Część przedsiębiorców wykonuje na zmianę przewozy podlegające rozporządzeniu nr 561/2006 i takie, przy których nie trzeba używać tachografu. Jak w takich sytuacjach obliczyć termin na sczytanie danych?
Wakacyjne zakazy poruszania się ciężarówkami w określonych godzinach oraz ograniczenia w ruchu związane z trwającymi remontami dróg i autostrad, powodują, że kierowcy muszą jeździć albo wieczorem i nocą, albo stać w korkach. Z jakimi utrudnieniami kierowcy mierzą się w wakacje? Sprawdź.
Tachograf, mimo że cyfrowy, nie obejdzie się bez wpisów manualnych. Jest szereg sytuacji, które wymagają wprowadzenia danych ręcznie. Po co? Na przykład, by podczas kontroli nie było tak zwanych pustych okresów. Dlaczego? Bo według prawa każda czynność kierowcy zawodowego powinna by odnotowana.
Od 15 czerwca br. we wszystkich nowych ciężarówkach, rejestrowanych na terenie UE, są montowane inteligentne tachografy. Jednak jest wyjątek od tej reguły, umożliwiający poruszanie się legalnie ciężarówką zarejestrowaną po tym terminie, ale bez zamontowanego tachografu 2.0. Sprawdź.
Nowe, ładniejsze karty: kierowcy, przedsiębiorstwa, warsztatowej i kontrolnej – przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. Opłaty za wydanie karty pozostaną, na szczęście, bez zmian. Zobacz.
PWPW rozpoczęła wydawanie karty warsztatowych do tzw. inteligentnych tachografów. Od 15 czerwca wszystkie nowe pojazdy muszą być wyposażone w tachografy cyfrowe II generacji. Ich najważniejszą funkcją jest możliwość zdalnej kontroli poprawności jego działania. ITD nie będzie musiało już zatrzymywać auta, żeby sprawdzić czy urządzenie zakłócające pracę tachografu.
To czy dany pojazd jest specjalnym, a co za tym idzie nie musi mieć zainstalowanego tachografu, ani też nie trzeba posiadać uprawnień transportowych – zależy od odpowiednich adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Sprawdź jak rozróżnić pojazd specjalny, od używanego do transportu drogowego!
Firmy transportowe często nie dysponują oprogramowaniem do odczytu danych z karty kierowcy. Jak w takiej sytuacji zweryfikować czy nie doszło do przekroczenia czasu pracy? Nawet jeden drobny błąd kierowcy lub rozliczającego czas pracy, naraża firmę na kary finansowe, a nawet ryzyko utraty dobrej reputacji. Jak więc w łatwy sposób sprawdzić poprawność zapisów czasu pracy swoich kierowców przed kontrolą ITD? Sprawdź.
Tachograf cyfrowy 4.0 - nazywany inteligentnym, od 15 czerwca ma być montowany we wszystkich nowych pojazdach o DMC powyżej 3,5 tony. To już czwarta modyfikacja cyfrowego urządzenia. Czy dzięki smart tacho skończy się era jazdy na wyłączniku?
Warsztaty, które sprawdzają tachografy analogowe i cyfrowe, będą musiały dokumentować każde badanie tachografu dużo bardziej szczegółowo niż dziś. Każde użycie karty warsztatowej będzie rejestrowane.
Nie ma podstaw do karania zarządzającego transportem za dopuszczenie do wykonywania przewozu pojazdem wyposażonym w tachograf bez badania kontrolnego, jeśli był w dniu kontroli na zwolnieniu lekarskim.
Jak Bruksela postąpi w sytuacji, gdy na 2,5 miesiąca przed datą wejścia obowiązku montowania cyfrowych tachografów w nowych ciężarówkach tylko jeden europejski producent posiada homologację i jest gotowy, by wprowadzić na rynek to urządzenie? Co z przewoźnikami spoza Wspólnoty, którzy wykonując przewozy w ramach AETR, nie będą musieli spełniać wymogów regulacji dotyczących tachografów smart? To nie jedyne problemy z wdrożeniem cyfrowych rejestratorów. Sprawdź!
To kierowca robi na co dzień wydruki z tachografu i widzi wklejkę, na której jest data kalibracji. Dlatego warto go zobowiązać w regulaminie pracy lub umowie do informowania o zbliżającym się terminie następnej kalibracji.
Zapisy z tachografu i inne dokumenty, potwierdzające, co kierowca robił (zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu, wnioski urlopowe, zwolnienia lekarskie) muszą stanowić jeden ciąg. Co robić gdy kierowca włoży kartę do tachografu trochę później niż powinien albo wyjmie ją odrobinę wcześniej niż trzeba. Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »