Filtruj treść
Filtruj

tachograf cyfrowy

Jazda z tachografem: analogowym, cyfrowym oraz busem do 3,5 t. (bez tachografu)

Jazda z tachografem: analogowym, cyfrowym oraz busem do 3,5 t. (bez tachografu)

Kierowca pracuje w trybie mieszanym tzn. zarówno busem do 3,5 tony, a także ciężarówkami z tachografem analogowym oraz cyfrowym. Jak należy wypełnić urlopówkę, żeby zapewnić ciągłość zapisu danych?

Prowadzenie pojazdów z różnymi tachografami, jak również jazda bez tachografu, wymaga szczególnej uwagi. Z jednej strony muszą tu być zachowane zasady używania wykresówek, z drugiej zaś przestrzegane muszą być zasady korzystania z karty kierowcy.

Podstawowym obowiązkiem jest zapewnienie ciągłości zapisów. Ten element jest podstawowym zagadnieniem, który jest weryfikowany podczas każdej kontroli.

Na każdej kontroli kierowca musi posiadać przy sobie dane potwierdzające swoją aktywność z dnia kontroli oraz 28 dni wstecz. Oznacza to, iż przy każdym zakończeniu pracy na jednym pojeździe dokumenty kierowcy przechodzą wraz z nim do kolejnego.
Wykresówki są przypisane do kierowcy, a nie do pojazdu. Wobec tego zmiana pojazdu powoduje automatycznie wyjęcie wykresówki z tachografu analogowego i wożenie jej ze sobą podczas pracy na tachografie cyfrowym.

Warto pamiętać, że przy zmianie pojazdów wystąpi naturalna przerwa (np. trwająca 1-2 minuty), która musi być uzupełnione wpisami ręcznymi (manualnymi). W związku z tym – zegary na obydwu tachografach muszą być zsynchronizowane. Ponadto może pojawić się problem rejestracji w trybie ręcznym na wykresówce tych kilkuminutowych braków. Skala na tylnej stronie wykresówki jest określona co pół godziny i trudno jest precyzyjnie wykreślić brakujące kilka minut. W tachografie cyfrowym będzie już łatwiej wprowadzić te kilka brakujących minut, potrzebnych na przesiadkę.

Czy opis wydruku w jęz. polskim będzie zrozumiały podczas kontroli za granicą?

Czy opis wydruku w jęz. polskim będzie zrozumiały podczas kontroli za granicą?

Pytanie:  Kierowcy w firmie dokonują sporadycznych przekroczeń w zakresie wydłużenia jazdy dziennej bądź też w przypadku przerwania odpoczynku dziennego. Zgodnie z przepisami, w takiej sytuacji dokonują wydruku i opisania sytuacji na jego odwrocie, z powołaniem się na konkretny przepis. Skarżą się jednak, że w przypadku kontroli zagranicznych – szczególnie we Francji i Niemczech - to nie wystarczy. Muszą się tłumaczyć z tych naruszeń, a ponadto i tak nakładane są na nich kary. Czy tak faktycznie jest? Jaki stosunek mają do wydruków i opisów (dokonanych w języku polskim) służby poza granicami naszego kraju? Czy mogą ukarać pomimo prawidłowego wydruku i opisu sytuacji?

W praktyce mogą zdarzyć się przeróżne sytuacje, skutkiem których jest przekroczenie czasu pracy kierowców. W każdym przypadku procedura kontroli jest odmienna, a czasami wręcz zupełnie inna.

Kluczem do uniknięcia kary jest wykonany w odpowiednim czasie wydruk z tachografu wraz z odpowiednim opisem na odwrocie wydruku z tachografu.

Z wieloletniego doświadczenia w pracy w służbach kontrolnych mogę stwierdzić, iż brak uwzględnienia wydruku z tachografu cyfrowego nie leży po stronie kontrolerów, tylko po stronie samych kierowców. Nie jest prawdą, że język w jakim sporządzony jest opis ma znaczenie, jak również nie jest prawdą, że niektóre służby kontrolne kwestionują wszystkie wydruki z tachografu po przekroczeniu czasu.

Problem niestety leży najczęściej w nieprawidłowo sporządzonym opisie i często sprowadza się tylko do lakonicznego stwierdzenia „brak parkingu”, „wypadek” , „złe warunki atmosferyczne”, „zator” itd.

Niestety takich opisów kontrolerzy z pewnością nie uwzględnią, a kierowca po powrocie do bazy będzie tłumaczył, że kontroler przykładowo ze względu na język nie uznał opisu.

Korzyści 

Przeczytaj także:

Z artykułu dowiesz się;

  • Jak powinien być sporządzony wydruk oraz opis wydruku z tachografu?
  • Jak opisać przekroczenie czasu jazdy?
  • Jak uniknąć kary za przekroczenie czasu jazdy przy kontroli?
  • W jakich sytuacjach można zastosować artykuł 12?
  • Kiedy należy zrobić wydruk z tachografu?
  • Czy opis w jęz. polskim jest uznawany za granicą?
  • Co zrobić, żeby opis był czytelny dla kontrolera zagranicznego?
Wystawienie urlopówki za czynności przygotowania pojazdu do trasy

Wystawienie urlopówki za czynności przygotowania pojazdu do trasy

Pytanie:  Pakiet mobilności zobowiązał kierowców do wprowadzania wszystkich aktywności na kartę do tachografu (za pomocą wpisów manualnych). Ale jak należy postąpić przygotowując pojazd do trasy (podstawiając pod załadunek, tankując). Czy należy za te aktywności wypisać urlopówkę czy zrobić wpis manualny? Czy można wystawić jedną urlopówkę oraz dokonywać tych aktywności w trybie OUT na tachografie?

Obecnie w przypadku tachografu cyfrowego istnieje konieczność rejestracji aktywności niezarejestrowanych przez tachograf za pomocą wpisów ręcznych (manualnego wprowadzania danych za pomocą klawiszy tachografu). Stosowanie tzw. urlopówek ma charakter wyjątkowy, natomiast dokument ten jest cały czas w obrocie prawnym i może być stosowany.

W przypadku braku zarejestrowania aktywności na karcie kierowcy, trzeba wystawić zaświadczenie o działalności kierowcy. Jednak pojawia się wątpliwość - w jaki sposób wystawić taki dokument w sytuacji wykonywania różnych aktywności. Dla przykładu - jazda pojazdem bez obowiązku stosowania tachografu powinna być zaznaczona w zaświadczeniu w rubryce numer 17, natomiast wykonywanie innych prac odznaczone powinno być w rubryce numer 18. Natomiast w jednym dokumencie można zaznaczyć tylko jedną aktywność kierowcy.

Kopiowanie danych z tacho ciężarówki nieużywanej przez pół roku

Kopiowanie danych z tacho ciężarówki nieużywanej przez pół roku

Pytanie:  Przedsiębiorca wyłączył pojazd z eksploatacji, wymontowując również akumulatory, na ponad 6 miesięcy. W chwili sprzedaży nie było więc możliwe dokonanie odczytu tachografu za okres postoju. Czy ewentualna kontrola potraktuje przepisy literalnie - jako brak odczytu w okresie 90 dni kalendarzowych, czy uzna że przez ten okres nie było ani jednego dnia aktywności pojazdu? Wycofanie pojazdu z użytkowania nie musi przecież oznaczać natychmiastowej sprzedaży, ani też zdejmowania auta ze stanu majątkowego. Ale oba te przypadki powodują automatyczną przerwę w pozyskiwaniu danych z tachografu chociaż pojazd figuruje na stanie firmy.

Kwestię prawidłowej obsługi urządzeń kontrolo – pomiarowych, w tym między innymi pobierania danych z tachografu cyfrowego regulują przepisy europejskie.

Podstawowym aktem prawnym w tym zakresie jest Rozporządzenie Komisji (UE) nr 581/2010 z 1 lipca 2010 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców, które określa minimalną częstotliwość czynności dotyczących wczytywania danych zarówno z karty kierowcy jak i tachografu cyfrowego.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x