Biuro do spraw Transportu Międzynarodowego GITD odpowiedziało na informacje medialne dotyczące delegowania w transporcie. Z informacji tych wynika, że przed oddelegowaniem swoich kierowców za granicę przewoźnicy muszą udostępnić im linki do oficjalnych stron internetowych z warunkami płacy i pracy w państwach członkowskich, w których zostaną oddelegowani. Za niedochowanie tego obowiązku grozi przewoźnikom kara.
Ważne jest ustalenie, czy z tytułu przewozu drogowego pobierane jest wynagrodzenie.
Czy konieczna jest licencja wspólnotowa?
Jeżeli wynagrodzenie jest pobierane, to taki przewóz staje się transportem zarobkowym, a to oznacza, że konieczne jest – od 20 maja 2022 r. - uzyskanie licencji wspólnotowej.
Z treści pytania wynika jednak, że z tytułu przewozu drogowego nie jest pobierane osobne wynagrodzenie (koszt przewozu, ze względu na specyfikę towaru jest wliczony w cenę towaru).
Jeżeli rzeczywiście tak jest to zmiany prawne związane z implementacją przepisów pakietu mobilności, będą miały marginalne znaczenie.
Z artykułu dowiesz się:
Belgia wprowadziła do swojego prawa krajowego przepisy dyrektywy o delegowaniu. Kara za ich naruszenie może wynieść od 600 do 6000 euro. Wysokie kary to skutek kontroli, które wskazują, że przewoźnicy patologicznie wręcz nie przestrzegają przepisów o delegowaniu!
Przewoźnicy, którzy naruszą przepisy dotyczące pracowników delegowanych zawarte w unijnym Pakiecie Mobilności, będą karani grzywnami w wysokości 60 tys. koron szwedzkich (około 26.000 zł). Taką karę będzie można dostać m.in. za nieprzedstawienie kopii deklaracji delegowania.
Choć system do zgłaszania kierowców, powiązany z IMI jest stosunkowo łatwy, trzeba zwrócić uwagę na kilka punktów, aby uniknąć pomyłek w procesie rejestracji kierowców. Wyjaśniamy 5 wątpliwości związanych ze zgłaszaniem kierowców do delegowania.
Rząd opublikował projekt ustawy o delegowaniu kierowców. Implementuje ona przepisy dyrektywy 2020/1057. Ma zastosowanie do przewoźników z innych państw, którzy delegują kierowców do Polski. Naruszenie przepisów przez przewoźników będzie grozić karą w wysokości 2-3 tys. zł.
Ministerstwo Infrastruktury opublikowało tłumaczenie kolejnych wytycznych Komisji Europejskiej o stosowaniu pakietu mobilności. Dokument ma formę pytań i odpowiedzi.
Przed pakietem mobilności na umowie o pracę kierowców międzynarodowych widniały następujące składniki wynagrodzenia minimalnego wynoszącego 3010,00 zł brutto:
Jak obecnie wygląda rozliczenie wynagrodzenia kierowców. Czy nadal pozostaje w nim dyżur? Co składa się na płacę minimalną po 2 lutego 2022 r.?
Stosownie do regulacji zawartych w art. 6 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wysokość wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia. Kalkulując, czy wynagrodzenie osiągnęło poziom minimalnego, nie uwzględnia się:
Do minimalnego wynagrodzenia za pracę kierowcy można włączyć wynagrodzenie za dyżur, o ile nie będzie ono ustalone w stałej zryczałtowanej kwocie, która uzupełnia płacę minimalną. Nie istnieje bowiem taki składnik wynagrodzenia jak ryczałt za dyżury.
Z uwagi na aspekty techniczne związane z ustaleniem prawidłowej wysokości wynagrodzenia za dyżury kierowcy, dopuszczalne jest wypłacanie im zaliczek na poczet dyżurów, które po ostatecznym rozliczeniu dyżurów (np. raz na kwartał) są wyrównywane, o ile okażą się niższe od należnego wynagrodzenia za dyżury.
Przeczytaj także:
Jak rozliczyć delegowanie i diety kierowców międzynarodowych?Wydłużenie czasu jazdy kierowców do 11 godz.Gdzie znaleźć wysokość wynagrodzenia kierowców do delegowania?
Jakie składniki wchodzą w skład płacy minimalnej od 2 lutego 2022 r.?
Kiedy kierowcom należą się diety i ryczałty za podróż służbową?
Jakie są obecnie zasady rozliczania kierowców międzynarodowych?
Jaka jest podstawa składek na ubezpieczenia społeczne?
Jakie są skutki zbiegu pakietu mobilności z Polskim Ładem?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »