Nowa ustawa o tachografach cyfrowych została podpisana przez Prezydenta RP i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Wkrótce zmieni się wysokość opłat za wydanie karty do tachografu. Przewidziano też nowe kary związane z kartami do tachografów i nowe zasady kontrolowania tych urządzeń. Ustawa zacznie obowiązywać 3 września br.
Sejm 6 czerwca uchwalił nową ustawę o tachografach cyfrowych. Zmieni się wysokość opłat za wydanie karty do tachografu. Jeśli tachograf podczas kontroli wzbudzi podejrzenia kontrolujących, zostanie odesłany na badania do warsztatu. Wprowadzone będą nowe kary związane z kartami do tachografów.
Wczoraj 4 czerwca br. Sejmowa Komisja Infrastruktury rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o tachografach. Zmodyfikowano definicję karty do tachografu oraz zmieniono termin wejścia w życie ustawy.
Przewozy mieszane to takie, gdy część kursów podlega rozporządzeniu nr 561/2006, a inne już nie. Jak w takich sytuacjach obliczyć termin na sczytanie danych, skoro danych z przewozów wyłączonych nie trzeba zgrywać?
Rządowy projekt ustawy o tachografach przewiduje wprowadzenie regulacji zwiększających bezpieczeństwo przewozów drogowych przez wprowadzenie nowych wymagań w zakresie systemu tachografów. W projekcie określono wymagania wobec warsztatów wykonujących instalacje, naprawy i sprawdzenia tachografów oraz uprawnienia techników pracujących w tych warsztatach (zajmujących się tachografami analogowymi i cyfrowymi).
Nowe kary za manipulowanie tachografem, a także zakaz produkcji, sprzedaży i reklamy urządzeń do manipulowania tachografami – przewiduje nowa ustawa o tachografach cyfrowych. Większość nowych przepisów wejdzie od 1 czerwca 2018 r.
Często zdarza się, że firma wykonuje przewozy np. autobusem zarówno na trasach do 50 km, a także tych długich podlegającym przepisom AETR. Dotyczy to również ciężarówek, które podlegają przepisom rozporządzenia nr 561/2006, ale w niektórych sytuacjach podlegają wyłączeniom na podstawie art. 3 lub 13 tego rozporządzenia. Jak w takich sytuacjach sczytywać dane z tachografów?
Kierowca czasami wylogowują kartę, chcąc się ratować przed przekroczeniem czasu jazdy. Może to jednak spowodować gorsze konsekwencje. Sprawdź nasze przykłady!
Okresy, w których kierowca nie prowadzi pojazdu, nie podlega obowiązkowi odpoczynku i jednocześnie nie ma ustawowego obowiązku rejestrowania swojej działalności (wolne weekendy, zwolnienia lekarskie, urlopy) - nie mogą być traktowane jako dni zarejestrowanej działalności. Nie mogą więc być zaliczane do 28-dniowego terminu na wczytywanie danych z karty kierowcy. Tak orzekł WSA w Gorzowie WIkp. Uchylając decyzję GITD oraz zasądzając zwrot kosztów postępowania (100 zł) na rzecz firmy D.
Jeżeli z tachografu usunięto lub naruszono plombę, kierowca musi mieć przy sobie specjalne oświadczenie. Co powinno się znaleźć w tym dokumencie?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »