Przedsiębiorcy są przekonani, że w pojazdach specjalnych nigdy nie trzeba używać wykresówek ani kart kierowców. Jest to jednak błędne przekonanie, ponieważ w niektórych pojazdach specjalnych jest taki obowiązek. Od czego to zależy?
Wczoraj 8 czerwca 2020 r. Komisja Transportu i Turystyki TRAN odrzuciła wszystkie poprawki złożone do drugiego czytania Pakietu Mobilności. Poprawki te złożone przez Polskę oraz inne kraje „podobnie myślące” łagodziły zapisy pakietu. Odrzucenie oznacza, że 8-10 lipca pakiet trafi pod głosowanie plenarne. Wejście pakietu w życie zbliża się wielkimi krokami. Sprawdź jakie rewolucyjne zmiany nastąpią w obsłudze tachografów.
Wejście w życie pakietu mobilności spowoduje rewolucję, jeśli chodzi o używanie tachografów. Kierowcy będą musieli rejestrować za pomocą wpisów manualnych wszelkiego rodzaju aktywności poza jazdą. Obecnie rejestrują, poza jazdą, tylko odpoczynki.
Przestępstwem przeciwko fałszowaniu dokumentacji stało się manipulowanie tachografem w Hiszpanii. Za taki czyn będzie grozić nawet do trzech lat więzienia.
Wielu kierowców i przedsiębiorców ma przekonanie, że wpisy manualne zawsze mogą zastąpić urlopówkę. W niektórych sytuacjach jednak lepiej użyć zaświadczenia zamiast wpisu manualnego. Są też sytuacje, kiedy nie ma wyboru i zaświadczenie jest konieczne.
Komisja Europejska wydała komunikat w sprawie kart do tachografów. Z powodu pandemii w poszczególnych krajach występują trudności w wydawaniu nowych kart dla kierowców. Chodzi o karty których ważność dobiega końca oraz zgubionych, skradzionych lub działających nieprawidłowo. Co należy robić, gdy karta wkrótce utraci ważność?
Czasami kierowca przez część swojego czasu pracy porusza się poza drogami publicznymi, np. jeździ po placu budowy albo po terenie należącym do firmy. Jak rejestrować takie okresy za pomocą tachografu, żeby nie naruszyć przepisów?
Czy jadą samochodem do warsztatu na wymianę np. oleju w ciągniku, kierowca musi używać tachografu? Uwaga: tak musi! Ale też należy zaznaczyć, że są w tej kwestii różne podejścia inspektorów. Sprawdź jakie!
Podczas kolejnego posiedzenie Forum do spraw tachografów, zaprezentowano między innymi nowy model tachografu inteligentnego oraz omówiono najważniejsze kwestie dotyczące obecnych jak i planowanych rozwiązań. W spotkaniu uczestniczyli urzędnicy Komisji Europejskiej, delegacje państw członkowskich i stowarzyszeń przewoźników oraz producenci tachografów i oprogramowania do analizy danych cyfrowych.
Po czym kontroler ITD pozna, że w tachografie dokonano manipulacji? Otóż, jest cała lista takich rzeczy. Każde działanie pozostawia jakiś ślad. Sprawdź, co może wskazywać na zastosowanie magnesu lub innego urządzenia manipulującego danymi z tachografu! Na pewno sprawdzą to inspektorzy ITD.
Zeznania kierowców czy innych osób nie mogą ani zastąpić ani podważyć danych rejestrowanych na bieżąco na wykresówkach i kartach pracy. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 13 listopada 2019 r. Co wynika z tego orzeczenia? Sprawdź.
Od niedzieli 15 grudnia br. obowiązuje nowy wzór kart do tachografu. Dotychczasowe karty zachowują swoją ważność na okres na jaki zostały wydane. Nie trzeba więc wymieniać kart. Sprawdź ile kosztuje ewentualna zmiana karty i jak wyglądają nowe dokumenty!
Za jazdę „na magnesie” kara w Holandii ma być podniesiona z 4,4 tys. euro do ponad 10 tys. euro. To dlatego, że ta obecna stawka nie odstrasza przewoźników. To nie koniec, władze rozważają jeszcze konfiskatę tachografu.
Zgodnie z wytycznymi GITD jeżeli w trakcie kontroli na drodze stwierdzona zostanie manipulacja wskazaniami tachografu, należy wezwać Policję. Jest tu więc pewien haczyk, ponieważ jeżeli manipulowanie wskazaniami tachografu, wpływa też na zmianę wskazania licznika kilometrów to grozi za to obecnie kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Ale powstaje pytanie dla kogo? Sprawdź jak - zza kierownicy, lub z gabinetu szefa - nie trafić do więzienia.
Z artykułu dowiesz się:
- jakie kary obowiązują za manipulację tachografem?
- jakie są rozbieżności w interpretacji przepisów?
- jakie są dotychczasowe przykłady kar za zakłócanie zapisu na tachografie?
Zdarza się dość często, że kierowca przed wyjściem z pracy do domu zapomni przełączyć tachograf na „łóżko”. W takiej sytuacji na karcie zamiast odpoczynku zapisuje się praca. Co można zrobić, żeby uniknąć kary?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »