W ramach umowy z Unią Europejską rząd Wielkiej Brytanii wdraża kluczowe przepisy zawarte w unijnym pakiecie mobilności. Podobne plany ma Szwajcaria. Oba kraje przede wszystkim wdrożą przepisy o delegowaniu i licencjach dla busów.
Zapraszamy na trzecią część szkolenia dotyczącego zmian w przepisach transportowych. Ta część szkolenia dotyczy zmian w czasie pracy kierowców.
Zapraszamy na drugą część szkolenia poświęconego zmianom wynikającym z pakietu mobilności. W tej części omówione zostaną przepisy odnośnie: delegowania i wynagrodzeń kierowców.
Zapraszamy na szkolenie poświęcone zmianom prawnym w transporcie w 2002 r. Na szkoleniu przedstawione zostały najważniejsze zmiany prawne, jakie zaczynają obowiązywać w bieżącym roku. Są to: zmiany w transporcie od 2 lutego (pakiet mobilności), nowe zasady delegowania, nowelizacja przepisów o czasie pracy oraz nowości w szkoleniach kierowców.
Zapraszamy na szkolenie poświęcone zmianom prawnym w transporcie w 2002 r. Podczas szkolenia przedstawione zostały najważniejsze zmiany prawne, jakie zaczynają obowiązywać w bieżącym roku. Są to: zmiany w transporcie od 2 lutego (pakiet mobilności), nowe zasady delegowania, nowelizacja przepisów o czasie pracy oraz nowości w szkoleniach kierowców.
Przewodnik Komisji Europejskiej o przepisach dotyczących delegowania kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe rzeczy.
Komisja Europejska przygotowała przewodnik o przepisach dotyczących delegowania kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe rzeczy. Poznaj scenariusze wyjaśniające, kiedy i w jaki sposób kierowca podlega przepisom o delegowaniu, a kiedy nie jest nimi objęty. Uwaga: zasady te odnoszą się tylko do przewozu rzeczy. Natomiast wytyczne dotyczące przewozu: osób, przewozów kombinowanych oraz przewozów do/z krajów trzecich - KE ma przedstawić w późniejszym terminie.
Pakiet mobilności przewiduje, że każdy pojazd musi zjechać do bazy w kraju siedziby przewoźnika co najmniej raz na 8 tygodni. Na pewno ograniczy to działalność wielu firm, których samochody obecnie praktycznie nie zjeżdżają do firmy, i znacząco podniesie koszty prowadzenia działalności w zakresie transportu międzynarodowego. Przepis ten wszedł w życie 21 lutego 2022 r.
Baza transportowa - według nowych przepisów - ma stać się centrum operacyjnym. Musi umożliwiać postój 1/3 floty i posiadać dogodny dojazd dla ciężarówek oraz pozostałą infrastrukturę. Do 15 stycznia 2023 r. przewoźnicy muszą zadeklarować spełnienie wymogu posiadania takiej bazy.
Dotychczas pojęcie bazy eksploatacyjnej w zasadzie odnosiło się wyłącznie do adresu, który musiał być zgłoszony do organu licencyjnego. Podanie adresu bazy konieczne było tylko na etapie uzyskania licencji.
Kontrola spełnienia tego warunku przez organ licencyjny sprowadzała się najczęściej do odebrania oświadczenia od firmy, że spełnia ona ten wymóg.
W praktyce tylko ITD dokonywało faktycznej kontroli, czy teren zgłoszony do urzędu spełniał wymagania. Dopiero podczas kontroli ITD w firmie można było stwierdzić czy pod wskazanym adresem faktycznie istnieje baza transportowa.
Według nowych przepisów jest kilka istotnych zmian.
Baza eksploatacyjna jest rozumiana jako centrum operacyjne firmy. Ma to ważne znaczenie, ponieważ pakiet mobilności operuje właśnie takim pojęciem. Jest to ściśle powiązane z takimi wymaganiami jak np. obowiązek powrotu kierowcy co trzy albo cztery tygodnie oraz powrotu pojazdu - nie rzadziej niż co osiem tygodni.
Z artykułu dowiesz się:
Ile przestrzeni potrzebujesz na bazę jeśli dysponujesz autami typu: bus oraz pojazdami ciężkimi?
Od kiedy należy dysponować "bazą" zgodną z nowymi przepisami?
Jedną ze zmian wprowadzonych przez pakiet mobilności jest możliwość kontaktowania się kierowcy podczas kontroli drogowej z firmą i zarządzającym transportem (lub inną osobą odpowiedzialną). Nowe uprawnienie ma spowodować, żeby w trakcie kontroli zebrać wszystkie niezbędne dowody. Kierowca może więc poprosić o dosłanie brakujących dokumentów. Jakich?
Dotychczas kontrolerzy nie tylko nie dopuszczali takiej możliwości, a wręcz czasami nawet zabraniali kontaktu kierowcy z firmą. Wcześniej, do oceny stanu faktycznego służyły WYŁACZNIE dokumenty będące w pojeździe lub ewentualne zeznania kierowcy.
Nowy przepis umożliwia dosłanie podczas kontroli niektórych dokumentów, np. mailowo lub na telefon kierowcy. Natomiast - nie wszystkie dokumenty będą mogły zostać dosłane.
Katalog dokumentów, które muszą być w pojeździe określony jest w art. 87 ustawy o transporcie drogowym. Brak tych dokumentów nawet w sytuacji dosłania podczas kontroli - nie będzie zwalniał z odpowiedzialności firmy lub zarządzającego.
Jakie dokumenty firma będzie mogła dosłać kierowcy?
Jakie formularze muszą być zawsze w pojeździe?
Jakie dodatkowe uprawnienia otrzymało ITD w związku z brakiem dokumentacji w aucie?
Obecnie kontrolerzy ITD nie mogą już nakładać kar za naruszenia popełnione za granicą. W ocenie TSUE przepisy umożliwiają nakładanie kar z czasu pracy kierowców, niezależnie od miejsca przekroczenia, ale za naruszenia rozporządzenia 165/2014 (UE), czyli z obsługi urządzeń kontrolno - pomiarowych, już nie. Sprawdź - za jakie naruszenia popełnione za granicą, służby kontrolne w Polsce (ITD, PIP, Policja) – nie mogą już karać: firm i kierowców. Zamieszczamy pełną listę.
Od 2 lutego 2022 r. kierowcy wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe nie są w podróży służbowej. Tym samym odpadła podstawa do wypłacania im diet i ryczałtów noclegowych. Instytucja podróży służbowej pozostała bez zmian jedynie w przypadku przewozów krajowych, więc kierowcy Ci nadal mogą otrzymywać diety i ryczałty noclegowe. Przedstawiamy na przykładach jak rozliczać kierowców międzynarodowych zarówno w kraju, jak i za granicą. Co z wynagrodzeniem, gdy podróżują do kraju, gdzie pensje kierowców są niższe niż w Polsce? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »