Zdarza się, że w jednoosobowej firmie jej właściciel jest również osobą zarządzającą transportem, która ma certyfikat. Czy jeśli ITD stwierdzi podczas kontroli naruszenia, osoba ta zostanie ukarana na podstawie taryfikatora kar dla zarządzających, czy dla firm?
W firmach wykonujących przewozy na potrzeby własne przepisy nie wymagają wyznaczania osoby zarządzającej transportem i zgłaszania jej do jakichkolwiek organów. Jednak w interesie szefa takiej firmy jest wyznaczenie osób odpowiedzialnych za uchybienia przewidziane w taryfikatorze, bo inaczej sam będzie płacił kary. Dlaczego warto wyznaczyć zarządzającego?
W wielu firmach transportowych to nie właściciel ma certyfikat kompetencji zawodowych, tylko zatrudniony przez niego zarządzający transportem. Co się stanie, gdy taka osoba odejdzie z pracy? Kiedy służby mogą się dowiedzieć, że w przedsiębiorstwie nie ma nikogo z certyfikatem i co w takiej sytuacji zrobią?
Od 13 lipca będą obowiązywały nowe zasady, dotyczące elektronicznego rejestru przewoźników KREPTD, prowadzonego przez GITD. Przyspieszą one wymianę informacji i zlikwidują niektóre luki. Starostowie szybciej będą wszczynali procedurę utraty reputacji.
Nie ma podstaw do karania zarządzającego transportem za dopuszczenie do wykonywania przewozu pojazdem wyposażonym w tachograf bez badania kontrolnego, jeśli był w dniu kontroli na zwolnieniu lekarskim.
Od 3 września br. dotychczas obowiązujący taryfikator kar dla zarządzających transportem (załącznik nr 2 do ustawy o transporcie) przestanie obowiązywać. Zastąpi go nowy załącznik nr 4. Przygotowaliśmy zestawienie obu taryfikatorów – sprawdź, co się zmieni.
Dotyczy - przewozu osób
Często zdarza się, że pracownik załatwia jakieś sprawy w imieniu firmy. Bywa, że są to sprawy, za których niezałatwienie grozi kara administracyjna albo grzywna (jeśli pełnisz funkcję zarządzającego transportem w swoim przedsiębiorstwie). Przykładem mogą być np. okresowe badania tachografu. Jeśli kierowca powie Ci, że załatwił formalności, Ty tego nie sprawdzisz, a po jakimś czasie okaże się, że rzecz nadal jest niezałatwiona, nie obronisz się przed karą, mówiąc inspektorowi, że kierowca Cię oszukał.
Jeśli zarządzający transportem zlecił kierowcy wykonanie badania tachografu, powinien później to sprawdzić. W przeciwnym razie nie uniknie kary za nieposłuszeństwo kierowcy. Tak orzekł sąd w Kielcach.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »