Odpowiadając na pytanie – kierowca powinien rejestrować w trybie wpisów manualnych - aktywności niezarejestrowane za pomocą tachografu, np. jako „inna praca” okresy prowadzenia pojazdu bez tachografu (dmc do 3,5 t.).
W przypadku braku obiektywnej możliwości wykonania wpisów ręcznych w drodze wyjątku można stosować świadectwo o działalności kierowcy tzw. urlopówkę.
Jakie zmiany wprowadził pakiet mobilności?
Przepisy tzw. pakietu mobilności wprowadziły dużą zmianę w zakresie rejestracji aktywności kierowców (od 20 sierpnia 2020 r.), a jednym z ważniejszych kierunków zmian tych zapisów jest zasadnicze odejście od tzw. urlopówek. Wprowadzono wtedy jako zasadę – rejestrację aktywności kierowcy w sposób automatyczny (za pomocą tachografu) lub w trybie tzw. wpisów manualnych.
Zaświadczenia o działalności kierowców (urlopówki), nadal mogą być jednak stosowane ale w ściśle określonych sytuacjach.
Jeżeli kierowca zrobi wpis manualny, to nie ma obowiązku wystawiania zaświadczeń.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
W Internecie zdarzają się porady, według których można „oszukać” tachograf w ten sposób, że na zmianę robisz podjazdy trwające krócej niż pół minuty i postoje dłuższe niż pół minuty. Takie okresy zapiszą się na karcie kierowcy jako postój, ale podjeżdżanie w ten sposób podczas przerwy albo odpoczynku i tak skończy się karą!
Zapraszamy do zapoznania się z trzecią częścią szkolenia dotyczącego obsługi codziennej pojazdu. W tej części zajmiemy się: dokumentacją i ustawieniem tachografu – przed wyruszeniem w trasę.
Kierowcy często myślą, że aby uchronić się przed karą za nieprawidłowe odebranie odpoczynku tygodniowego, wystarczy pilnować dwóch liczb: długości odpoczynku i momentu jego rozpoczęcia. Jednak to duży błąd. Ważny jest także moment poprzedniego rozpoczęcia pracy.
W weekend tj. w nocy z 29 na 30 października przestawiamy zegarki na czas zimowy (z godziny 3 na godzinę 2). Co w sytuacji zmiany czasu letniego na zimowy powinni zrobić kierowcy, aby mieć pewność, że ewidencja czasu pracy będzie poprawna, a co najważniejsze zgodna z prawem? Czy w nocy z soboty na niedzielę mogą jechać o godzinę dłużej? Do kiedy będziemy przestawiać zegarki? Sprawdź.
Zmiana czasu z letniego na zimowy wydaje się mało istotną sprawą, ale brak jej zaznaczenia na wykresówce może stać się podstawą dla Inspekcji Transportu Drogowego do nałożenia mandatu na kierowcę (100 zł za każdą wykresówkę, ale nie więcej niż 1000 zł). Warto, aby osoby zarządzające firmą transportową i spedytorzy uświadamiali swoich kierowców o konieczności wprowadzenia ewentualnych zmian. W szczególności dotyczy to pojazdów, które są wyposażone tachografy analogowe.
Ile lat jeszcze będziemy zmieniać czas w zegarach?
Co ma zrobić kierowca, który w nocy jest akurat w trasie?
Jak zmienić czas na tachografie analogowym?
Czy trzeba zmieniań ustawienia czasu na tachografie cyfrowym?
Wyjęcie karty kierowcy z tachografu podczas odpoczynku dziennego lub tygodniowego nie jest traktowane jako jego przerwanie. Jednak będzie tak, jeśli tachograf zarejestruje chociaż minutę tzw. innych prac. W przypadku gdy podczas wyjmowania lub wkładania karty kierowca zarejestruje „inne prace”, dojdzie do naruszenia przepisów.
Przed sprzedażą ciężarówki zawsze należy zgrać dane z tachografu. Jeśli pojazd nie jeździ, od ostatniego zgrania może minąć więcej niż 90 dni. Jako datę końcową użytkowania pojazdu przyjmujemy dzień sprzedaży.
Sprawdź o czym należy pamiętać, zmieniając w ciągu dnia samochód z tachografem cyfrowym, na analogowy. Zmian może być nawet kilka w ciągu dnia. Trzeba pamiętać, że: trzeba zadbać o ciągłość zapisów oraz n ie możesz dopuścić do dublowania zapisów.
Kupiliśmy samochód z tachografem cyfrowym, a kierowca przejechał po zakupie ok. 400 km do siedziby naszej firmy oraz później do serwisu oddalonego o ok. 10 km bez legalizowanego tachografu i bez karty kierowcy. Czy możemy być za to ukarani? Drugie pytanie dotyczy tego, że tachograf mamy już po legalizacji, ale nie wyjeżdżamy autem poza teren firmy. Czy możemy jeździć po naszym zakładzie bez karty kierowcy w tachografie?
Przedmiotowe zagadnienie składa się z dwóch kwestii: pierwsza dotycząca sprawdzenia okresowego/kalibracji pojazdu (potocznie legalizacji tachografu cyfrowego) zaś druga dotyczy możliwości wykonywania przejazdów po zamkniętym terenie bez karty kierowcy (tylko po terenie firmy). W celu usystematyzowania odpowiedzi wyjaśnijmy najpierw pierwszą kwestię.
Kiedy wykonać kalibrację tachografu po zakupie ciężarówki?
Czy można jeździć po terenie zamkniętym bez tachografu?
Kierowcy zawodowemu nie wolno wykonywać podjazdów pod rampę na terenie firmy „na oucie”. Może to robić wyłącznie inna osoba, która nie ma karty do tachografu. Dlaczego?
Obowiązek wprowadzania do tachografu cyfrowego symbolu kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy uregulowany jest w art. 34 ust. 7 rozporządzenia 165/2014 (UE). Zgodnie z tym przepisem kierowca wprowadza w tachografie cyfrowym symbole państw, w których rozpoczyna i kończy dzienny okres pracy.
Okres rozliczeniowy kierowcy (24 h lub 30 h w przypadku załogi) rozpoczyna się z chwilą rozpoczęcia dyspozycyjności – a więc startu busa w kraju.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »