Komisja Europejska opublikowała kolejną część wytycznych odnoszących się do pakietu mobilności. Przedstawiamy odpowiedzi na 17 pytań dotyczących: pakietu mobilności, kabotażu, okres cooling-offu itd.
Przedstawiamy zasady wykonywania kabotażu, po zmianach wprowadzonych w pakiecie mobilności.
Pakiet mobilności przewiduje nowe rozwiązania w odniesieniu do przewozów kabotażowych, a więc wykonywanych na terenie jednego kraju przez firmę z innego państwa. Nowe ograniczenia dotyczą jednak tylko pojazdów, a nie kierowców. Te przepisy wchodzą w w życie 21 lutego 2022 r.
Aktualne limity czasowe i ilościowe zostaną utrzymane, a więc na terenie jednego państwa będzie można przeprowadzić nie więcej niż 3 przewozy kabotażowe w ciągu 7 dni.
Natomiast zmienia się to, że przewoźnicy drogowi nie mogą wykonywać przewozów kabotażowych tym samym pojazdem lub, w przypadku zespołu pojazdów, pojazdem silnikowym tego samego zestawu, w tym samym państwie członkowskim przez 4 dni od zakończenia przewozu kabotażowego w tym państwie członkowskim.
Z artykułu dowiesz się:
Co zmieniło się w zakresie kabotażu od 21 lutego 2022 r.?
Jak stosować zmienione przepisy o kabotażu?
W obowiązującym stanie prawnym przewoźnik ma możliwość wykonać trzy przewozy kabotażowe w przyjmującym państwie członkowskim, przy czym ostatni rozładunek musi nastąpić w terminie 7 dni od daty rozładunku towarów dostarczonych do tego państwa członkowskiego w przychodzącym ruchu międzynarodowym.
Jakie są zasady wykonywania kabotażu?
Jak przepisy o wykonywaniu kabotażu zmienią się od 21 lutego br.?
Ile kabotaży może wykonać przewoźnik: obecnie i od 21 lutego br?
W UE obowiązują limity w odniesieniu do kabotażu. Po przywiezieniu towaru do danego kraju można wykonać najwyżej 3 kabotaże w ciągu 7 dni. Od którego momentu można uznać, że rozpoczęło się 7 nowych dni i znowu można zrobić „trójkę” kabotaży?
Wykonywanie przewozów kabotażowych w przyjmującym państwie członkowskim powinno odbywać się w następujący sposób:
1. poprzez wykonanie trzech krajowych operacji transportowych w okresie nie dłuższym niż 7 dni, licząc od daty dostarczenia ładunku w przychodzącym transporcie międzynarodowym; albo
2. poprzez wykonanie jednej krajowej operacji transportowej w okresie nie dłuższym niż 3 dni, licząc od daty wjazdu do przyjmującego państwa członkowskiego bez dostawy towarów.
Co zrobić gdy minie 7 dni, a kierowca wykona dopiero 2 kabotaże?
Co zrobić gdy kierowca wykona 3 kabotaże, ale w ciągu 3 dni?
Co powoduje „wyzerowanie” limitu kabotażu?
Począwszy od wejścia w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych, w tym również zasad wykonywania operacji transportu kabotażowego - postanowienia rzeczonego rozporządzenia znajdują zastosowanie do operacji transportu drogowego wykonywanego pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Kary wzrosną nawet o 50 %. Firma transportowa realizująca nielegalne operacje kabotażowe będzie mogła zostać ukarana przez policję lub Szwedzką Agencję Transportu (odpowiednik ITD) grzywną w wysokości 60 tys. koron szwedzkich (prawie 27 tys. złotych). W konsekwencji Szwecja stanie się krajem najdotkliwiej karzącym za nielegalny kabotaż.
Podwyżka kar to jednak nie wszystko, bo szwedzki rząd zamierza doprecyzować przepisy dotyczące kabotażu, tak aby nie było wątpliwości, kiedy mamy do czynienia z jednym przewozem kabotażowym. Szczegóły tych rozwiązań nie są niestety jeszcze znane, wiadomo jedynie, że nowe przepisy mają obowiązywać od 15 października 2021 r.
Zmiana przepisów jest efektem wyroku szwedzkiego sądu apelacyjnego w sprawie polskiego przewoźnika i jego zleceniodawcy - firmy DHL.
Z artykułu dowiesz się jak w Szwecji rozumiany jest pojedynczy kabotaż tzn. czy gdy jeden nadawca rozwozi towar do 6 podmiotów – to jest pojedynczy kabotaż, czy jest ich aż sześć (co łamie przepisy o kabotażu)?
Czy mogę wykonać kabotaż na terenie Francji busem o dmc do 3,5 tony? Zaznaczam, że nie mam licencji przewoźnika?
Od 1 stycznia 2021 r. zaczęła obowiązywać wielokrotnie zapowiadana duńska płaca minimalna. Jest ona wymagana w przewozach kabotażowych i wynosi prawie 100 zł za dzień.
Za około 15 miesięcy ciężarówki w ruchu międzynarodowym będą musiały co 8 tygodni wracać do bazy. Do tego dojdą ograniczenia w przewozach kabotażowych. Spowoduje do podwyższenie kosztów wykonywania transportu przez krajowych przewoźników w stosunku do podmiotów zachodnich. Skutkiem tego będzie pewnie masowe rejestrowanie firm w krajach „starej UE”. Czy jest jeszcze szansa na zmianę tego przepisu?
Polska ma obecnie 16,4 proc. udziału w systemie międzynarodowego transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej. Polacy, pracujący w branży transportowej, stanowią 11,2 proc. wszystkich zatrudnionych w TSL w krajach Wspólnoty. Francuzi pokrywają 13,3 proc. rynku pracowniczego, a Niemcy 8,8 proc. Polska zatem, obok państw członkowskich tak zwanej Starej Unii, przez ostatnie lata aktywnie tworzyła i kształtowała system przewozowy w Europie. Jednym z czynników sukcesu są kabotaże, czyli transport towarów w granicach innego państwa niż kraj przewoźnika. Polscy przedsiębiorcy stracą najwięcej po wejściu w życie pakietu mobilności, a tym samym znaczącym ograniczeniu dostępu do rynków wewnętrznych UE. Niemcy i Francja zyskają, gdyż z uwagi na wzrost kosztów prowadzenia działalności, puste przejazdy i przymusowe powroty do bazy ciężarówki na polskich tablicach rejestracyjnych nie będą stanowiły już dla niemieckich i francuskich przewoźników takiej konkurencji jak dotychczas.
Coraz więcej polskich firm wykonuje przewozy kabotażowe u naszych południowych sąsiadów. Jest to dobre wyjście, jeśli pusty samochód wraca do Polski z południa Europy. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby wykonać taki kabotaż?
Jakie warunki trzeba spełnić, żeby zrealizować kabotaż w Czechach i na Słowacji?
Jakie należy mieć dokumenty podczas wykonywania kabotażu?
Jakie przepisy stosować do przewozu?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »