Zmiana pojazdów z różnymi typami tachografu wymaga szczególnej uwagi kierowcy, ponieważ z jednej strony muszą być zachowane zasady używania wykresówek, zaś z drugiej strony zasady korzystania z karty kierowcy.
Przepisy natomiast nie prowadzają żadnych ograniczeń w zakresie ilości wykonywanych zmian.
Niestety w omawianych sytuacjach bardzo łatwo jest popełnić błąd.
Z artykułu dowiesz się:
Przeczytaj także:
Czy w tachografach analogowych wystarczą wpisy na tarczce o zwolnieniach i urlopach?
Zamiana tachografu cyfrowego na analogowy w ciężarówce
Czy w analogowych tachografach wystarczą wpisy na tarczce?
Jazda z tachografem cyfrowym i analogowym: jak zachować ciągłość zapisów?
Od 21 sierpnia 2023 roku w nowo rejestrowanych ciężarówkach miały być montowane tachografy II generacji. Jednak okazuje się, że do tego czasu nie będzie jeszcze dostępna technologia OSNMA, wykorzystywana w tych tachografach. Wyjściem ma być wprowadzenie „przejściowych” tachografów. Ważne: firmy posiadające starsze tachografy od tego dnia nie będą mogły wykonywać przewozów cross trade – w ramach przewozu bilateralnego!
W przepisach pakietu mobilności przewidziano, że od 21 sierpnia 2023 r. wszystkie pojazdy nowo rejestrowane na terenie UE muszą być wyposażone w inteligentne tachografy II generacji.
Jednak, jak się okazuje, jedna z funkcji tych tachografów nie będzie jeszcze w tym terminie dostępna. Chodzi o sygnał bezpieczeństwa OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication), który miała dostarczyć Europejska Agencja Kosmiczna (EUSPA). OSNMA jest dodatkowym zabezpieczeniem sygnału satelitarnego rejestrującego pozycję pojazdu.
Przeczytaj także:
Jakie zmiany w przewozach bilateralnych nastąpią po 21 sierpnia 2023 r.?
Z artykułu dowiesz się:
Dotychczas obowiązujące przepisy zobowiązywały kierowcę tylko do wprowadzenia w tachografie cyfrowym symbolu kraju rozpoczęcia i zakończenia każdego dziennego okresu pracy. Natomiast zgodnie z postanowieniami pakietu mobilności powstał dodatkowy obowiązek rejestracji faktu przekroczenia granicy.
Pamiętajmy, że taki obowiązek istniał już wcześniej w przypadku, gdy kierowca podróżował pojazdem z tachografem analogowym. Jednak tutaj sprawa była stosunkowo prosta – na tylnej stronie wykresówki należy wpisać symbol kraju, do którego wjeżdża kierowca.
Zaleca się także wpisanie godziny przekroczenia granicy, co będzie czytelniejsze nie tylko dla kontrolujących. Będzie to przydatne także dla rozliczających czas pracy. Pamiętajmy, że zmianie uległy przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, zgodnie z którymi kierowca wykonujący międzynarodowy transport drogowy nie jest już w podróży służbowej.
Nowe zasady rozliczania płacy minimalnej w poszczególnych krajach będą wymagały informacji nie tylko o symbolu kraju, ale też o momencie przekroczenia granicy - co na tachografie analogowym nie zawsze będzie widoczne.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się: