Komisja Europejska opublikowała wyjaśnienia, jak stosować w praktyce przepisy nakładające na kierowców obowiązek rejestrowania w tachografie przekroczenia granicy. Nie musi to być najbliższy parking. Dla każdego kierowcy może być to więc inny parking.
W ostatnim czasie mocno nasiliły się zmiany przepisów dotyczących ruchu drogowego. Kolejną zmianą, jaka zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. jest utrata prawa jazdy - za zmianę zapisów aktywności na tachografie. Kierowca straci prawo jazdy na trzy miesiące. Celem tej zmiany jest wyeliminowanie z ruchu kierowców rażąco łamiących przepisy, a także podreperowanie budżetu wysokim karami.
Jedną z bardziej dotkliwych sytuacji z pewnością będzie utrata prawa jazdy za manipulację w zapisy aktywności kierowcy. Nowe przepisy zaczną obowiązywać już od pierwszego stycznia.
Niedozwolone manipulacje tachografem
Za niektóre manipulacje kierowca zawodowy straci prawo jazdy na trzy miesiące. Utrata nastąpi, jeżeli:
Z artykułu dowiesz się:
Włoskie przepisy krajowe zezwalają na nakładanie mandatów za nadmierną prędkość w oparciu o dane z tachografów. Jest to dodatkowo ułatwione, ponieważ na włoskich autostradach obowiązuje ograniczenie prędkości dla ciężarówek do 80 km/h. Włoskie służby twierdzą, że nakładanie kar jest możliwe w dwóch sytuacjach. Jakich?
Jakie są dwie przesłanki umożliwiające ukaranie za „prędkość z tachografu”?
Kierowca zatrudniony przez firmę przewozi artykuły budowlane, pracując od poniedziałku do piątku. Sporadycznie wykonuje przewozy drogowe również w sobotę. Samochód jakim kieruje pracownik to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 11 do 32 ton. Czy kierowca jeżdżący po kraju w dni wolne od pracy powinien wypełnić zaświadczenie o dniu wolnym od pracy?
Jeśli kierowca wykonuje tylko przewozy zwolnione z obowiązku stosowania tachografu, nie musi także wykonywać wpisów manualnych za aktywności przypadające przed przewozem. Uwaga: inaczej będzie, gdy czasem jeździ z tachografem.
Gdy zdarzy się awaria tachografu, na jego naprawę mamy 7 dni. Jednak od kiedy należy liczyć ten termin? Czy inspektor może rozpoznać, że naprawdę awaria zdarzyła się wcześniej i nie została usunięta na czas?
Pakiet mobilności przewiduje wprowadzenie obowiązku używania tachografów w pojazdach o dmc powyżej 2,5 tony. Będzie on dotyczył tylko tych kierowców, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy albo kabotaż.
W ramach działalności gospodarczej firma wykonuje czynności pośrednictwa w obrocie między dającym zlecenie, a kupującym. Sprzedawane rzeczy nie stanowią własności firmy (to bardzo ważne zastrzeżenie, przekładające się bezpośrednio sytuację jako przewoźnika rzeczy sprzedanych), ale są wyłączną własnością dającego zlecenie, a firma jest uprawniona do składania oświadczeń woli w imieniu dającego zlecenie.
Jeśli kierowca błędnie ustawi selektor tachografu, powinien odnotować to na wykresówce lub wydruku z tachografu. Znacznie obniży to wysokość potencjalnej kary.
Każdą sytuację nieprawidłowo ustawionego tachografu powinno się opisywać w dokumentacji. Jeśli kierowca zauważy, że np. tachograf był ustawiony na „inną pracę”, a w rzeczywistości trwał odpoczynek, powinien jak najszybciej skorygować błędny zapis. Uniknie się w ten sposób kary za naruszenie przepisów o czasie pracy kierowców.
ile wynosi kara za nieprawidłowe posługiwanie się tachografem,
czy pracując w załodze błąd jednego kierowcy wpływa na zapis czasu pracy drugiego kierowcy.
Przepisy pakietu mobilności wprowadziły obowiązek odnotowywania symbolu kraju, do którego wjechał pojazd. Uwaga: w przypadku posługiwania się tachografem analogowym obowiązuje to od 20 sierpnia 2020 r. a tachografu cyfrowego od 2 lutego 2022 r. Różnice powstają też w zależności, czy jedzie się zgodnie z rozporządzeniem 561/2006 (WE), czy też umową AETR.
Oznaczenia kraju kierowca musi wykonać tuż po przekroczeniu granicy lub na najbliższym możliwym miejscu postoju. Oznacza to, że pierwsza przerwa kierowcy nawet kilkuminutowa po przekroczeniu granicy jest odpowiednim momentem na dokonanie właściwego wpisu. Natomiast w sytuacji przekroczenia granicy podczas podróży promem lub pociągiem symbol kraju należy wprowadzić w porcie lub na stacji przybycia.
Z artykuły dowiesz się jakie są różnice w użytkowaniu tachografu analogowego i cyfrowego - pod kątem obowiązku odnotowywania symbolu kraju (wynikającego z pakietu mobilności).
Pakiet mobilności wprowadził obowiązek rejestrowania wszystkich aktywności kierowcy za pomocą tachografu. W praktyce więc tam gdzie kiedyś wystawiało się urlopówkę, trzeba dokonać wpisu manualnego. Jak w praktyce dokonywać takich wpisów?
Z artykułu dowiesz się, które aktywności należy wprowadzać manualnie do tachografu oraz w jakich sytuacjach możliwe jest wystawienie tzw. urlopówki.
Nieprawidłowe przełączenie tachografu jest częstym błędem kierowców. Przepisy ustawy o transporcie drogowym przewidują za nieprawidłowe operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności odpowiedzialność kierowcy na podstawie załącznika nr 1 do ustawy. Jak określono w lp.7.3 taryfikatora, kierowca podlega sankcji w wysokości 100 zł za każdy dzień, nie więcej jednak niż 1.000 zł.
Wielu przedsiębiorców ma przekonanie, że w pojazdach WUKO albo specjalistycznych samochodach pogotowia technicznego wykorzystywanych w spółce wodociągowej nie trzeba montować tachografów ani używać kart kierowców. Nie zawsze tak będzie.
Na tachografie zarówno: urlop, zwolnienie, wolne za nadgodziny czy weekend kierowcy – oznacza się jako odpoczynek. Natomiast w ewidencji kierowcy, nie można zapisać odpoczynku jako dowolną nieobecność. Trzeba się kierować normami czasu pracy.
Wszelkie nieobecności kierowcy w pracy, podczas których pracownik swobodnie dysponuje swoim czasem, są traktowane według rozporządzenia nr 561/2006 jako odpoczynki lub przerwy w jeździe.
Jednak z punktu widzenia Kodeksu pracy ma znaczenie, z jakim rodzajem nieobecności mamy do czynienia. Nie można więc ich wpisywać dowolnie, według uznania pracodawcy, tylko zgodnie z prawdą.
Manipulacje przy tachografie są częstym zjawiskiem wykrywanym przez inspektorów ITD. Znaczna część takich działań wynika z samowolnego działania kierowcy. Jak szef firmy może wychwycić niedozwolone działania? Manipulowanie tachografem może spowodować utratę dobrej reputacji przez firmę. Dlatego warto kontrolować kierowców.
Manipulacje są nie tylko karane najwyższymi karami, ale też mają wpływ na ocenę dobrej reputacji firmy.
Jeśli chodzi o możliwe metody manipulacji, pomysłowość kierowców i właścicieli firm nie zna granic. Jednak zdecydowana większość niedozwolonych działań kierowcy jest stosunkowo łatwa do sprawdzenia.
Niewątpliwie oszukanie tachografu podczas krótkiego podjazdu na załadunku lub na parkingu będzie raczej trudne do wychwycenia, ale jazda kilkaset kilometrów bez karty lub z użyciem cudzej karty to już sprawa bardzo prosta do wykrycia, jeśli będziemy zwracali uwagę na pewne elementy.
Od tego zaczynają kontrolerzy i ma to decydujące znaczenie. W tachografie cyfrowym przebieg drogi rejestruje się automatycznie, natomiast na tarczce należy go zliczyć ręcznie na podstawie zapisu rysika drogi.
Najłatwiej przeprowadzić taką weryfikację od razu po zjechaniu kierowcy do bazy, ponieważ po pewnym czasie kierowca najczęściej nie będzie pamiętał, jaką trasą jechał, itd.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »