Sejm przyjął nowelizację przepisów związanych z pakietem mobilności. Niestety wszystkie postulaty przewoźników zostały odrzucone. Dotyczyły one m.in. zmiany definicji bazy eksploatacyjnej i ograniczenia jej wielkości do obsługi 1/3, a nie połowy pojazdów przewoźnika. Domagano się również uznania, że jeżeli przewoźnik ma kilka baz, to do ustawowych wymogów należy zsumować ich powierzchnie. Organizacje przewoźników domagały się usunięcia ze znowelizowanych taryfikatorów tych kar, które nie są związane z dostosowaniem do prawa unijnego. Ustawę przyjęto w pośpiechu, żeby zdążyć ze zmianami przed lutym 2022 r.
Kierowca ciężarówki może dwa razy w tygodniu wydłużyć czas jazdy do 10 godzin. Ponadto nadal ma prawo – zgodnie z pakietem mobilności – do wydłużenia jazdy o 2 godziny. Jak po takim wydłużeniu odebrać rekompensatę?
Możliwość wydłużenia jazdy dziennej o 2 godziny przysługuje na ściśle określonych zasadach. Kierowca pojazdu powyżej 3,5 t może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę, żeby dojechać do bazy firmy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy.
Na takich samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem, że odbędzie przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu, niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania kierowcy w celu odbycia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku.
Z artykułu dowiesz się:
Na początku 2022 roku wchodzi w życie druga część przepisów pakietu mobilności. Dla przewoźników wykonujących przewozy międzynarodowe będą to zmiany rewolucyjne. Obejmą delegowanie kierowców, powrót pojazdu do macierzystego kraju, kabotaż, wymagania dotyczące siedziby, a także obowiązkowe licencje dla pojazdów poniżej 3,5 t.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury. Zmiany dotyczą: licencji dla busów od 2,5 do 3,5 tony, bazy firmy, dobrej reputacji, kabotażu itd.
Będą dotyczyły także obowiązkowych licencji dla pojazdów poniżej 3,5 t. Sprawdź, które z tych wymogów dotyczą Twojej firmy.
Od 2 lutego 2022 r. kierowcy wykonujący transport międzynarodowy będą musieli otrzymywać wynagrodzenia w takiej wysokości, jak ich koledzy z kraju, w którym wykonują przewozy, a nie tylko wyrównanie do tamtejszej płacy minimalnej. Ponadto do wynagrodzenia nie można będzie zaliczyć diet i ryczałtów z tytułu podróży służbowych.
Takie zasady będą obowiązywały w przypadku kierowców wykonujących przewóz typu cross-trade, przewóz kabotażowy lub część przewozu kombinowanego, która nie ma charakteru przewozu dwustronnego. Przewozy cross-trade to transgraniczne przewozy towarów lub osób pomiędzy państwami innymi niż państwo przewoźnika, czyli takie przewozy, które nie mają żadnego związku z państwem siedziby przewoźnika.
Branża transportowa negocjuje z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie proponowanych zmian w ustawie o czasie pracy kierowców i o transporcie drogowym - które mają dostosować przepisy do unijnego pakietu mobilności. W wyniku pierwszej propozycji zmian, koszty dla przewoźników mogłyby wzrosnąć nawet o 30 mld złotych rocznie.
Firmy posiadające pojazdy do i powyżej 3,5 tony
Przedsiębiorstwa wykonujące zawód przewoźnika drogowego o dmc do 3,5 tony oraz powyżej 3,5 tony, wykonujące wyłącznie przewozy krajowe - będą musiały legitymować się zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Zostaną oni jednak zwolnieni z pewnych obowiązków administracyjnych w odniesieniu do części taboru którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 tony.
Taki przewoźnik będzie musiał wyznaczyć osobę zarządzającą transportem.
Z artykułu dowiesz się od kiedy firmy transportujące busami o dmc od 2,5 do 3,5 tony będą musiały posiadać zezwolenie lub licencję międzynarodową oraz zatrudnić zarządzającego transportem.
Pierwsze przepisy pakietu mobilności obowiązują od 20 sierpnia, pozostała część wejdzie w życie w ciągu kilku kolejnych lat, aż do 2026 r. Do najważniejszych zmian które już obowiązują należą: obowiązkowe powroty kierowców co 4 tygodnie, wydłużenie czasu jazdy, w wyjątkowych okolicznościach o 1 lub 2 godziny, możliwość odbioru przez kierowcę dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych i nowe zasady odbierania odpoczynków na promie. Sprawdź jak stosować w praktyce nowe przepisy.
Od 24 maja w Szwecji mają obowiązywać nowe kary, wynikające z pakietu mobilności. Dotyczyły będą spędzenia przez kierowcę odpoczynku regularnego w kabinie oraz za niezapewnienia kierowcy powrotu do domu co 4 tygodnie. Obcokrajowcy będą musieli zapłacić „od ręki”.
Pakiet mobilności przewiduje sporo zmian w zakresie czasu pracy kierowców. Najważniejsze z nich dotyczą odpoczynków kierowców oraz ich powrotów do bazy firmy bądź miejsca zamieszkania. Na jakie nowe obowiązki musisz się przygotować?
Zasady dotyczące czasu pracy kierowców zawarte w pakiecie mobilności nie zostały usankcjonowane w polskich taryfikatorach kar. Oznacza to, że za konkretne nowe przewinienie, nie ma zapisu w taryfikatorze. Nie oznacza to, że kontrolerzy nie mogą nałożyć kar. Mogą użyć innych, starych przepisów. Sprawdź jak to wygląda.
Za złamanie jakich przepisów brakuje sankcji
Jak inspektorzy mogą mimo to karać kierowców używając „starych” przepisów
Pakiet mobilności wprowadził znaczne zaostrzenie warunków, które musi spełnić firma transportowa. Firmy, które oprócz pojazdów powyżej 3,5 t mają również samochody od 2,5 t, od 21 lutego 2022 r. będą musiały dysponować kapitałem i rezerwami również na te pojazdy. Nowe wymogi będą obowiązywały dopiero od 21 lutego 2022 r. Ale przygotowania warto zacząć już teraz.
W pakiecie mobilności znajdują się dwa nowe odstępstwa, które pozwalają na przedłużenie jazdy w drodze do bazy. Czy mogą z tego skorzystać tylko kierowcy wracający z dalekich, zagranicznych tras, czy kierowcy w krótkiej podróży krajowej też?
Komisja Europejska opublikowała wyniki badań wpływu: powrotu pojazdu co 8 tygodni oraz ograniczeń kabotażowych – na klimat, środowisko i jednolity rynek. Wyniki badań wskazują, że wymogi określone w pakiecie mobilności mogą mieć negatywne skutki - wpływać na wzrost emisji z sektora transportu.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »