Doradca do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych to osoba, która pomaga w działalności przedsiębiorstwa związanej z nadawaniem i przewozem towarów niebezpiecznych oraz czynnościami towarzyszącymi, takimi jak: pakowanie, załadunek, napełnianie czy rozładunek. Wyjaśniamy: jakie zadania ma doradca, jakie podmioty są zwolnione z obowiązku jego wyznaczenia oraz jakie kary może ponieść przedsiębiorca za niewyznaczenie doradcy DGSA.
Obowiązek wyznaczenia doradcy DGSA w firmie wynika z umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) i ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Doradca winien czuć się w obowiązku dążenia do ułatwienia prowadzenia działalności przewozowej zgodnie z odpowiednimi wymaganiami oraz w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
Obowiązki doradcy określają odpowiednio ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Cel – dążenie do ułatwienia działalności
Najważniejszym zadaniem doradcy DGSA (zgodnie z umową ADR) powinno być dążenie - poprzez zastosowanie wszystkich niezbędnych środków i działań oraz w granicach określonych zakresem działalności przedsiębiorstwa - do ułatwienia prowadzenia tej działalności zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
Z artykułu dowiesz się:
jaka jest rola doradcy przy wypadku,
jakie są obowiązki nadawcy towaru - który obecnie również musi mieć dosradcę DGSA,
jakie podmioty są zwolnione z obowiązku wyznaczenia doradcy.
Zyskaj dostęp i korzystaj z:
Mam już dostęp
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: