Celem bezpłatnego szkolenia jest przedstawienie najnowszych zmian przepisów w zakresie: czasu pracy kierowców, transportowania pojazdami do i pow. 3,5 t. Szkolenie odbędzie się 12 maja br., a uczestnicy będą mogli zadawać pytania za pośrednictwem czatu.
Zapraszamy na trzecią część szkolenia dotyczącego zmian w przepisach transportowych. Ta część szkolenia dotyczy zmian w czasie pracy kierowców.
Kierowca ciężarówki może dwa razy w tygodniu wydłużyć czas jazdy do 10 godzin. Ponadto nadal ma prawo – zgodnie z pakietem mobilności – do wydłużenia jazdy o 2 godziny. Jak po takim wydłużeniu odebrać rekompensatę?
Możliwość wydłużenia jazdy dziennej o 2 godziny przysługuje na ściśle określonych zasadach. Kierowca pojazdu powyżej 3,5 t może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę, żeby dojechać do bazy firmy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy.
Na takich samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem, że odbędzie przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu, niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy w celu odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.
Z artykułu dowiesz się:
Przerwy kierowców uregulowane w przepisach krajowych oraz unijnych odnoszą się zarówno do ogólnego czasu pracy, jak i samego czasu jazdy kierowcy, co nie zawsze jest zbieżne. W przypadku kierowców mających obowiązek stosowania tachografu muszą być przestrzegane zarówno przerwy w jeździe, jak i w czasie pracy.
Wskazówki na temat przerw w czasie pracy zawiera dyrektywa unijna numer 2002/15/WE. Musi być wdrożona w każdym kraju członkowskim UE, co w polskim systemie prawnym znalazło odzwierciedlenie między innymi w art. 13 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców.
Przejście pracownika ze stanowiska np. magazyniera czy spedytora na stanowisko kierowcy nie powoduje, że pracodawca musi dostosowywać ewidencję czasu pracy do wymogów ustawy o czasie pracy kierowców wstecznie, a więc za okres od początku zatrudnienia w firmie. W wielu przypadkach byłoby to zresztą niemożliwe, skoro przepisy dopuszczają prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowców w formie zapisów z tachografu.
Jak rozliczać czas pracy kierowców betoniarek, skoro nie muszą używać tachografów? Czy znów trzeba tworzyć odrębne ewidencje czasu pracy? Jaką ewidencję stosować?
Zgodnie z tzw. pakietem mobilności w przypadku przewozu betonu nie ma znaczenia czy pojazd ma zainstalowany tachograf cyfrowych czy analogowy. Wszystkie takie pojazdy na mocy art. 1 punkt 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 zostały zwolnione z obowiązku stosowania zarówno przepisów rozporządzenia 561/2006 (WE) oraz rozporządzenia 165/2014 (UE).
Nie oznacza to natomiast, iż kierowcy takich pojazdów zostali całkowicie zwolnieni z przestrzegania jakichkolwiek norm czasu pracy kierowców oraz prowadzenia dla nich ewidencji czasu pracy.
Z artykułu dowiesz się o możliwości ewidencjonowania czasu pracy kierowców betoniarek za pomocą karty drogowej.
Na tachografie zarówno: urlop, zwolnienie, wolne za nadgodziny czy weekend kierowcy – oznacza się jako odpoczynek. Natomiast w ewidencji kierowcy, nie można zapisać odpoczynku jako dowolną nieobecność. Trzeba się kierować normami czasu pracy.
Wszelkie nieobecności kierowcy w pracy, podczas których pracownik swobodnie dysponuje swoim czasem, są traktowane według rozporządzenia nr 561/2006 jako odpoczynki lub przerwy w jeździe.
Jednak z punktu widzenia Kodeksu pracy ma znaczenie, z jakim rodzajem nieobecności mamy do czynienia. Nie można więc ich wpisywać dowolnie, według uznania pracodawcy, tylko zgodnie z prawdą.
Zasady dotyczące rekompensat skomplikowały się po wejściu w życie pakietu mobilności. Rekompensata za dwa odpoczynki z rzędu - musi być odebrana już w następnym tygodniu. Rekompensata za wydłużoną jazdę - również. Jak rozłożyć w czasie odbieranie: starych i nowych rekompensat?
Przepisy pakietu mobilności wprowadziły zmienione zasady udzielania rekompensat za skrócone odpoczynki tygodniowe.
Przedtem udzielenie rekompensaty było konieczne w przypadku skrócenia regularnego odpoczynku tygodniowego – tu nic się nie zmieniło.
Oprócz tego weszły w życie dodatkowe zasady, które należy stosować, gdy kierowca zrobił dwa skrócenia.
Przypomnijmy, jak należy zrekompensować pojedyncze skrócenie odpoczynku tygodniowego.
Czy prowadząc pojazd specjalny (żuraw) wyposażony w tachograf analogowy, powinno się rejestrować czas pracy na wykresówce?
W Niderlandach od 1 lutego wprowadzono surowsze kary za naruszenia przepisów związanych z czasem pracy kierowców. Ponadto służby kontrolne sprawdzają dane z dłuższego okresu niż wcześniej, więc znajdują też więcej naruszeń.
W jaki sposób rejestrować czas pracy kierowcy pojazdu typu pomoc drogowa, użytkowanej na potrzeby własne? Wyjazdy służą wyłącznie do przewozu własnych rzeczy w ramach prowadzonej działalności i odbywają się zawsze w promieniu kilku lub kilkudziesięciu kilometrów od bazy firmy. Kierowcą jest właściciel przedsiębiorstwa.
Należący do firmy autokar wyjechał do Norwegii i tam wykonuje przewozy osób. Czy kierowca po 65 godzinach, może rozpocząć 12 dniowy cykl pracy - jeżeli nie był w Polsce - tylko cały czas był w Norwegii?
Zapis w protokole niemieckiej kontroli drogowej brzmi: „Tagliche Arbeitzeit von max. 10 Std. uberschritten par. 22+23 ArbZG”. W tym dniu kierowca zaliczył 8:40 „Jazdy” i 1:23 „Innej pracy”. Przerwy i odpoczynki były prawidłowe. Jaki więc przepis obowiązujący w Unii Europejskiej zastosował niemiecki kontroler naliczając mandat? Jeżeli jest to przepis wewnętrzny państwa unijnego, to gdzie można znaleźć jego treść opublikowaną w języku polskim?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »