Od 2 lutego br. zgłaszanie delegowania kierowców, będzie następowało wyłącznie poprzez system IMI. Oznacza to znaczne ułatwienie dla przewoźników. Obecnie delegowanie w transporcie międzynarodowym jest bardziej skomplikowane głównie z tego powodu, że każde państwo wykorzystuje do dokonywania zgłoszeń kierowców inną platformę np. MiLoG w Niemczech, czy SIPSI we Francji. Sprawdź nadchodzące zmiany!
IMI to system Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym (Internal Market Information System), który od 2 lutego 2022 r. zostanie rozszerzony o dodatkową funkcję, pozwalającą na dokonywanie zgłoszeń delegowanych kierowców. Od tej daty zgłoszenia kierowców będzie można dokonywać tylko za pośrednictwem tego systemu. To znacznie ułatwi pracę przewoźnikom!
Dzięki systemowi IMI od 2 lutego 2022 r. zasady zgłaszania delegowanych kierowców będą miały jednolity charakter. Do dokonywania zgłoszeń wszystkie państwa członkowskie UE będą wykorzystywać tylko jedną, wspólną platformę – będzie to moduł delegowania kierowców w systemie IMI.
Z artykułu dowiesz się:
Obejrzyj filmiki - czym jest system IMI i jak się nim posługiwać.
Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad kolejnym pomysłem uregulowania wynagrodzeń kierowców międzynarodowych. Otóż, składka ubezpieczeniowa – odprowadzana byłaby tylko od średniej dla pracowników delegowanych. Takie przejściowe rozwiązanie obowiązywałoby do końca 2022 r. Sprawdź szczegóły.
Nowelizacja przepisów ma na celu ujednolicenie zasad delegowania pracowników w ramach Unii Europejskiej, co w konsekwencji zapobiegnie dyskryminacji i nierówności. Dyrektywa 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996r., dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług jest podstawowym aktem, który reguluje zasady delegowania pracowników na terenie Unii Europejskiej. Dyrektywa 2018/957 wprowadziła zmiany, które z czasem stały się coraz bardziej konieczne.
Rekompensatę dla kierowcy za podróż międzynarodową trzeba oskładkować. Tak zdecydował ZUS w Lublinie. To zła wiadomość dla przedsiębiorców, którzy chcieli wypłacać taki składnik wynagrodzenia kierowcom od lutego 2022 r., gdy wejdą w życie nowe przepisy o delegowaniu. Wynagrodzenia kierowców będą więc w pełni oskładkowane i opodatkowane.
Wielu przedsiębiorców, wykonujących przewozy międzynarodowe, zastanawia się, jak poradzić sobie z nowymi unijnymi przepisami o delegowaniu kierowców, które wejdą w życie 2 lutego 2022 r.
Od tego dnia polscy kierowcy, wykonujący przewozy kabotażowe i cross-trade (przewozy inne niż tranzytowe oraz dwustronne), będą musieli dostawać takie samo wynagrodzenie, jak kierowcy z krajów, przez które przejeżdżają.
Do tego wynagrodzenia nie będzie można zaliczyć diet ani ryczałtów noclegowych.
Z artykułu dowiesz się – dlaczego dodatek za rozłąkę zostanie oskładkowany i tym samym nie zastąpi ryczałtu dla kierowców.
W związku z zapisami unijnego pakietu mobilności, które wejdą w życie 2 lutego 2022 roku, Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmiany przepisów. Wynika z nich, że koszt utrzymania kierowcy wzrośnie o ok. 35 procent, jednak bez tej zmiany - wzrósłby aż o 60 procent. Wynika to z faktu, że kierowcy mają zarabiać tyle samo ich odpowiednicy w kraju, w którym realizują transport.
Pojawił się długo wyczekiwany projekt przepisów, które mają dostosować zasady wypłacania wynagrodzeń w Polsce do przepisów dotyczących delegowania z pakietu mobilności. Proponowany przez rząd wariant nie jest po myśli firm transportowych.
Zmiana spowoduje, że od przychodów kierowcy z tytułu podróży służbowych, które do tej pory były nieopodatkowane i nieozusowane, będzie trzeba odprowadzać podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie społeczne. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że niedługo skieruje projekt do konsultacji publicznych.
Należy mieć na uwadze, że z przedsiębiorcą łączy Pana stosunek umowny ułożony na podstawie przepisów prawa pracy. Stąd też, w odniesieniu do obowiązków wynikających z dyrektywy o delegowaniu pracowników w celu świadczenia usług, należy przyjąć, że każde podjęte przez Pana działanie wykraczające poza granice państwa członkowskiego siedziby pracodawcy musi być – co do zasady – rozważane w kategorii delegowania pracownika do przyjmującego państwa członkowskiego.
Konstatując, nie ma żadnych podstaw do tego, aby uznać, że jest Pan przedsiębiorcą wykonującym pracę na własny rachunek poza granicami państwa członkowskiego siedziby przedsiębiorcy.
Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził, że jeśli praca kierowcy ma związek z terytorium innego państwa, to należy stosować obowiązki, wynikające z dyrektywy o delegowaniu, a także z przepisów krajowych, takich jak Loi Macron czy MiLoG. Wskazał też, jak badać ten związek.
Cztery organizacje zrzeszające przewoźników (TLP, ZMPD, OZPTD PIGTSiS) zaapelowały do Ministra Infrastruktury o zmiany w wynagradzaniu polskich kierowców. Przewoźnicy domagają się wprowadzenia rozwiązań, które zrekompensują przewidywany wzrost wynagrodzeń. Przepisy o delegowaniu zaczną obowiązywać od lutego 2022 r. Kierowcy będą otrzymywać stawkę odpowiednią dla kraju przyjmującego, co może spowodować wzrost kosztów nawet o 100%. Czego domagają się przewoźnicy?
Czy w przypadku płac minimalnych obowiązujących w różnych krajach UE wymagana jest zmiana zapisów w umowach o pracę? A jeżeli tak, to czego te zapisy miałyby dotyczyć?
W Niemczech, Francji oraz Austrii pojawia się coraz więcej kontroli związanych z respektowaniem dyrektywy o płacy minimalnej i delegowaniu pracowników w transporcie. Zaczęto również nakładać kary finansowe dla przewoźników. Drogowy sektor TSL nie przewidywał jednak w tym temacie zmian do lutego 2022 roku, czyli do momentu wejścia w życie zapisów wynikających z pakietu mobilności. Początkowe łagodne podejście inspektorów zaczyna się zmieniać. Inspektorzy nakładają kary rzędu 1000 euro za każdy brakujący dokument podczas kontroli. Co zrobić by uniknąć mandatów? Jakie dokumenty musimy przygotować?
Od 30 lipca br. wejdzie w życie unijna dyrektywa o delegowaniu pracowników. Kraje członkowskie zostały zobowiązane do wprowadzenia jej przepisów do swoich porządków krajowych. Polska przyjęła w tym celu ustawę wdrażającą, która zacznie obowiązywać po 30 lipca. Uwaga - przepisy te nie dotyczą kierowców. Zasady delegowanie kierowców wynikać będą wprost z "pakietu mobilności" i wejdą w życie za 18 miesięcy od jego opublikowania!
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »