Filtruj treść
Filtruj

tachograf cyfrowy

Uszkodzenie karty (lub tachografu) w trasie, co robić?

Uszkodzenie karty (lub tachografu) w trasie, co robić?

Pytanie:  Kierowca kilkukrotnie w porze nocnej zauważa, że tachograf komunikuje „karta straciła ważność". Karta kierowcy jest jednak ważna jeszcze przez kolejny rok. Kierowca przeszedł na ręczną ewidencje na wydrukach. Następnie wykonał telefon do PWPW zgłaszając niesprawność karty, skąd otrzymał odpowiedź, że trzeba to zgłosić e-mailem na odpowiednim formularzu. Niestety w nocy na parkingu, kierowca nie ma dostępu do: komputera czy faksu. Czy takiego zgłoszenia może dokonać telefonicznie, załączając zdjęcie i podając odpowiednie dane? Ostatecznie reklamacja została wysłana z biura firmy następnego dnia, ale powstaje luka w danych ewidencyjnych na tachografie. Ponadto kierowca nie ma dokumentu reklamacji przy sobie, a musi jechać dalej. Jak postąpić w takiej sytuacji?

W tej sytuacji trudno jest stwierdzić, czy doszło do uszkodzenia samej karty, czy może tachografu. Obecnie przepisy przewidują możliwość wykonywania przewozów zarówno w przypadku uszkodzenia karty, jak i tachografu. Jednakże w obydwu przypadkach uregulowania są nieco inaczej określone i należy ściśle przestrzegać przesłanek, które to umożliwiają.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jakie są procedury w przypadku uszkodzenia: karty lub tachografu?

Jakie kary mogą spotkać kierowcę za nieprzestrzeganie tych procedur po wystąpieniu awarii?

Prowadzenie przez magazynierów po terenie wewnętrznym

Prowadzenie przez magazynierów po terenie wewnętrznym

Pytanie:  W firmie posiadającej 5 ciężarówek, to magazynierzy podstawiają auto pod rampę załadowują je, a następnie odstawiają na parking wewnętrzny. Są to przejazdy trwające do 5 minut - jazda po terenie zakładu. W pojeździe nie ma wtedy karty kierowcy. Czy jest to zgodne z przepisami?
Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Czy magazynier może jeździć na OUT po terenie wewnętrznym?

Czy również kierowca może prowadzić na OUT?

Co zrobić, gdy kierowca nie włączy na tachografie funkcji OUT?

Tachografy obowiązkowa wymiana w ciągu 3 lat w międzynarodówce

Tachografy: obowiązkowa wymiana w ciągu 3 lat w międzynarodówce

Pakiet mobilności przyspieszył proces wymiany tachografów na tzw. inteligentne. Taki tachograf przekazuje dane on-line, do przejeżdżającego lub zaparkowanego w pobliżu drogi radiowozu ITD. W ciągu 3 lat wszystkie ciężarówki poruszające się w ruchu międzynarodowym – niezależnie od daty ich pierwszej rejestracji – będą musiały być wyposażone w takie urządzenie. W ruchu krajowym nie będzie konieczności wymiany tachografów. Podsumowując: do 31 grudnia 2024 r. nastąpi wielka wymiana tachografów na tzw. inteligentne (w ruchu międzynarodowym).

We wszystkich nowych samochodach ciężarowych oraz autobusach od 15 czerwca 2019 roku istnieje obowiązek instalowania tachografów inteligentnych. Jedną z cech tych urządzeń jest możliwość zdalnego odczytu danych przez służby kontrolne - jest to realizowane za pomocą technologii DSRC.

Ten tryb przesyłania danych - DSRC - charakteryzuje się niewielkim zasięgiem, dlatego urządzenia odbiorcze służb kontrolnych muszą znajdować się w bliskiej odległości od sprawdzanego pojazdu.

Przepisy pakietu mobilności wprowadziły spore modyfikacje w kwestii kontroli oraz wykorzystania nowych tachografów. Wprowadzono dwie istotne zmiany:

  • pierwsza dotyczy skrócenia okresu na wyposażenie służb kontrolnych w urządzenia do zdalnego odczytu,
  • druga dotyczy ważnych zmian w konstrukcji tachografów.

Oznacza to, że przewidywany piętnastoletni okres - został skrócony do trzech lat. Czyli do 2024 r. kontrolerzy muszą być przygotowani do zdalnych kontroli tachografów. W związku z tym ITD wyposaża swoich inspektorów w odpowiednie narzędzia

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jakie dodatkowe funkcje będą miały inteligentne tachografy 2.0?

Do kiedy trzeba będzie zainstalować tachograf 2.0 w używanych już pojazdach?

Oznaczenie przekroczenia granicy w trakcie przerwy

Oznaczenie przekroczenia granicy w trakcie przerwy

Pytanie:  Jak ITD interpretuje czynność oznaczenia na tachografie kraju przekroczenia granicy w trakcie odbierania przerwy 45 minutowej? Kierowca po zatrzymaniu pojazdu na najbliższym parkingu, włącza pauzę 45 min i oznacza kraj. Skutkuje to „przerwaniem” przerwy. Czy ITD w zaliczy taka przerwę?

Wprowadzenie do tachografu cyfrowego symbolu kraju po przekroczeniu granicy należy wykonać na aktywności, którą aktualnie wykonuje kierowca.

Oznacza to, iż w przypadku rozpoczęcia przerwy lub odpoczynku na samej granicy lub po jej przekroczeniu wprowadzenie symbolu kraju może obyć się na aktywności odpoczynek/przerwa (oznaczonej na tachografie jako łóżko).

Natomiast, gdy kierowca wykonuje aktywność „innej pracy” wówczas ten symbol powinien być wprowadzony na takiej aktywności (młoteczki).

Podobna zasada obowiązuje, jeżeli w danym momencie kierowca ma dyspozycyjność – symbol graficzny „koperta”.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami aktywność „innej pracy” oznaczonej symbolem graficznym „młotki” przerywa okres przerwy kierowcy. Wobec tego, jeżeli kierowca dokona wprowadzenia kraju przekroczenia granicy na aktywności „inna praca”, wówczas przerywa „czas przerwy”. W konsekwencji musi przestrzegać zasad dotyczących przerwy ciągłej lub dzielonej.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • Na jakiej aktywności najbezpieczniej jest oznaczyć przekroczenie granicy?
  • Dlaczego nie można tego zrobić na aktywności – jazda (symbol kierownicy)?
Wydruki z tachografów kiedy sporządzać i jak opisywać

Wideo: Wydruki z tachografów - kiedy sporządzać i jak opisywać

Na szkoleniu zostaną zaprezentowane zasady dotyczące sporządzania wydruków przez kierowców, w sytuacji przekroczenia dopuszczalnych norm czasu pracy kierowców. Wyjaśnione zostaną również wątpliwości wynikające z przepisów pakietu mobilności. Dodatkowo na szkoleniu powiemy o:

  • rodzajach wydruków oraz opisach wykroczeń,
  • sporządzaniu wydruków sytuacji jazdy bez karty kierowcy lub z uszkodzonym tachografem,
  • najczęstszych błędach, które popełniają kierowcy i przez które płacą wysokie kary,
  • przez ile czasu trzeba przechowywać wydruki.


Korzyści ze szkolenia:

  • uzupełnisz i usystematyzujesz swoją wiedzę na temat aktualnych przepisów oraz praktycznego podejścia kontrolerów w kraju i za granicą do przekroczeń usprawiedliwionych wydrukami, co pozwoli Ci lepiej organizować pracę kierowcy  
  • dowiesz się co się zmieniło po wejściu w życie pakietu mobilności i jaki ma to wpływ kierowcę i firmę, dzięki czemu wdrożysz u siebie niezbędne rozwiązania   
  • poznasz zasady przechowywania wydruków w pojeździe i w firmie, co może uchronić cię od wysokich kar
  • dowiesz się co zrobić w sytuacji pomyłki w obsłudze tachografu – brak zaznaczenia symbolu kraju rozpoczęcia lub zakończenia pracy, błędne przełączenie selektora tachografu, bark wpisu manualnego, dzięki czemu będziesz wiedział czy z pomyłki w obsłudze tachografu również można jakoś wybrnąć 
  • unikniesz błędów w sporządzaniu opisów na wydrukach, co pozwoli ci lepiej przygotować się do kontroli
  • poznasz wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie pojazdów na parkingach, terminalach i w miejscach załadunków/rozładunków, dzięki czemu będziesz wiedział jak prawidłowo postąpić w sytuacji konieczności podjazdu i przerwania odpoczynku.
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x