Filtruj treść
Filtruj

delegowanie kierowców

Baza eksploatacyjna według nowych przepisów

Baza eksploatacyjna według nowych przepisów

Baza transportowa - według nowych przepisów - ma stać się centrum operacyjnym. Musi umożliwiać postój 1/3 floty i posiadać dogodny dojazd dla ciężarówek oraz pozostałą infrastrukturę. Do 15 stycznia 2023 r. przewoźnicy muszą zadeklarować spełnienie wymogu posiadania takiej bazy.

Dotychczas pojęcie bazy eksploatacyjnej w zasadzie odnosiło się wyłącznie do adresu, który musiał być zgłoszony do organu licencyjnego. Podanie adresu bazy konieczne było tylko na etapie uzyskania licencji.

Kontrola spełnienia tego warunku przez organ licencyjny sprowadzała się najczęściej do odebrania oświadczenia od firmy, że spełnia ona ten wymóg.

W praktyce tylko ITD dokonywało faktycznej kontroli, czy teren zgłoszony do urzędu spełniał wymagania. Dopiero podczas kontroli ITD w firmie można było stwierdzić czy pod wskazanym adresem faktycznie istnieje baza transportowa.

Według nowych przepisów jest kilka istotnych zmian.

Baza eksploatacyjna jest rozumiana jako centrum operacyjne firmy. Ma to ważne znaczenie, ponieważ pakiet mobilności operuje właśnie takim pojęciem. Jest to ściśle powiązane z takimi wymaganiami jak np. obowiązek powrotu kierowcy co trzy albo cztery tygodnie oraz powrotu pojazdu - nie rzadziej niż co osiem tygodni.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Ile przestrzeni potrzebujesz na bazę jeśli dysponujesz autami typu: bus oraz pojazdami ciężkimi?

Od kiedy należy dysponować "bazą" zgodną z nowymi przepisami?

Nadchodzą zmiany w wynagrodzeniach kierowców międzynarodowych

Nadchodzą zmiany w wynagrodzeniach kierowców

Diety i ryczałty noclegowe nie będą przysługiwały kierowcom. Z ustawy o czasie pracy kierowców usunięte zostaną przepisy dotyczące indywidualnego rozkładu czasu pracy. Przewoźnicy międzynarodowi transportujący pojazdami od 2,5 do 3,5 t będą mieli obowiązek uzyskiwania licencji na transport. Rząd opublikował projekt zmian w przepisach, związanych z wejściem w życie kolejnych części pakietu mobilności. Zmiany są dużo większe, niż wszyscy oczekiwali – i bardzo niekorzystne dla firm.

Nowelizacja ma dostosować polskie przepisy do unijnego pakietu mobilności oraz wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r. o ryczałtach za noclegi wypłacanych kierowcom. Zmiany zostaną wprowadzone w ustawie o transporcie drogowym, ustawie o czasie pracy kierowców, ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych oraz ustawie o tachografach.

Zmiany w wynagrodzeniach

Najwięcej zmieni się, jeśli chodzi o pensje kierowców. Z ustawy o czasie pracy kierowców zostaną usunięte przepisy o podróżach służbowych.

Dodany natomiast będzie przepis, który przewiduje, że kierowca odbywający podróże w ramach wykonywania umówionej pracy na obszarze określonym w umowie jako miejsce świadczenia pracy - nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 Kodeksu pracy.

To oznacza, ze kierowcom nie będą już przysługiwały nieoskładkowane i nieopodatkowane należności z tytułu podróży służbowych.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

jak będzie wyglądało wynagrodzenie kierowców po 2 lutego 2022 r. w transporcie międzynarodowym,

jakie zmiany zajdą w ewidencjonowaniu czasu pracy,

jak zmienią  rozkłady czasu pracy.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x