Komisja Europejska opublikowała wyniki badań wpływu: powrotu pojazdu co 8 tygodni oraz ograniczeń kabotażowych – na klimat, środowisko i jednolity rynek. Wyniki badań wskazują, że wymogi określone w pakiecie mobilności mogą mieć negatywne skutki - wpływać na wzrost emisji z sektora transportu.
W pakiecie mobilności dodano nowe grupy przewozów, które są wyłączone z obowiązku przestrzegania norm rozporządzenia nr 561/2006. Podczas tych przewozów nie trzeba używać tachografu ani zachowywać limitów czasu jazdy. Jakie wyłączenia ustalono?
Polski rząd 26 października 2020 r. przyjął uchwałę, w której potwierdza sprzeciw wobec przepisów pakietu mobilności i zdecydował o zaskarżeniu ich do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Również branżowy Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) jednocześnie zaskarżyły tzw. pakiet mobilności.
Cztery organizacje zrzeszające przewoźników (TLP, ZMPD, OZPTD PIGTSiS) zaapelowały do Ministra Infrastruktury o zmiany w wynagradzaniu polskich kierowców. Przewoźnicy domagają się wprowadzenia rozwiązań, które zrekompensują przewidywany wzrost wynagrodzeń. Przepisy o delegowaniu zaczną obowiązywać od lutego 2022 r. Kierowcy będą otrzymywać stawkę odpowiednią dla kraju przyjmującego, co może spowodować wzrost kosztów nawet o 100%. Czego domagają się przewoźnicy?
Do Trybunału Sprawiedliwości UE wpłynęły lub mają wpłynąć skargi z ośmiu krajów: Polski, Estonii, Bułgarii, Węgier, Rumunii, Litwy, Łotwy, Cypru i Malty. Jakie są powody skarg? Państwa wskazują m.in. na sprzeczność pakietu mobilności zasadą swobodnego przepływu usług. Poznaj inne argumenty przeciwko pakietowi.
Upłynęły dwa miesiące obowiązywania pakietu mobilności. Wśród przedstawicieli branży transportowej pojawia się coraz więcej wątpliwości związanych z interpretowaniem nowej dyrektywy. Sama Komisja Europejska wskazała kilka zastrzeżeń w konstrukcji nowych zapisów. Ta sytuacja dotyczy ponad 35 tys. międzynarodowych przewoźników drogowych z naszego kraju. Jakie wątpliwości będą rozpatrywane przez Komisję Europejską? Sprawdź.
Jakie przewidziano sankcje za nie zjechanie kierowcy po czterech tygodniach do domu? Jakie służby i jakiego państwa będą uprawnione do kontrolowania tego przepisu? Czy kontrola może odbyć się na drodze czy tylko w przedsiębiorstwie? Jak dokumentować powroty?
Jak tachografie przy pomocy wpisu manualnego spełnić obowiązek rejestrowania zwolnień i urlopów. Można przecież wprowadzić tylko istniejące piktogramy. Jak oznaczyć urlop lub chorobowe?
Przepisy pakietu mobilności dotyczą zarówno przewozów krajowych, jak i międzynarodowych w tym także przewozu osób. Ale są pewne wyjątki zarezerwowane tylko dla transportu towarów. Sprawdź, które przepisy odnoszą się do przewozu osób.
Sformułowanie użyte w polskim tłumaczeniu pakietu mobilności może wprowadzać kierowców i przedsiębiorców w błąd. Polska wersja mówi o „kolejnych czterech tygodniach”, podczas gdy w angielskiej użyto określenia „w każdych czterech tygodniach”.
Pakiet mobilności zobowiązał kierowców do dokonywania wpisów manualnych w tachografie, dokumentujących wszystkie czynności wykonywane przez kierowcę (inna praca, dyspozycja etc.). W jaki sposób kierowca może dokonywać wpisów manualnych jeśli jego tryb pracy wygląda w ten sposób, że w większości czasu pracuje jako pracownik produkcyjny, a do auta wsiada średnio raz na 10 dni. Przez te 10 dni pracownik wykonuje zarówno inną pracę, jak i przerwy wynikające z czasu pracy, odpoczynki dobowe oraz odpoczynki weekendowe. Pracownik nie ma w tym czasie dostępu do auta i nie wprowadza karty do tachografu. Technicznie nie jest możliwe, aby po 10 dniach pracy na produkcji wprowadził manualnie do tachografu wszystkie czynności jakie przez te 10 dni wykonywał, a do tej pory zawsze dokumentowaliśmy je odpowiednimi zaświadczeniami. Jak mamy robić teraz po zmianie przepisów?
W pakiecie mobilności, który wszedł w życie 20 sierpnia 2020 r. jest przepis mówiący o konieczności rejestrowania zwolnień i urlopów kierowcy na tachografie. Jeśli jednak kierowca przebywa na zwolnieniu lekarskim 2 miesiące (a kartę trzeba wczytać co 28 dni) albo ma urlop np. przez 3 tygodnie, to nie ma możliwości zarejestrowania tych aktywności na tachografie. Jak rozwiązać ten problem?
Wdrożenie aktów prawnych wchodzących w skład pakietu mobilności, opublikowanych 31 lipca 2020 roku w dzienniku urzędowym UE, zostało rozłożone w czasie. Jest to proces, który w odniesieniu do pewnych zmian będzie trwał kilka lat. Część z opublikowanych aktów prawnych obowiązuje od 20 sierpnia, pozostała część wejdzie w życie w ciągu kilku kolejnych lat, aż do 2026 r.
Obowiązujący już przepis pakietu mobilności nakazał kierowcom w transporcie międzynarodowym obowiązkowy powrót do bazy w ciągu 4 tygodni. Co więcej nowe przepisy zobowiązują do odpowiedniego udokumentowania tych obowiązkowych odpoczynków 45 godzinnych. W jaki sposób należy to zrobić?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »