Czy kierowca obsługujący linię regularną do 50 kilometrów autobusem z tachografem cyfrowym ma obowiązek rejestrowania jazdy na karcie kierowcy? Czy przewoźnik powinien sczytywać dane z tej karty i tego tachografu?
Pierwszy inteligentny tachograf otrzymał homologację, co oznacza, że może być sprzedawany i montowany w samochodach. Jest to tachograf VDO DTCO 4.0 firmy Continental. W jakie funkcje został wyposażony?
Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej od 15 czerwca 2019 roku wszystkie nowe ciężarówki i autokary na terenie Unii Europejskiej, które obejmuje wymóg posiadania tachografu, będą wyposażane w tzw. inteligentne tachografy. Jednak na rynku nie są jeszcze dostępne. Co wiemy na ich temat? Sprawdź.
Tachografy cyfrowe przy wyborze miejsca rozpoczęcia lub zakończenia pracy pokazują m.in. opcję „EC – Wspólnota Europejska”. Czy kierowca powinien wybierać tę opcję, skoro wszystkie kraje członkowskie mają własne kody?
Kierowca nie zauważył, że skończyła się ważność jego karty do tachografu albo złożył co prawda wniosek, ale karty jeszcze nie otrzymał. Co zrobić w tej sytuacji, żeby nie dostać kary?
Przepisy nakładają na przedsiębiorców obowiązek przeszkolenia kierowców z obsługi tachografów. Jednak nie wyjaśniają jak takie szkolenie należy przeprowadzić i udokumentować dla potrzeb kontrolnych. Sprawdź naszą poradę – co należy zrobić!
Kierowcy bywają zobowiązani do prowadzeniu różnych typów pojazdów: zarówno tych wyposażonych w tachograf, jak i zwolnionych z tego obowiązku. Problemem jest sposób dokumentowania czasu pracy na potrzeby późniejszej kontroli. Sprawdź jak to robić.
Kupując używane auto należy je dokładnie sprawdzić czy nie ma nielegalnych przeróbek. Zgodnie z nowymi przepisami obowiązującymi od 3 września, możesz zostać ukarany za samo posiadanie auta z urządzeniem zmieniającym zapisy tachografu. Nie ma znaczenia kto instalował, odpowiedzialność zawsze poniesie nowy właściciel!
Czy w przypadku już zainstalowanego tachografu w autobusie (analogowego, jak i cyfrowego) kierowca wykonujący regularne przewozy osób na trasach do 50 km jest zobowiązany do jego użycia? Oczywiście jest prowadzony harmonogram czasu pracy kierowcy na ww. trasach. Znalazłem na ten temat informacje w wytycznych Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 28 lipca 2011 r., ale nie jestem pewny czy je prawidłowo interpretuję i czy nie ma innych regulacji prawnych w tym zakresie.
Od połowy przyszłego roku wszystkie nowo rejestrowane ciężarówki będą obowiązkowo wyposażane w inteligentne tachografy. Co z kartami do tachografów? Sprawdź.
Przy obliczaniu dopuszczalnej odległości, w jakiej może poruszać się od bazy przedsiębiorstwa pojazd, aby był zwolniony ze stosowania tachografu, trzeba brać pod uwagę dokładny punkt docelowy, a nie samo miasto. Przekroczenie 100 kilometrów faktycznej jazdy oznacza karę!
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »