Filtruj treść
Filtruj

dozwolone odstępstwo

Czy opis wydruku w jęz. polskim będzie zrozumiały podczas kontroli za granicą?

Czy opis wydruku w jęz. polskim będzie zrozumiały podczas kontroli za granicą?

Pytanie:  Kierowcy w firmie dokonują sporadycznych przekroczeń w zakresie wydłużenia jazdy dziennej bądź też w przypadku przerwania odpoczynku dziennego. Zgodnie z przepisami, w takiej sytuacji dokonują wydruku i opisania sytuacji na jego odwrocie, z powołaniem się na konkretny przepis. Skarżą się jednak, że w przypadku kontroli zagranicznych – szczególnie we Francji i Niemczech - to nie wystarczy. Muszą się tłumaczyć z tych naruszeń, a ponadto i tak nakładane są na nich kary. Czy tak faktycznie jest? Jaki stosunek mają do wydruków i opisów (dokonanych w języku polskim) służby poza granicami naszego kraju? Czy mogą ukarać pomimo prawidłowego wydruku i opisu sytuacji?

W praktyce mogą zdarzyć się przeróżne sytuacje, skutkiem których jest przekroczenie czasu pracy kierowców. W każdym przypadku procedura kontroli jest odmienna, a czasami wręcz zupełnie inna.

Kluczem do uniknięcia kary jest wykonany w odpowiednim czasie wydruk z tachografu wraz z odpowiednim opisem na odwrocie wydruku z tachografu.

Z wieloletniego doświadczenia w pracy w służbach kontrolnych mogę stwierdzić, iż brak uwzględnienia wydruku z tachografu cyfrowego nie leży po stronie kontrolerów, tylko po stronie samych kierowców. Nie jest prawdą, że język w jakim sporządzony jest opis ma znaczenie, jak również nie jest prawdą, że niektóre służby kontrolne kwestionują wszystkie wydruki z tachografu po przekroczeniu czasu.

Problem niestety leży najczęściej w nieprawidłowo sporządzonym opisie i często sprowadza się tylko do lakonicznego stwierdzenia „brak parkingu”, „wypadek” , „złe warunki atmosferyczne”, „zator” itd.

Niestety takich opisów kontrolerzy z pewnością nie uwzględnią, a kierowca po powrocie do bazy będzie tłumaczył, że kontroler przykładowo ze względu na język nie uznał opisu.

Korzyści 

Przeczytaj także:

Z artykułu dowiesz się;

  • Jak powinien być sporządzony wydruk oraz opis wydruku z tachografu?
  • Jak opisać przekroczenie czasu jazdy?
  • Jak uniknąć kary za przekroczenie czasu jazdy przy kontroli?
  • W jakich sytuacjach można zastosować artykuł 12?
  • Kiedy należy zrobić wydruk z tachografu?
  • Czy opis w jęz. polskim jest uznawany za granicą?
  • Co zrobić, żeby opis był czytelny dla kontrolera zagranicznego?
Ile trwa druga część przerwy po odstępstwie

Ile trwa druga część przerwy, po odstępstwie?

Przerwę w pracy kierowcy można podzielić na dwie części: 15 i 30 min. Jednak może się zdarzyć, że pomiędzy jedną częścią a drugą - czas jazdy niespodziewanie się wydłuży, np. z powodu wypadku czy śnieżycy. W takiej sytuacji kierowca korzysta z odstępstwa – ale co zrobić z drugą częścią przerwy?

To się zdarza dość często – kierowca podczas prowadzenia pojazdu robi pierwszą część przerwy, dłuższą niż 15 minut, ale krótszą niż 45 minut. Planuje, że kolejną część przerwy zrobi, zgodnie z przepisami, gdy miną 4,5 godziny prowadzenia pojazdu.

Tymczasem z powodu utrudnień na drodze albo braku miejsc na parkingach dojazd do bezpiecznego miejsca postoju zajmuje mu więcej czasu. Oczywiście w takiej sytuacji można opisać tę sytuację na wydruku z tachografu i skorzystać z odstępstwa z art. 12 rozporządzenia nr 561/2006.

Ale ile w takiej sytuacji powinna trwać druga cześć przerwy, skoro od początku jazdy minęło więcej niż 4,5 godziny? Czy po zatrzymaniu się w bezpiecznym miejscu, ale już po przekroczeniu czasu jazdy, kierowca musi robić pełną przerwę, trwającą 45 minut?

Czy może, tak jak poprzednio planował, stać przez 30 minut i potraktować ten postój jako drugą część przerwy dzielonej?

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Czym grozi wydłużenie drugiej części przerwy ponad 45 minut?

Jakie są oficjalne wytyczne ITD w tym zakresie?

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x