kierowcy zawodowego. Co dzieje się wówczas, gdy kierujący pojazdem po zatrzymaniu się na parkingu informuje kontrolującego, że przed nim 45 przerwy? Przepisy nie wyjaśniają sytuacji…
Czy kierowcy pracującemu w systemie mieszanym (równoważny z przerywanym) mogę zaplanować w jednym dniu pracującym 12 godzin pracy, czy raczej planowany czas pracy nie powinien przekraczać 10 godzin?
Kiedy musisz zrobić przerwę albo odpoczynek, żeby nie złamać przepisów? To dla kierowcy ciężarówki najważniejsze normy, których musi przestrzegać. To właśnie za przekroczenia norm czasu pracy Inspekcja Transportu Drogowego nakłada na kierowców najwięcej kar – i są to kary najwyższe. Co więcej – za tego typu naruszenia przepisów popełnione przez kierowców oddzielnie karane są też przedsiębiorstwa, które ich zatrudniają. Każdy kierowca powinien więc te normy doskonale znać i wiedzieć, jak je stosować w praktyce, żeby nie płacić kar.
Jeśli kierowca zamierza ruszyć w trasę po południu, to warto wcześniej zrobić dzienny odpoczynek. Odebranie przed wyjazdem dziennej pauzy bardzo się opłaca, ponieważ po odpoczynku kierowca będzie mógł jechać dużo dłużej. Czasami warto więc wyjechać trochę później.
Kierowca, który robi odpoczynek tygodniowy poza weekendem, po niedzieli ma prawo do kolejnych wydłużonych okresów jazdy. A to dlatego, że przy zliczaniu przedłużeń bierze się pod uwagę nie okresy między odpoczynkami tygodniowymi, tylko tydzień kalendarzowy.
Zdarza się, że kierowca ma podczas dnia pracy bardzo wiele postojów związanych z oczekiwaniem na załadunek bądź rozładunek. Szczególnie jeśli jeździ w krótkie trasy. Czy takie okresy należy uznać za przerwy, czy powinny być wliczane do czasu pracy?
Dla szefów firm zatrudniających kierowców system mieszany czasu pracy wydaje się być bardzo korzystny. Pozwala on na wydłużenie dniówki do 12 godzin. Jednak ma też wady. Jakie?
Gdy kierowca dosiądzie się do drugiego kierowcy po godzinie od wyruszenia w trasę, nie mogą od razu stosować korzystniejszych norm czasu pracy, przewidzianych dla załogi. Ich czas pracy w załodze zacznie się po pierwszym odpoczynku!
Kierowca chce przedłużyć jazdę, która zaczęła się w niedzielę, a skończyła w poniedziałek? Może to spowodować, że kierowca błędnie zaliczy wydłużoną 10-godzinną jazdę do niewłaściwego tygodnia i będzie miał trzy okresy jazdy trwające po 10 godzin. Do którego tygodnia zaliczy ją inspektor ITD? Uwaga: liczy się pierwsza minuta dziesiątej godziny!
Jakie aktywności kierowcy można zakwalifikować jako dyżury? Ponadto za który z nich można wynagrodzić kierowcę czasem wolnym? Sprawdź.
W Hiszpanii wprowadzono rejestrację czasu pracy każdego pracownika. Kierowcy pojazdów o DMC do 3,5 t do tej pory nie rejestrowali swojego czasu pracy. Teraz już muszą zacząć prowadzić karty czasu pracy. Za brak dokumentacji grozi kara grzywny od 626 euro do 6 250 euro. Nie wiadomo, czy przepisy dotyczą przewoźników spoza Hiszpanii! Ale Hiszpanie będą dążyć do zaostrzania przepisów dotyczących transportu o dmc poniżej 3,5 tony. Powodem jest wzrost o 41% wypadków z udziałem furgonetek!
Szósty dzień tygodnia pracy kierowcy to moment, kiedy najłatwiej zapracować na karę od ITD. Tego dnia łatwo o przekroczenia norm, ponieważ kierowca zbliża się do limitów wyznaczonych dla tygodnia i dwóch tygodni. O czym należy pamiętać?
Ograniczenie do 10 godzin czasu pracy kierowców wykonujących zadania w nocy ma charakter bezwzględnie obowiązujący. Oznacza to, że żadne oświadczenie pracownika ani dwustronna umowa nie wyłączą skutecznie tej normy ochronnej. Jeśli kierowcy często pracują w nocy, wyjściem z sytuacji może być natomiast określenie późniejszych godzin trwania pory nocnej. Zamiast np. w godzinach 0.00–4.00 korzystniejsze może się okazać ustalenie pory nocnej na godziny 3.00–7.00. Co można w ten sposób zyskać? Sprawdź!
Inspektor zobaczy podjazd w danych z tachografu, nawet jeśli nie widać go w danych z karty kierowcy. Jeśli w czasie przerwy musisz wykonać podjazd, to albo niech go zrobi ktoś inny albo zrób go po 15 minutach przerwy. Inaczej dostaniesz karę z zbyt krótką przerwę, nawet jeśli podjazdu nie widać na karcie kierowcy.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »