Filtruj treść
Filtruj

Czy wolno zaplanować załadunki w czasie dozwolonego odstępstwa na zjazd do domu?

Autor: Adam Janus

Dodano: 6 grudnia 2022
  • Jeśli wydłużenie zjazdu do bazy będzie zaplanowane, inspektor nie uzna go za dozwolone odstępstwo.
  • Inspektor nie uzna też odstępstwa, jeśli okaże się, że kierowca stosuje przedłużenia często.
  • Licz się z tym, że powody odstępstwa, podane w opisie, zostaną przez inspektora sprawdzone.

W przepisach dozwolone jest przedłużenie jazdy o dodatkowe 2 godziny, jeśli kierowcy zabrakło ich na zjazd do bazy. Opcja wydłużenia jazdy o 2 godziny jest wyjątkiem od limitów czasu jazdy, przerw i odpoczynków kierowcy.

Kierowca może skorzystać z takiego wyjątku, jeśli przytrafią mu się sytuacje nadzwyczajne lub nieprzewidziane. To oczywiste, że te wyjątkowe okoliczności nie mogą być planowane ani stale wykorzystywane w celu wydłużenia czasu prowadzenia. Jeśli wydłużanie zjazdu do bazy będzie cyklicznym i zaplanowanym działaniem, będzie stanowiło nieuzasadnione wydłużenie czasu jazdy kierowcy. Nie można skorzystać z tego przepisu w ten sposób.

Ponadto kierowca, który korzysta z przedłużenia, musi spełnić wszystkie warunki przewidziane w art. 12 rozporządzenia nr 561/2006, umożliwiające skorzystanie z odstępstwa. Opis na wydruku powinien zaś odnosić się do sytuacji, które faktycznie wystąpiły.

Co sprawdzi inspektor?

Żeby przedłużenie było możliwe, kierowca musi zrobić odpowiedni opis na wydruku. Powinien on jednoznacznie wskazywać powód skorzystania z odstępstwa.

Wszystkie przedłużenia jazdy na podstawie art. 12 rozporządzenia nr 561/2006 będą podczas kontroli szczegółowo weryfikowane. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości kontrolerzy mogą wszcząć postępowanie wyjaśniające. W trakcie postępowania będą mogli szczegółowo ustalić, czy okoliczności wskazane w opisie kierowcy na wydruku naprawdę wystąpiły, czy też była to próba celowego i świadomego ominięcia przepisów.  Jeżeli okaże się, że sytuacje umożliwiające skorzystanie z odstępstwa faktycznie się zdarzyły, a przedłużanie jazdy będzie się odbywało sporadycznie, a nie cyklicznie – wówczas kontrolerzy uwzględnią wydruk kierowcy.

Gdy jazda zostanie wydłużona na skutek wypadku drogowego, inspektor będzie miał możliwość zweryfikowania tego, chociażby na podstawie informacji z policji. Inne sytuacje też zazwyczaj będą możliwe do sprawdzenia (np. warunki atmosferyczne: ślisko, grad). Zresztą na tachografie też będzie widać, czy jazda miała charakter poruszania się w trudnych warunkach atmosferycznych.

Jest dużo możliwości, żeby sprawdzić, czy zdarzenia opisane na wydruku są zgodne z prawdą. Nie można więc zakładać, że każdy opis będzie bezwarunkowo przyjmowany przez kontrolujących.

Istotny jest cel jazdy

Dodane razem z pakietem mobilności odstępstwo na zjazd do bazy pozwala kierowcy na wydłużenie dziennego (art. 6 ust 1) lub tygodniowego (art. 6 ust. 2) czasu prowadzenia o jedną godzinę w celu dotarcia do bazy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy. Dodatkowo kierowca jest w tej sytuacji uprawniony do naruszenia okresu rozliczeniowego (art. 8 ust. 2).

Na identycznych zasadach kierowca ma prawo przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny. Wówczas warunkiem jest jednak odebranie przerwy trwającej 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia. Ten dodatkowy czas jazdy (1 lub 2 godziny) został ustanowiony po to, żeby kierowca mógł dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub miejsca zamieszkania – w celu odbycia regularnego tygodniowego odpoczynku.

Każdy wydłużony okres jazdy trzeba zrekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym doszło do przekroczenia.

To muszą być wyjątki

Przedłużenie jazdy jest możliwe wyłącznie ze względu na wyjątkowe sytuacje (korki, warunki pogodowe, objazd, postój na granicy i inne nieprzewidziane okoliczności). Kierowca musi wskazać powody odstępstwa – odręcznie na wykresówce lub na wydruku – najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju.

W rezultacie, nawet jeśli warunki określone w przepisach są spełnione, ale przedłużenie jazdy było zaplanowane, inspektor uzna to za złamanie przepisów. Jeśli dodatkowa jazda została z góry zaplanowana, to oznacza, że nie można skorzystać z tego wyjątku.

Regularnie powtarzające się przekroczenia będą z pewnością budziły wątpliwości podczas kontroli. Co prawda przepisy nie precyzują, jak często może dojść do przekroczenia (raz w okresie kontrolnym, dwa razy czy więcej), ale trzeba mieć świadomość, że im częściej to się zdarza, tym bardziej kontrolujący będzie wnikał, czy działanie kierowcy wynikało faktycznie z nieprzewidzianych okoliczności, czy może jednak jest to świadome naginanie przepisów.

Jak to jest sformułowane w przepisach?

Art. 12 tiret drugie i trzecie rozporządzenia (WE) nr 561/2006 – z uwzględnieniem zmian wprowadzonych w tzw. pakiecie mobilności, tj. rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z 15 lipca 2020 r.:

„Pod warunkiem że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego, w wyjątkowych okolicznościach kierowca może także odstąpić od art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 2, przekraczając dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku. Na tych samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, pod warunkiem że wykorzystał on przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu niezbędnym, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego, na wydruku z urządzenia rejestrującego lub na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju. Każdy wydłużony okres pracy musi być kompensowany równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.”

Podstawa prawna: 
  • rozporządzenie (WE) nr 561/2006.

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x