Podczas kolejnego posiedzenie Forum do spraw tachografów, zaprezentowano między innymi nowy model tachografu inteligentnego oraz omówiono najważniejsze kwestie dotyczące obecnych jak i planowanych rozwiązań. W spotkaniu uczestniczyli urzędnicy Komisji Europejskiej, delegacje państw członkowskich i stowarzyszeń przewoźników oraz producenci tachografów i oprogramowania do analizy danych cyfrowych.
Tachograf, mimo że cyfrowy, nie obejdzie się bez wpisów manualnych. Jest szereg sytuacji, które wymagają wprowadzenia danych ręcznie. Po co? Na przykład, by podczas kontroli nie było tak zwanych pustych okresów. Dlaczego? Bo według prawa każda czynność kierowcy zawodowego powinna by odnotowana.
Od soboty 15 czerwca br. nowe ciężarówki mogą być wyposażone tylko w tzw. inteligentne tachografy. Uwaga: brak takiego wyposażenia w nowych samochodach traktowany jest jako najpoważniejsze naruszenie. Nowe tachografy obowiązują tylko na terenie Unii Europejskiej.
PWPW rozpoczęła wydawanie karty warsztatowych do tzw. inteligentnych tachografów. Od 15 czerwca wszystkie nowe pojazdy muszą być wyposażone w tachografy cyfrowe II generacji. Ich najważniejszą funkcją jest możliwość zdalnej kontroli poprawności jego działania. ITD nie będzie musiało już zatrzymywać auta, żeby sprawdzić czy urządzenie zakłócające pracę tachografu.
Firmy transportowe często nie dysponują oprogramowaniem do odczytu danych z karty kierowcy. Jak w takiej sytuacji zweryfikować czy nie doszło do przekroczenia czasu pracy? Nawet jeden drobny błąd kierowcy lub rozliczającego czas pracy, naraża firmę na kary finansowe, a nawet ryzyko utraty dobrej reputacji. Jak więc w łatwy sposób sprawdzić poprawność zapisów czasu pracy swoich kierowców przed kontrolą ITD? Sprawdź.
Tachograf cyfrowy 4.0 - nazywany inteligentnym, od 15 czerwca ma być montowany we wszystkich nowych pojazdach o DMC powyżej 3,5 tony. To już czwarta modyfikacja cyfrowego urządzenia. Czy dzięki smart tacho skończy się era jazdy na wyłączniku?
Warsztaty, które sprawdzają tachografy analogowe i cyfrowe, będą musiały dokumentować każde badanie tachografu dużo bardziej szczegółowo niż dziś. Każde użycie karty warsztatowej będzie rejestrowane.
Jak Bruksela postąpi w sytuacji, gdy na 2,5 miesiąca przed datą wejścia obowiązku montowania cyfrowych tachografów w nowych ciężarówkach tylko jeden europejski producent posiada homologację i jest gotowy, by wprowadzić na rynek to urządzenie? Co z przewoźnikami spoza Wspólnoty, którzy wykonując przewozy w ramach AETR, nie będą musieli spełniać wymogów regulacji dotyczących tachografów smart? To nie jedyne problemy z wdrożeniem cyfrowych rejestratorów. Sprawdź!
Częstym błędem jest umieszczenie karty kierowcy lub wykresówki w tachografie bezpośrednio przed samym wyruszeniem w trasę. Takie postępowanie jest prawidłowe tylko wtedy, gdy przed wyjazdem kierowca nie musi nic innego zrobić i od razu po przyjściu do pracy siada za kierowcę. Czas załadunku i przygotowania auta do drogi muszą być oznaczone na tachografie jako "inna praca" (młotki)!
Pierwszy inteligentny tachograf otrzymał homologację, co oznacza, że może być sprzedawany i montowany w samochodach. Jest to tachograf VDO DTCO 4.0 firmy Continental. W jakie funkcje został wyposażony?
Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej od 15 czerwca 2019 roku wszystkie nowe ciężarówki i autokary na terenie Unii Europejskiej, które obejmuje wymóg posiadania tachografu, będą wyposażane w tzw. inteligentne tachografy. Jednak na rynku nie są jeszcze dostępne. Co wiemy na ich temat? Sprawdź.
Tachografy cyfrowe przy wyborze miejsca rozpoczęcia lub zakończenia pracy pokazują m.in. opcję „EC – Wspólnota Europejska”. Czy kierowca powinien wybierać tę opcję, skoro wszystkie kraje członkowskie mają własne kody?
Kierowca nie zauważył, że skończyła się ważność jego karty do tachografu albo złożył co prawda wniosek, ale karty jeszcze nie otrzymał. Co zrobić w tej sytuacji, żeby nie dostać kary?
Nowa ustawa o tachografach cyfrowych została podpisana przez Prezydenta RP i opublikowana w Dzienniku Ustaw. Wkrótce zmieni się wysokość opłat za wydanie karty do tachografu. Przewidziano też nowe kary związane z kartami do tachografów i nowe zasady kontrolowania tych urządzeń. Ustawa zacznie obowiązywać 3 września br.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »