Filtruj treść
Filtruj

przewóz na potrzeby własne

Przewóz pasażerów uszkodzonego pojazdu do hotelu nie zalicza się do usuwania skutków wypadku

Pytanie:  Jesteśmy firmą świadczącą usługi w zakresie usuwania skutków wypadów i awarii na drogach. Nasz tabor składa się ze specjalistycznych pojazdów pomocy drogowej do i powyżej 3,5 t. W ramach tych działań w razie awarii pojazdu po dojechaniu na miejsce i zabezpieczeniu uszkodzonego pojazdu, innym pojazdem osobowym z naszej firny (prowadzonym przez naszego kierowcę), przewożone są osoby, które jechały uszkodzonym pojazdem do wskazanego przez nie miejsca (np. hotelu). Wszystkie czynności odbywają  się bezpośrednio w związku z holowaniem uszkodzonego pojazdu. Dla zleceniodawcy firmy "x" wystawiana jest faktura, gdzie wyszczególnione są wszystkie czynności związane z holowaniem i przewozem osób. Za przewóz osób naliczane są dodatkowe należności. Czy w przypadku takiego przewozu osób samochodem osobowym w związku z awarią lub wypadkiem pojazdu (jego holowania) wymagana jest licencja (zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika) w zakresie krajowego przewozu osób? Czy wystarczy zaświadczenie na przewozy osób na potrzeby własne? Jakie wymagania musi spełniać kierowca samochodu osobowego podczas przewożenia osób i czy misi być zatrudniony na podstawie Kodeksu Pracy? Jakie wymagania musi spełniać samochód osobowy przewożący osoby i jakie musi mieć wyposażenie np. foteliki ochronne?

Archiwalny Przewóz prywatny wykonywany przez osobę fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą

Pytanie:  Jak traktowany jest przewóz wykonywany przez osobę, która jest przedsiębiorcą wykonującym na co dzień pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej przewozy drogowe, jednak w danym momencie przewozi coś na własne prywatne potrzeby? Jakie wówczas wymagane są dokumenty od takiej osoby wykonującej taki przewóz? Czy można powiedzieć, że osoba taka w danym momencie wykonuje przewóz, jako podmiot niebędący przedsiębiorcą (przykład1)? Jeżeli tak, to czy jest ro równoznaczne z tym, że taki przewóz odbywa się na zasadach dotyczących niezarobkowego przewozu drogowego (określonych w u.t.d.) i w tym przypadku nie jest wymagane zaświadczenie na przewozy na potrzeby własne? Jeśli tak to czy podmiot taki może nie spełniać żadnego z punktów określanych w art. 4.4 a-d ustawy o transporcie drogowym (bo żaden przepis ustawy nie wymaga tego od podmiotu określonego w art. 3.2.3), i przewóz w dalszym ciągu będzie określony mianem przewozu na potrzeby własne przez podmiot niebędący przedsiębiorcą?
Przykład 1.: Czy jeżeli taki podmiot, który na co dzień prowadzi sklep, w którym sprzedaje meble i świadczy gratis- czyli jeżeli dowozi nieodpłatnie meble do klienta, to takie przewozy traktuje się jako wykonywanie pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności przewozów drogowych? Gdyby świadczył usługi dowozu mebli odpłątnie, to wtedy byłoby to traktowane jako przewóz wykonywany pomocniczo czy jako transport drogowy? Czy gdyby taki przedsiębiorca, który prowadzi działalność jednoosobową sprzedając meble, chciał przewieźć swoim samochodem, (którego na co dzień używa do przewozu mebli w swojej firmie) przewieźć swoje meble ze swojego domu do mieszkania, prywatnie w ramach przeprowadzki (czy ma znaczenie czy wozi meble w ramach swojej przeprowadzki czy np. niedpłatnie dla swojego brata?), to taki przewóz zostałby potraktowany jako wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej, czy jako przewóz przez podmiot niebędący przedsiębiorcą, na własne potrzeby?
Czy zapisy PKD danego przedsiębiorcy mogą mieć wpływ na to jak zostanie sklasyfikowany przewóz? Chodzi mi np. o takie przypadki:
Przedsiębiorca, który nie jest rolnikiem, ma sad, w którym uprawia ziemniaki. Po zbiorach ziemniaki te przewozi do zaprzyjaźnionego sklepu warzywnego, a następnie odsprzedaje je właścicielowi sklepu. Zatem przedsiębiorca ten wykonuje pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej niezarobkowe przewozy drogowe (przewozy na potrzeby własne). Co stało by się stało, gdyby we wpisie istniał między innymi kod PKD (nie jako główna działalność) z sekcji H z działu np. 49 (transport lądowy oraz rurociągowy) lub z działu 52 (magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport)? Czy mimo faktów: iż jako główna działalność wpisana do wpisu figuruje uprawa warzyw, a przedsiębiorca w ogóle fizycznie nie świadczy usług transportowych oraz nie posiada nawet licencji- czy w takiej sytuacji organy kontrolne mogą w stwierdzić, że ze względu na zapis we wpisie do działalności gospodarczej, wykonywany przez przedsiębiorcę przewóz jest transportem drogowym?
* założenie: powyższe pytania dotyczą przypadków, w których przewóz wykonywany jest pojazdem lub zespołem pojazdów o dmc powyżej 3,5tony.
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x