Podstawowym dokumentem związanym z przewożonym ładunkiem jest list przewozowy. Taki dokument wymagany jest podczas każdej kontroli drogowej niezależnie od charakteru odbywanego przewozu i obowiązuje zarówno w przewozach krajowych jak też międzynarodowych. W przypadku transportu towarów niebezpiecznych - w niektórych przypadkach - jest wymagany nawet podczas jazdy po rozładunku.
Ma on ważne znaczenie dla przewoźnika, ponieważ z reguły stanowi dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu, a w konsekwencji wpływa na jego określone prawa jak też obowiązki.
Znaczenie listu przewozowego w trakcie kontroli
Dla służb kontrolnych dokument przewozowy stanowi podstawę dla określenia rodzaju przewozu i wymaganych do tego uprawnień.
Szczególne znaczenie ma więc w przypadku przewozów realizowanych w związku z przewozem towarów niebezpiecznych. Przy takim przewozie firma wioząca towar powinna szczególnie zadbać o to, aby dane w dokumencie przewozem były kompletne. Kontrolerzy oprócz charakteru przewozu na podstawie listu przewozowego będą także sprawdzać ewentualne inne wymagane dokumenty, jak również sposób przewozu.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Czy świąteczne zakazy ruchu w kraju (obowiązujące 11 listopada br.) dotyczą również przewozów objętych umową ADR?
Przewozy drogowe, w tym towarów niebezpiecznych, muszą odbywać się w sposób bezpieczny i efektywny. Poszczególni uczestnicy przewozu powinni podejmować środki bezpieczeństwa odpowiednie do zakresu dających się przewidzieć zagrożeń. Przedstawiamy najczęstsze naruszenia w przewozach ADR, jakie stwierdzone zostały w trakcie kontroli drogowych. Wyjaśniamy też, jakie są podstawowe obowiązki przewoźników w zakresie organizacji tych przewozów.
Umowa ADR przewiduje papierową formę dokumentacji z zastrzeżeniem jednak, że dopuszcza się stosowanie technik elektronicznego przetwarzania danych (EPD) lub elektronicznej wymiany danych (EDI) jako uzupełnienia dokumentacji papierowej lub zamiast tej dokumentacji. Warunkiem jest jednak, że procedury użyte do zbierania, przechowywania i przetwarzania danych elektronicznych odpowiadają wymaganiom prawnym dotyczącym ich wartości dowodowej oraz dostępności tych danych podczas przewozu w stopniu co najmniej równoważnym dokumentacji papierowej.
Z porady dowiesz się:
Wymagania i obowiązki dla kierowców przewożących towary niebezpieczne określają ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych. Przedstawiamy wymagane r odzaje kursów ADR dla kierowców, a także wyjaśniamy co zrobić, gdy kierowca musi przewieźć towar niebezpieczny, a nie przeszedł szkolenia?
Towary niebezpieczne oznaczają materiały i przedmioty, których przewóz na podstawie ADR jest zabroniony, albo jest dopuszczony wyłącznie na warunkach podanych w ADR.
Wymagania i obowiązki dla kierowców przewożących towary niebezpieczne określają ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Firma, która przewoziła w ubiegłym roku towary niebezpieczne, musi przygotować sprawozdanie o przeprowadzonych transportach. Należy je wysłać do WITD do 28 lutego br. Kto w firmie odpowiedzialny jest za opracowanie takiego dokumentu? Na jakim wzorze należy go przygotować? Sprawdź.
Początek każdego kolejnego roku, wiąże się z obowiązkiem sprawozdawczości – również w przewozie towarów niebezpiecznych.
Zgodnie z ustawą o przewozie towarów niebezpiecznych - uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych obowiązany jest wysłać jeden egzemplarz rocznego sprawozdania z działalności - w terminie do 28 lutego (za 2021 r.) Sprawozdanie należy przesłać do wojewódzkiego inspektora transportu drogowego.
Kto ma obowiązek przygotowania sprawozdania z transportów ADR.
Na jakim formularzu należy go przygotować - pobierz wzór.
Webinarium omawia podstawowe zagadnienia związane z towarami niebezpiecznymi, obowiązki najważniejszych uczestników przewozu oraz naruszenia w transporcie towarów niebezpiecznych i ich klasyfikacji. W trakcie szkolenia omówione zostaną także wyłączenia spod przepisów ADR oraz kwestie dokumentacji i procedur nadawczych związanych z oznakowaniem i umieszczaniem nalepek. Webinarium składa się z wykładu oraz sesji pytań i odpowiedzi
Czy ważne zaświadczenie ADR na przewóz drogowy towarów niebezpiecznych w cysternach, uprawnia kierowcę do wykonywania czynności napełniania i opróżniania cystern na terminalach przeładunkowych i stacjach nalewczych? Otóż, są z tym problemy dlatego też ZP TiLP zwrócił się z pytaniem w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury. Okazuje się, że kierowcy, którzy mają "mocniejsze" i częściej aktualizowane uprawnienia z zakresu ADR, niż te wymagane na stacjach nalewczych i tak nie są wpuszczani na terminale.
Doradca do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych to osoba, która pomaga w działalności przedsiębiorstwa związanej z nadawaniem i przewozem towarów niebezpiecznych oraz czynnościami towarzyszącymi, takimi jak: pakowanie, załadunek, napełnianie czy rozładunek. Wyjaśniamy: jakie zadania ma doradca, jakie podmioty są zwolnione z obowiązku jego wyznaczenia oraz jakie kary może ponieść przedsiębiorca za niewyznaczenie doradcy DGSA.
Obowiązek wyznaczenia doradcy DGSA w firmie wynika z umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) i ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Doradca winien czuć się w obowiązku dążenia do ułatwienia prowadzenia działalności przewozowej zgodnie z odpowiednimi wymaganiami oraz w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
Obowiązki doradcy określają odpowiednio ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Cel – dążenie do ułatwienia działalności
Najważniejszym zadaniem doradcy DGSA (zgodnie z umową ADR) powinno być dążenie - poprzez zastosowanie wszystkich niezbędnych środków i działań oraz w granicach określonych zakresem działalności przedsiębiorstwa - do ułatwienia prowadzenia tej działalności zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
jaka jest rola doradcy przy wypadku,
jakie są obowiązki nadawcy towaru - który obecnie również musi mieć dosradcę DGSA,
jakie podmioty są zwolnione z obowiązku wyznaczenia doradcy.
Minister Infrastruktury znowelizował rozporządzenie w sprawie uzyskiwania świadectwa doradcy ADR. Zmieniono wzorzec tego świadectwa. Zmiana wynikała z konieczności lepszego zabezpieczenia tego dokumentu. Dotychczasowy blankiet świadectwa takich zabezpieczeń nie zawierał.
Dzięki nowelizacji świadectwo doradcy ADR zostanie opatrzone następującymi zabezpieczeniami:
papier ze znakiem wodnym, niewykazującym luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym,
włókna zabezpieczające widoczne w światle dziennym i w promieniowaniu ultrafioletowym oraz
losowo rozmieszczone drobiny wykazujące luminescencję w promieniowaniu ultrafioletowym, itd.
Z artykułu dowiedz się, jakie nowe zabezpieczenia wprowadzono do świadectwa doradców ADR oraz do kiedy zachowają ważność dotychczasowe świadectwa doradców ADR.
Najnowsza nowelizacja przepisów obowiązująca od 1 stycznia br., posiada przejściowy umożliwiający dalsze stosowanie poprzedniej wersji ADR (2019) do 30 czerwca 2021 roku. Od 1 lipca będą obowiązywały następujące zmiany – sprawdź.
Od 1 lipca, jak co dwa lata, obowiązkowo trzeba już zacząć stosować zmiany w przepisach regulujących przewozy towarów niebezpiecznych, które weszły w życie od początku roku. Co się zmieniło?
Świadectwo dopuszczenia pojazdu ADR do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych wymagane jest dla pojazdów EX/II, EX/III, FL, AT i MEMU i potwierdza ono zgodność wymienionych pojazdów z wymaganiami części 9 umowy ADR. Świadectwo to jest wystawiane przez właściwą władzę państwa rejestracji dla każdego pojazdu, którego badanie zostało zakończone wynikiem pozytywnym, lub dla którego wydano deklarację zgodności z wymaganiami działu 9.2 zgodnie z 9.1.2.1 umowy ADR. W Polsce właściwymi władzami są Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego w przypadku pojazdów cywilnych i Szef Wojskowego Dozoru Technicznego w przypadku pojazdów będących własnością lub w dyspozycji Sił Zbrojnych.
Szczegółowe warunki, tryb wydawania i przedłużania ważności świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR oraz wydawania jego wtórnika a także wzór i sposób wypełniania świadectwa oraz wysokość opłat za wydanie tego świadectwa, przedłużenie jego ważności i wydanie jego wtórnika - określa rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 15 lutego 2012 roku w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR, które zostało zmodyfikowane rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 16 czerwca 2021 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR i wchodzącym w życie z 1 lipca 2021 r.
Z artykułu dowiesz się jakie zmiany wprowadzono w świadectwie dopuszczenia pojazdu ADR. Wyjaśniamy:
Dowiesz się także jakie są aktualne opłaty za jego wydanie.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »