Filtruj treść
Filtruj

ITD nie może nakładać kar za naruszenia popełnione za granicą!

Autor: Adam Janus

Dodano: 15 lutego 2022
Kontrole ITD nie będą karać niektórych przewinień za granicą

Obecnie kontrolerzy ITD nie mogą już nakładać kar za naruszenia popełnione za granicą. W ocenie TSUE przepisy umożliwiają nakładanie kar z czasu pracy kierowców, niezależnie od miejsca przekroczenia, ale za naruszenia rozporządzenia 165/2014 (UE), czyli z obsługi urządzeń kontrolno - pomiarowych, już nie. Sprawdź - za jakie naruszenia popełnione za granicą, służby kontrolne w Polsce (ITD, PIP, Policja) – nie mogą już karać: firm i kierowców. Zamieszczamy pełną listę.

Kontrolerzy w Polsce (ITD, PIP, Policja)  nie mogą już nakładać kar za niektóre naruszenia popełnione za granicą. Wszystkie pozycje określone w:

  •  lp. 6 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym – kary na firmę oraz
  • lp. 7 załącznika nr 1 – kary na kierowcę,

- mogą być sankcjonowane wyłącznie w sytuacji, gdy kierowca popełnił naruszenia na terenie kraju.

Za co więc mogą, a za co nie mogą karać?

Przepisy pakietu mobilności spowodowały, że za niektóre naruszenia, popełnione z granicą – nie może już karać krajowa Inspekcja transportu Drogowego. Naruszenia te odnoszą się do firm i są zawarte w załączniku nr 3, lp.6. Oto one:

6.

NARUSZENIE PRZEPISÓW O STOSOWANIU TACHOGRAFÓW13)

         

6.1.

Naruszenie zasad i warunków wyposażenia pojazdu w tachograf

         
 

6.1.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem

niewyposażonym

10 000

 

2.1 NN

 

w wymagany tachograf posiadający świadectwo homologacji typu

         
 

6.1.2. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w

10 000

 

2.1 NN

 

tachograf, przyrząd rejestrujący, czujnik ruchu, urządzenie zewnętrzne GNSS

         
 

lub urządzenie wczesnego wykrywania na odległość, nieposiadające

         
 

świadectwa homologacji typu lub tachograf lub powyżej wymieniony element

         
 

składowy tachografu, który został podrobiony lub przerobiony

         
 

6.1.3. Podłączenie do tachografu niedozwolonego urządzenia lub przedmiotu

10 000

 

2.9 NN

 

wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania

         
 

danych rejestrowanych przez tachograf lub korzystanie z tego urządzenia lub

         
 

przedmiotu

           
 

6.1.4. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w

3000

     
 

tachograf niewyposażony w drugi niezależny sygnał dotyczący ruchu pojazdu

         
 

lub z odłączonym niezależnym sygnałem dotyczącym ruchu pojazdu, o ile jest

         
 

wymagany

           
 

6.1.5. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w

1000

 

2.2 BPN

 

tachograf, który nie został sprawdzony lub poddany przeglądowi przez warsztat

         
 

posiadający zezwolenie

           
 

6.1.6. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem

wyposażonym w

1000

 

2.7 BPN

 

nieprawidłowo działający tachograf, z wyjątkiem przypadków, o których mowa

         
 

w lp. 6.1.1–6.1.5.

           

6.2.

Wykonywanie przewozu drogowego z ingerencją w działanie tachografu lub dane rejestrowane przez tachograf

 

6.2.1. Niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego

 

5000

 

2.8 BPN

 

i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na

         
 

wykresówce lub na karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu

         
 

lub przebytej drogi

           
 

6.2.2. Ukrywanie, likwidowanie, niszczenie, podrabianie lub przerabianie

 

10 000

 

2.10 NN

 

danych zarejestrowanych na wykresówkach lub przechowywanych i pobranych

         
 

z tachografu lub karty kierowcy

           

6.3.

Naruszenie zasad i warunków użytkowania tachografu

           
 

6.3.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w

 

2000

   

2.4 NN

 

tachograf cyfrowy przez kierowcę nieposiadającego własnej, ważnej karty

         
 

kierowcy

           
 

6.3.2. Posiadanie lub posługiwanie się przez kierowcę więcej niż jedną własną,

 

3000

   

2.3 BPN

 

ważną kartą kierowcy

           
 

6.3.3. Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego

 

3000

   

2.5 NN

 

własną kartą

           
           

  

 

6.3.4. Jednoczesne używanie kilku wykresówek przez kierowcę

3000

     

2.13 BPN

               
 

6.3.5. Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, mające wpływ

3000

     

2.14 BPN

 

na rejestrację danych

         
 

6.3.6. Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na

3000

     

2.15 BP

 

który jest przeznaczona, skutkujące utratą danych zapisanych na wykresówce

         
 

lub na karcie kierowcy, bądź uniemożliwiające odczyt aktywności zapisanych

         
 

na wykresówce

         
 

6.3.7. Okazanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub karty kierowcy,

100

     

2.16 BPN

 

z nieczytelnymi danymi – za każdą kartę lub każdą wykresówkę

         
 

6.3.8. Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych na wykresówkę

50

     

2.17 BPN

 

lub kartę kierowcy – za każdy wpis

         
 

6.3.9. Niezaznaczenie przez kierowcę na wykresówce lub wykresówce

100

     

2.26 BPN

 

dołączanej do karty kierowcy wszystkich wymaganych informacji dotyczących

maksymalnie

   
 

okresów, które nie są rejestrowane, gdy tachograf nie działa lub działa wadliwie

2000

       
 

– za każdy dzień

         
 

6.3.10. Wykonywanie przewozu drogowego w załodze kilkuosobowej z

1000

     

2.18 PN

 

włożeniem wykresówki lub karty kierowcy lub wykresówek lub kart kierowcy

         
 

w nieodpowiednie czytniki tachografu

         
 

6.3.11. Niepoprawne operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym

100

     

2.19 BPN

 

zmianę rodzaju aktywności kierowcy – za każdy dzień

maksymalnie

   
     

1000

       
 

6.3.12. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym

2000

     

2.25 BPN

 

zezwolenie

         
 

6.3.13. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym

2000

       
 

zezwolenie po upływie dopuszczalnego w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE)

         
 

nr 165/201414) okresu prowadzenia pojazdu

         
 

6.3.14. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych wpisów lub

50 za każdy brak

2.17 BPN

 

umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych

wpisu

   
     

nie

więcej

niż

 
     

500

za jedną

 
     

wykresówkę

lub

 
     

jeden wydruk

   
 

6.3.15. Nieprzechowywanie przez co najmniej rok wykresówek, wydruków

500

     

2.11 BPN

 

oraz pobranych danych lub dokumentów potwierdzających fakt nieprowadzenia

       

2.12 BPN

 

pojazdu – za każdy dzień

       
           
 

w odniesieniu do każdego kierowcy

         
 

6.3.16. Nieudostępnienie podczas kontroli w przedsiębiorstwie wykresówek

500

     

2.12 BPN

 

oraz pobranych i przechowywanych danych

         
 

z karty kierowcy i tachografu cyfrowego – za każdy dzień

         
 

w odniesieniu do każdego kierowcy

         
 

6.3.17. Naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych

500

       
 

z karty kierowcy – za każdego kierowcę

         
 

6.3.18. Naruszenie obowiązku terminowego pobierania danych

500

       
 

z tachografu – za każdy pojazd

         
 

6.3.19. Niepoprawne stosowanie wykresówek lub karty kierowcy,

2000

     

2.13 BPN

 

z wyjątkiem przypadków, o których mowa w lp. 6.3.1–6.3.10 i 6.3.14

         

Podobnie ITD nie ma już uprawnień do karania kierowców – za naruszenia dokonane za granicą z załącznika nr 1, lp 7. Oto one:

7.

Naruszenie przepisów o używaniu tachografów, wykresówek lub kart kierowców

     
 

7.1. Nierejestrowanie za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie kierowcy

2000

 

2.14 BPN

 

wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi

     
         
 

7.2. Posiadanie przez kierowcę co najmniej dwóch własnych, ważnych kart

2000

 

2.3 BPN

 

kierowcy lub posługiwanie się nimi

                 
 

7.3. Niepoprawne operowanie przełącznikiem tachografu umożliwiającym zmianę

100

nie

2.19 BPN

 

rodzaju aktywności kierowcy – za każdy dzień

       

więcej

niż

 
                 

1000

   
 

7.4. Wykonywanie przez kierowcę przewozu drogowego

     

1000

   
 

z niedziałającym lub niewłaściwie działającym tachografem po upływie okresu

     
 

dopuszczalnego w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/20145)

         
 

7.5. Wykonywanie przez kierowcę przewozu drogowego bez ważnej karty

500

   
 

kierowcy lub z kartą uszkodzoną po upływie okresu dopuszczalnego w art. 29 ust.

     
 

5 rozporządzenia (UE) nr 165/20145)

                 
 

7.6. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym

   

2000

 

2.8 BPN

 

w tachograf, który został odłączony

                 
  1. Nowe brzmienie pkt 5.7 w lp. 5 wejdzie w życie z dn. 1.03.2022 r.

 

7.7. Nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego

100

 

2.13 BPN

 

24-godzinnego okresu – za każdy dzień

     
 

7.8. Używanie wykresówki powyżej okresu, na jaki jest przeznaczona, wraz

100

nie

2.15 BPN

 

z utratą danych – za każdą wykresówkę

więcej

niż

 
   

1000

   
 

7.9. Zastosowanie wykresówki nieposiadającej świadectwa homologacji typu lub

200

 

2.18 PN

 

nieprzeznaczonej dla danego typu tachografu – za każdą wykresówkę

     
         
 

7.10. Okazanie podczas kontroli brudnej lub uszkodzonej wykresówki lub karty

200

 

2.16 BPN

 

kierowcy, z nieczytelnymi danymi – za kartę lub każdą wykresówkę

     
       
 

7.11. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych wpisów lub

50 za każdy

2.17 BPN

 

umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych – za

brak

wpisu

 
 

każdą wykresówkę lub za każdy wydruk

nie więcej

 
   

niż 200 za

 
   

jedną

   
   

wykresówkę

 
   

lub

jeden

 
   

wydruk

 
 

[7.12.17) Okazanie podczas kontroli wykresówki, wydruku z tachografu lub karty

100

 

2.23 BPN

 

kierowcy, które nie zawierają wprowadzonych ręcznie bądź automatycznie

     
 

wszystkich wymaganych danych dotyczących okresów aktywności kierowcy lub

     
 

symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia dziennego okresu pracy, w

     
 

ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni – za każdy dzień]

     
 

<7.12. Okazanie podczas kontroli wykresówki, wydruku z tachografu lub

100

 

2.23 BPN

 

karty kierowcy, które nie zawierają wprowadzonych ręcznie bądź auto-

     
 

matycznie wszystkich wymaganych danych dotyczących okresów aktywności

     
 

kierowcy lub symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia

     
 

dziennego okresu pracy lub symbolu państwa, którego granicę kierowca

     
 

przekroczył – za każdy dzień podlegający kontroli>

     
 

7.13. Jednoczesne używanie kilku wykresówek

2000

 

2.13 BPN

 

7.14. Niezgodność oznaczenia czasowego na wykresówce

100

nie

 
 

z urzędowym czasem kraju rejestracji pojazdu – za każdą wykresówkę

więcej

niż

 
 

1000

   
       
 

7.15. Wykonywanie przewozu drogowego przez kierowcę nieposiadającego

200

 

2.26 BPN

 

wymaganych zapisów odręcznych i wydruków

     
 

z tachografu w przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jej niesprawności lub

     
 

nieposiadania – za każdy brakujący wydruk

     
 

7.16. Niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego

1500

 

2.8 BPN

 

i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na wykresówce

     
 

lub karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu lub przebytej drogi

     
 

7.17. Używanie cudzej karty kierowcy

2000

 

2.5 NN

 

7.18. Używanie cudzej wykresówki

2000

 

2.13 BPN

 

7.19. Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na

500

 

2.6 NN

 

podstawie fałszywych oświadczeń lub podrobionych lub przerobionych

     
 

dokumentów

     
 

7.20. Wykonywanie przewozu drogowego w załodze kilkuosobowej z włożeniem

200

 

2.18 PN

 

wykresówki lub karty kierowcy lub wykresówek lub kart kierowcy w

     
 

nieodpowiednie czytniki tachografu

     
  1. Nowe brzmienie pkt 7.12 w lp. 7 wejdzie w życie z dn. 1.03.2022 r.

Niewątpliwe w znaczący sposób utrudni to pracę kontrolerów, ponieważ będą musieli nie tylko stwierdzić naruszenie, ale też ustalić gdzie zostało one popełnione. Oczywiście w większości przypadków nie będzie żadnych wątpliwości, ponieważ na podstawie zapisów na tachografie będzie można to ustalić. Natomiast niektóre kwestie nie będą już tak oczywiste.

Brak symbolu kraju po przekroczeniu granicy będzie można sankcjonować wyłącznie w tym kraju, w którym zostało popełnione naruszenie.

Przykład

Brak symbolu kraju

Jeżeli kierowca wyjeżdża do Niemiec i nie wprowadzi po przekroczeniu granicy symbolu kraju D – to niemieckie służby będą mogły za to ukarać. Natomiast krajowa ITD już nie i odwrotnie: przy wjeździe do kraju braku symbolu PL, zagraniczne służby nie będą miały prawa sankcjonować, ale krajowe tak.

Omawiana tematyka nie dotyczy tylko ITD, ale wszystkich służb kontrolnych z całej UE.

Skąd ta zmiana?

Nie wynika to ze zmiany przepisów, tylko z nieprawidłowego działania kontrolerów, co zostało wytknięte przez TSUE. Sąd ten w jednym z wyroków stwierdził, że służby kontrole mogą nakładać kary tylko za naruszenia popełnione w ich kraju.

Ważne:

W ocenie TSUE przepisy prawne umożliwiają nakładanie kar z czasu pracy kierowców, niezależnie od miejsca przekroczenia, ale za naruszenia rozporządzenia 165/2014 (UE), czyli z obsługi urządzeń kontrolno - pomiarowych, już nie.

Na chwilę obecną nie wiadomo, czy ta sytuacja wynika z luki w przepisach, czy też celowego działania ustawodawcy europejskiego. Aczkolwiek jak się wydaje - takie jest chyba zamierzenie UE, ponieważ na etapie zmian przepisów w ramach pakietu mobilności tych zapisów nie zmieniono.

Co z umową AETR?

Obecnie w zakresie czasu pracy kierowców oraz obsługi tachografów funkcjonują równolegle dwa reżimy prawne czyli:

  • rozporządzenie 561/2006 (WE) i 165/2014 (UE) dotyczące przewozów krajowych i po terenie UE oraz

  • umowa AETR, która z kolei obowiązuje przy wyjazdach poza teren Unii.

Ten ostatni akt prawny już nie zawiera takiego ograniczenia jak przepisy unijne. Oznacza to, że w przypadku jazdy, na podstawie przepisów AETR, możemy zostać ukarani, nie tylko za czas pracy, ale też za tachograf - niezależnie od miejsca popełnienia naruszenia.

Jak widać sytuacja jest mocno skomplikowana, a ewentualna możliwość sankcjonowania musi być za każdym razem precyzyjnie zweryfikowana. Często się przecież zdarza, że krajowi przewoźnicy wykonują cześć przewozów na ternie Unii, a część zgodnie z AETR.

Warto też dodać, iż podobne zasady będą obowiązywały zarówno przy kontrolach drogowych jak też na kontrolach w firmach. W taki sam sposób muszą więc interpretować przepisy nie tylko kontrolerzy ITD, ale też wszystkie inne służby kontrolne.

Co ze starymi sprawami?

Niestety te zasady nie mają zastosowania wstecznego, ale musimy pamiętać o nich na przyszłość. Musimy też być przygotowani na takie sytuacje również za granicą.

W przypadku wszczęcia postępowania z tytułu naruszenia rozporządzenia 165/2014 (UE) popełnione za granicą, możemy śmiało powołać się na omawiany wyrok TSUE. Kontrolujący muszą go uwzględnić! Jeśli tego nie zrobią, będzie to przesłanka do wniesienia odwołania od ewentualnie nałożonej kary.

Obecnie nie są prowadzone żadne prace nad zmianą omawianych przepisów. Zapewne więc zasady te będą obowiązywały jeszcze przez długi czas.

Niestety nie wszystkie przypadki będą tak oczywiste, ponieważ nie zawsze da się ustalić miejsca popełnienia naruszenia – przez kontrolujących z pewnością będzie to traktowane na naszą niekorzyść.

Przykład

Brak legalizacji tachografu

Brak legalizacji tachografu nie wskazuje jednoznacznie, gdzie to naruszenie zostało popełnione. Będzie się to więc wiązało ze wszczęciem podstępowania, ponieważ kontrolerzy będą czekali na ewentualne zajęcie stanowiska przez organ odwoławczy lub orzecznictwo sądowe.

Można jednak w tym aspekcie dopatrywać się pewnych niebezpiecznych skutków braku karalności za takie naruszenia w innych krajach. Kierowcy mogą próbować wykorzystywać te luki i dopuszczać się różnego rodzaju niedozwolonych działań, za które mogą nie podlegać karze.

Co w przypadku stwierdzenia naruszeń na terenie innego kraju?

Podsumowując - może rodzić się pytanie - co będzie w przypadku stwierdzenia naruszeń, które będą popełnione na terenie innego kraju?

Teoretycznie istnieje możliwość wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi krajami UE. Ale w praktyce jest to nierealne, ponieważ służby kontrole zakorkowałyby się, z powodu dużej ilości zgłoszeń.

Ważne:

Oczywiście będą sytuacje, gdzie zajdzie konieczność przesłania informacji o naruszeniach. Jednak raczej będzie to odnosiło się tylko do najpoważniejszych naruszeń, w szczególności związanych z różnego rodzaju manipulacjami.

Należy przypomnieć, że naruszenia z czasu pracy kierowców będą sankcjonowane jak dotychczas, czyli niezależnie od miejsca jego popełniania.

Opracowano na podstawie wyroku TSUEz dnia 9 września 2021 r., sprawa C-906

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x