Prowadzę działalność polegającą na naprawie maszyn ogrodniczych. Chcę rozszerzyć ofertę o sprzedaż i dowiezienie do klienta drewna kominkowego. Dysponuję pojazdem o dmc do 7,5 tony. W tej sytuacji potrzebuję zaświadczenia na przewóz na potrzeby własne czy kwalifikacji na przewóz rzeczy? Czy prowadząc pojazd trzeba używać tachografu? Transporty będą realizowane nie dalej niż 50 km od bazy firmy. A co gdy moim pojazdem przewiozę np. płyty gipsowo-kartonowe na remont domu?
4 warunki przewozów NPW
Przewóz taki musi spełniać powszechnie znane cztery kryteria, wymienione w art. 4 pkt. 4 ustawy o transporcie drogowym, czyli:
a) kieruje właściciel, lub pracownik,
b) pojazd należy do przedsiębiorcy,
c) rzeczy przewożone są własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione, wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a także przewóz pracowników i ich rodzin,
d) nie są to usługi turystyczne.
Jeśli któreś kryterium nie zostanie spełnione, to przewóz będzie traktowany „ostrzej”, czyli będzie zakwalifikowany jako „transport drogowy” wymagający licencji transportowej.
Jako firma budowlana nie świadczymy usług transportowych zarobkowo. Planujemy natomiast przywieźć na potrzeby własne frezarkę z Niemiec. Jakie dokumenty są potrzebne, żeby przywieść taką maszynę do kraju? Posiadamy Certyfikat Kompetencji Zawodowych na transport międzynarodowy.
Przedsiębiorca realizuje przewozy na potrzeby własne. Czy dowóz towarów może ująć na fakturze, skoro nie ma licencji transportowej?
Prowadzimy przewozy na potrzeby własne. Handlujemy paliwem, ale będziemy mieli potrzebę przewozu paliwa naszym ciągnikiem i naczepą podkontenerową wraz z kontenerem, które nie są naszą własnością. Czy w tym przypadku dalej będzie to transport na potrzeby własne? W kontenerze będzie nasze paliwo, które będzie sprzedane właścicielowi kontenera.
Firma planuje zakup autolawety o dmc do 12 ton. Co powinniśmy zrobić aby dojechać nią do naszej siedziby. Czy to jest transport na potrzeby własne? Dodam, że będziemy przewozić na niej samochód osobowy którym po nią pojedziemy (nasza własność). Jakie dokumenty są nam niezbędne aby bezproblemowo dojechać 300 km od miejsca zakupu do siedziby firmy?
Gospodarstwa rolne często przewożą swoje produkty na odległości większe niż 100 kilometrów. Tym samym nie mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania tachografów przez kierowców. Sprawdź jak w tej sytuacji należy interpretować przepisy.
Zdarza się, że przedsiębiorcy, który dokonuje przewozów na potrzeby własne, pomaga w prowadzeniu firmy ktoś z rodziny. Uwaga – taka osoba, bez zatrudnienia w firmie na umowę o pracę – nie może być kierowcą!
Czy dowóz wyprodukowanego towaru na naczepie, która nie należy do firmy, będzie zakwalifikowany jako „na potrzeby własne”?
Istota przewozów na potrzeby własne polega na tym, że: przedsiębiorca otrzymuje stosunkowo prostą procedurę otrzymania zaświadczenia na wykonywanie przewozów - przy bardzo sformalizowanych warunkach ich wykonywania. Oto cały paradoks przewozów na potrzeby własne (NPW).
Każda firma zajmująca się produkcją towarów musi korzystać z transportu swoich produktów do klientów lub sklepów. W tym celu może albo skorzystać z usług firm zewnętrznych, albo też prowadzić transport samodzielnie. W tym drugim przypadku obowiązana jest uzyskać zaświadczenie na przewozy drogowe na przewozy własne. W jaki sposób bezpiecznie i zgodnie z przepisami przewozić własne towary, jakie trzeba spełnić wymagania – tym wszystkim możesz dowiedzieć się na szkoleniu „Przewóz na potrzeby własne – zmiany 2018/2019 r.”
Przepisy unijne nie przewidują żadnego dokumentu licencyjnego dla przedsiębiorców wykonujących międzynarodowe przewozy na potrzebny własne. Jednak w polskich przepisach wymagane jest zaświadczenie na międzynarodowe przewozy na potrzeby własne. Jakie warunki należy spełnić, aby je otrzymać? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »