Filtruj treść
Filtruj

zarządzający transportem

Utrata certyfikatu kompetencji zawodowych

Certyfikat kompetencji zawodowych w transporcie

Certyfikat kompetencji zawodowych jest jednym z najważniejszych dokumentów wymaganych przy prowadzeniu działalności w zakresie transportu rzeczy i osób. Wyjaśniamy, kto powinien posiadać certyfikat, w jaki sposób można go uzyskać, jakie mogą być powody utraty certyfikatu i w jaki sposób można go odzyskać, po stracie uprawnień.

Zapłacenie kary za niezwrócenie certyfikatu kompetencji zawodowych nie zwalnia z obowiązku jego zwrotu do właściwego organu licencyjnego. Kara została nałożona właśnie za niezwrócenie dokumentu w określonym terminie.

Termin na zwrot certyfikatu kompetencji zawodowych

Zgodnie z przepisami zarządzający transportem ma obowiązek zwrotu certyfikatu kompetencji zawodowych do organu licencyjnego w terminie 14 dni od ostatecznej decyzji o stwierdzeniu niezdolności zarządzającego do kierowania operacjami transportowymi.

W rozpatrywanym przypadku należy jak najszybciej dokonać zwrotu certyfikatu, ponieważ jeśli zarządzający tego nie dokona, naraża się na dodatkowe konsekwencje. Są one związane z przywróceniem zdolności do kierowania operacjami transportowymi.

Fizyczne posiadanie certyfikatu w sytuacji jego cofnięcia i tak powoduje, że dana osoba nie może wykonywać funkcji zarządzającego transportem – certyfikat jest nieważny.

Utrata certyfikatu pociąga za sobą poważne konsekwencje, ponieważ firma musi znaleźć kolejnego zarządzającego transportem, gdyż czas na odzyskanie certyfikatu jest dość długi.

Zatrudnienie zarządzającego w dwóch spółkach

Czy zarządzający może nadzorować 150 pojazdów?

Pytanie:  W przypadku mikroprzedsiębiorców jedna osoba zarządzająca może być zatrudniona w czterech firmach o łącznej sumie pojazdów 50 szt. Jak będzie natomiast w przypadku większych firm: pierwsza spółka ma około 120 pojazdów i zajmuje się przewozem osób, a druga spółka ma około 30 pojazdów transportujących towary. Czy jedna osoba (z certyfikatem kompetencji zawodowych zarówno w przypadku przewozu osób, jak i przewozu rzeczy) może być osobą zarządzającą transportem w obu tych firmach? Czy ta osoba musi być zatrudniona na podstawie umów o pracę, czy ewentualnie umowę zlecenia?

Począwszy od 1 marca 2022 r. ustawa o transporcie drogowym nie ogranicza możliwości wyznaczania zarządzającego transportem na podstawie umowy cywilnoprawnej wyłącznie w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców. Ten przepis (art. 7c ustawy o transporcie drogowym) został zmieniony, bowiem był niezgodny z art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę Rady 96/26/WE.

Nowość: zarządzający transportem w firmach z autami do 3,5 tony

Do 21 maja br. trzeba wyznaczyć zarządzającego transportem busami do 3,5 tony

Już od 21 maja 2022 r. firma posiadająca pojazdy dostawcze o dmc powyżej 2,5 tony (wartość liczona łącznie z przyczepką) będzie musiała posiadać licencję transportową. Jednak dotyczyć to będzie tylko transportu międzynarodowego. Firmy będą też musiały wyznaczyć zarządzającego transportem. Jaka będzie odpowiedzialność zarządzającego – czy za naruszenia przepisów autem do 3,5 t będzie mógł utracić dobrą reputację? Jakie ograniczenia w zarządzaniu flotą przewidziano dla zarządzającego?

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jakie nowe obowiązki mają firmy transportowe wykorzystujące pojazdy 2,5-3,5 dmc?

Jaka będzie odpowiedzialność zarządzającego za transport do 3,5 t?

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x