Według PZPM w czerwcu 2021 r. liczba zarejestrowanych aut dostawczych w stosunku do 2020 r. wzrosła o 31,2 proc., a ciężarowych o dmc powyżej 3,5 t aż o 76 proc. Jednocześnie, jak podaje GITD, wyhamowała dynamika przyznawania licencji przewoźnikom. Oznacza to, że polskie firmy transportowe gwałtownie zwiększają swoje floty.
Kierowca zatrudniony przez firmę przewozi artykuły budowlane, pracując od poniedziałku do piątku. Sporadycznie wykonuje przewozy drogowe również w sobotę. Samochód jakim kieruje pracownik to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 11 do 32 ton. Czy kierowca jeżdżący po kraju w dni wolne od pracy powinien wypełnić zaświadczenie o dniu wolnym od pracy?
Kierownik działu transportu został zawieszony w obowiązkach kierowniczych. Oskarżony o brak nadzoru poszedł na zwolnienie chorobowe (od 3 miesięcy). Po 30 dniach, na jego miejsce powołano p.o. kierownika transportu, który również poszedł na zwolnienie chorobowe (od 8 tygodni). W okresie zawieszenia kierownika - zastępował go starszy specjalista, który w karcie stanowiskowej ma wpisane „zastępowanie kierownika działu podczas jego nieobecności”. Jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracownika, który zastępuje kierownika na podstawie dopisania zadania w karcie stanowiskowej? Czy należy wysłać starszego specjalistę na dodatkowe badania, które stwierdzą brak przeciwskazań do zajmowania stanowiska kierowniczego? Czy pracownikowi, który zastępuje kierownika i wykonuje również swoje obowiązki pracodawca musi wypłacić dodatkowe wynagrodzenie? Jaki jest zakres odpowiedzialności starszego specjalisty, który nie jest przecież zatrudniony na stanowisku kierowniczym, a tylko zastępuje kierownika? Jaka jest różnica między zastępowaniem kierownika, a pełnieniem obowiązków kierownika?
Zacznijmy od najbardziej podstawowej kwestii, czyli od sposobu powierzenia pracownikom nowych obowiązków związanych z czasową absencją osoby normalnie odpowiedzialnej za realizację tych obowiązków. Mamy następujące możliwości:
Według danych GDDKiA na początku wakacji natężenie ruchu osobowego wzrosło w stosunku do zeszłego roku o 7, a ciężarowego aż o 13 proc. To tendencja, która jest wyraźna szczególnie w przypadku ruchu ciężkiego.
Jak wynika z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w 2021 roku do użytku ma zostać oddanych 390 km dróg ekspresowych i autostrad - większość jesienią i zimą. Jednocześnie na 76 odcinkach polskich tras trwa remont 970 km. Oznacza to, że szczyt robót przypadnie na gorący letni okres, co może pokrzyżować plany nie tylko kierowcom samochodów osobowych, ale i przewoźnikom. Natomiast ruch samochodów ciężarowych rośnie z roku na rok o 13%.
Ponad 2 tys. km nowych dróg ekspresowych i autostrad, wymiana autobusów komunikacji miejskiej na nisko- lub zeroemisyjne, rozbudowa portów i centrów logistycznych, wsparcie dla pojazdów na wodór – to plany rządu, zawarte w nowym programie Polski Ład.
Rząd zapowiedział też inwestycje w zeroemisyjny transport elektryczny i wodorowy. Tabor w transporcie publicznym ma być wymieniany na nowe nisko- i zeroemisyjne autobusy. Umożliwią to dopłaty do autobusów i samochodów elektrycznych oraz wodorowych, a także wsparcie dla infrastruktury ładowania i tankowania oraz dla rozwoju polskiego przemysłu samochodów elektrycznych. Środki na ten cel będą pozyskiwane też z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Nowelizacja przepisów o ruchu drogowym została podpisana przez Prezydenta. Zmienią się limity prędkości w miastach, wprowadzona zostanie zasada pierwszeństwa na przejściach dla pieszych, a także zakaz jazdy „na zderzaku”. Przepisy zaczną obowiązywać 1 czerwca 2021 r.
Biuro Transportu Międzynarodowego GITD ogłosiło nabór wniosków o przyznanie dodatkowych limitów transportowych na luty. Wniosku przyjmowane są do 20 stycznia br., a odbiór musi nastąpić do 19 lutego 2021. Sprawdź na jakie kraje przewidziane są dodatkowe zezwolenia.
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu pojazdami używanymi, a nie prowadzę działalności transportowej. Zakupiłem ciągnik siodłowy o DMC 18t na terenie Niemiec. Chciałbym sprowadzić ten samochód do siedziby mojej firmy legalnie czyli nie narażając się na sankcje ze strony organów kontroli ruchu drogowego. Jakie warunki muszę spełnić jako przedsiębiorca oraz na jakich zasadach mam zlecić usługę przyprowadzenia tego pojazdu na kołach? Kierujący posiada odpowiednią kategorię prawa jazdy, posiada szkolenia okresowe na transport rzeczy, aktualne badania lekarskie i psychologiczne oraz posiada ważną kartę kierowcy - jednak w tej chwili nie jest zatrudniony w żadnej firmie jako kierowca lecz w innym charakterze. Jednym słowem czy taki przejazd można wykluczyć z przepisów o transporcie drogowym?
Czy w transportach do Bułgarii i Rumunii kierowca powinien spełniać jakieś dodatkowe wymagania, np. mieć drugą gaśnicę czy komplet naklejek z ograniczeniami prędkości na przyczepie, itp.?
Ministerstwo Rozwoju rozważa przedłużenie działania niektórych rozwiązań z tarczy antykryzysowej. Tarcza dla najbardziej poszkodowanych branż ma być wydłużona o kolejne 3 miesiące. Na razie trwają prace nad tym projektem.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »