Czy przerwą w prowadzeniu ciągłym pojazdu (4 godz. 30 min.) w załodze jednoosobowej jest wyłącznie postój przy ustawieniu selektora tachografu na przerwę? Pozycja praca, inna praca czyli dyspozycyjność, nie przerywają okresu prowadzenia pojazdu i nie resetują kolejnego odcinka czasu, po którym można jechać 4 godz. 30 min.?
Czy kierowca lub właściciel pojazdu może jechać do zakładu naprawczego lub serwisu znajdującego się w odległości około 80 kilometrów, bez wkładania karty kierowcy do tachografu? Uwaga: ITD może tu stosować dwa podejścia!
Jestem kierowcą mikrobusu, na etacie w państwowej jednostce budżetowej. Mikrobus posiada 17 miejsc z kierowcą, a DMC nie przekracza 4,5 t. Pojazd wyposażony jest w tachograf i służy na potrzeby własne oraz do niezarobkowego przewozu osób na potrzeby jednostki budżetowej miasta (prowadzącej działalność gospodarczą, ale nie związaną z transportem). Czy więc na podstawie art. 13 Rozporządzenia 561/2006 podpunkt „a” lub „i” podczas przewozu osób, jestem zwolniony z obowiązku logowania karty kierowcy w tachografie lub czy mogę ustawić tachograf na OUT? Czy w przewozach przez Niemcy również jestem zwolniony ze stosowania art. 5-9 omawianego rozporządzenia? Posiadam zaświadczenie o przewozach NPW wydane przez urząd miasta.
Jak tachografie przy pomocy wpisu manualnego spełnić obowiązek rejestrowania zwolnień i urlopów. Można przecież wprowadzić tylko istniejące piktogramy. Jak oznaczyć urlop lub chorobowe?
Inspektorzy transportu drogowego z WITD w Lublinie zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy wyposażony w tachograf 3 generacji. Okazało się, że został w nim ukryty wyłącznik, który poprzez odpowiednią kombinację przycisków zmieniał „jazdę” na „odpoczynek”. Ile wyniesie kara?
Czy kierowca może jechać bez włożonej do tachografu karty kierowcy w przypadku braku legalizacji tachografu? Chodzi o sytuację gdy, np. odbiera dopiero co zakupiony pojazd i musi go sprowadzić do siedziby firmy.
Pakiet mobilności wprowadził szersze wyłączenia spod obowiązku używania tachografu. Dotyczą one: przewozu wyrobów rzemieślniczych, firm budowlanych w promieniu 100 km, przewozów niehandlowych itd. Sprawdź zasady korzystania z nowych wyłączeń.
Przepisy pakietu mobilności zmieniły zasady zdejmowania i zakładania plomb na tachograf. Oprócz instalatora lub pracownika upoważnionego warsztatu, upoważniony będzie to tego inspektor ITD. Na jakich zasadach?
Kierowca na zakończenie pracy zapomniał przestawić tachograf z aktywności na odpoczynek. W efekcie cały okres od 16.00 do 6.00 następnego dnia zarejestrował się jako „inne prace". Jakie kary grożą w tej sytuacji przedsiębiorcy oraz zarządzającemu transportem?
W pakiecie mobilności, który wszedł w życie 20 sierpnia 2020 r. jest przepis mówiący o konieczności rejestrowania zwolnień i urlopów kierowcy na tachografie. Jeśli jednak kierowca przebywa na zwolnieniu lekarskim 2 miesiące (a kartę trzeba wczytać co 28 dni) albo ma urlop np. przez 3 tygodnie, to nie ma możliwości zarejestrowania tych aktywności na tachografie. Jak rozwiązać ten problem?
Od kiedy będzie obowiązywać kierowców konieczność rejestrowania zwolnień lekarskich i urlopów poprzez tachograf (łóżko) oraz od kiedy będzie obowiązywać kierowców rejestrowanie poprzez tachograf okresów gotowości i innej pracy?
Przepisy pakietu mobilności wprowadziły zmiany w zakresie obsługi tachografu. Wprowadzono obowiązek odnotowywania symbolu kraju, do którego wjechał pojazd. Uwaga: w przypadku posługiwania się tachografem analogowym obowiązuje to od 20 sierpnia, a w przypadku cyfrówki od 2 lutego 2022 r. Różnice powstają też w zależności czy jedziesz zgodnie z rozporządzeniem 561/2006 (WE), czy też umową AETR. Sprawdź zasady odnotowywania kodów krajów na tachografach oraz wysokość kar za ich brak.
Obowiązujący od 20 sierpnia pakiet mobilności wprowadził obowiązek rejestrowania wszystkich aktywności kierowcy za pomocą tachografu. W praktyce więc tam gdzie kiedyś wystawiało się urlopówkę, teraz trzeba dokonać wpisu manualnego. Jak w praktyce dokonywać takich wpisów?
Wielu kierowców jeździ na zmianę pojazdami powyżej i poniżej 3,5 t. Czasami okresy prowadzenia busa są tak długie, że wsiadając do ciężarówki, kierowca musiałby zrobić kilkadziesiąt wpisów manualnych. Czy można to zastąpić jednym długim wpisem – „odpoczynek”?
Kierowca musi codziennie przy rozpoczynaniu i kończeniu pracy wpisywać do tachografu symbol kraju, w którym się znajduje. Bywa jednak, że koniec pracy nie przypada w tym samym momencie, co koniec jazdy. Czy w takiej sytuacji trzeba wpisać symbol kraju dwukrotnie?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »