Okres kontrolowany na drodze zostanie – zgodnie z pakietem mobilności – wydłużony z 28 do 56 dni. Zmiana ta spowoduje, że ujawnione zostaną naruszenia, które obecnie pozostają bez kary. Przepisy te wejdą w życie od 2025 r. ale już warto wiedzieć co się zmieni. Uwaga, wydłużony okres kontroli będzie narzędziem w rękach kontrolerów np. niemieckich i francuskich - do „uporządkowania” (czy też wyeliminowania polskich firm) kabotażu, na swoich rynkach.
Obecnie na drodze można zweryfikować dzień kontroli i 28 dni poprzednich, ale przepisy pakietu mobilności wprowadzają w tym zakresie znaczącą zmianę.Okres kontrolny od początku 2025 roku zostanie dwukrotnie wydłużony – z 28 do 56 dni. Dlaczego dopiero za 4 lata? Wtedy tachografy analogowe będą już rzadko stosowane, a kontrola danych cyfrowych jest o wiele szybsza.Po wejściu w życiu przepisów o wydłużeniu kontrolowanego okresu o wiele częściej będą odnotowywane nieprawidłowości w zakresie rekompensaty za skrócenia odpoczynków tygodniowych.Teraz inspektor nie ma możliwości weryfikacji rekompensat podczas kontroli drogowych, ponieważ przy normalnym skróceniu odpoczynku (na starych zasadach) kierowca ma czas na rekompensatę do końca trzeciego tygodnia następującego po tym, w którym było skrócenie. Zazwyczaj okres kontroli tego nie obejmuje.
Od trzech lat funkcjonuje baza naruszeń, do której trafiają informacje zarówno od organów licencyjnych jak i krajowych oraz zagranicznych służb kontrolnych - krajowy rejestr elektroniczny przedsiębiorstw transportu drogowego (KREPTD). W zasadzie we wszystkich krajach członkowskich podobne systemy działają od lat, a Polska była jednym z ostatnich krajów, które go wprowadziły. Warto także podkreślić, że jest on przystosowany do wymiany danych z innymi krajami członkowskimi UE w ramach ogólnoeuropejskiej bazy danych European Register of Road Transport Undertakings (ERRU).
Z artykułu dowiesz się:
Kto ma dostęp do rejestru?Co zawiera ewidencja przedsiębiorców?Co zawiera ewidencja naruszeń?Jakie informacje mają organy licencyjne?Jak wygląda sprawdzenie dobrej reputacji?Czy firma rokuje na poprawę?Ocena pod kątem dostępu do transportu Ile czasu na odwołanie?Czy utrata reputacji jest zasadna?
Czy odmawiając kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w siedzibie firmy oprócz kary pieniężnej ponosi się jeszcze jakieś konsekwencje? Czy nie zgadzając się na kontrolę płacimy karę w wysokości 12 tys. zł i na tym kończy się sprawa? Czy też powoduje to jakieś jeszcze inne skutki, a jeśli tak to jakie?
Lawety do transportowania aut często mają z tyłu wysuwane elementy, które powodują przedłużenie pojazdu. Jak inspektor mierzy długość takiego pojazdu – razem z tym wysuwanym elementem czy bez niego?
Zdaniem NSA brak NIP-u nie jest przeszkodą do rozpoczęcia kontroli ITD. Jeśli odmówisz inspektorom wejścia do firmy, bo w upoważnieniu nie mają NIP-u Twojej firmy, zapłacisz karę za uniemożliwienie kontroli.
Od 10 grudnia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie formularza listy kontrolnej i formularza protokołu kontroli. Rozporządzenie wprowadziło nowy wzór formularza: listy kontrolnej oraz protokołu kontroli – stosowane przy kontroli przewozu towarów niebezpiecznych. Sprawdź szczegóły.
Kierowca zawodowy musi spełniać wymagania przewidziane w ustawie o transporcie drogowym. Wśród nich są wymogi związane nie tylko z wiekiem i prawem jazdy określonej kategorii, ale też szkoleniami oraz badaniami lekarskimi. Zobacz, na co zwróci uwagę inspektor.
Jakich dokumentów zażąda inspektor podczas kontroli? Co sprawdzi w związku z przepisami o czasie pracy kierowców? Co obejmuje kontrola stanu technicznego pojazdu? Przeczytaj, a będziesz wiedział, co sprawdzić przed wyjazdem, żeby nie narażać się na kary.
Kontrola ITD w firmie może wiązać się z nałożeniem kar kosztujących wiele tysięcy złotych. Tego wydatku można jednak uniknąć i to za niewielką część tej kwoty. Jak? Wystarczy się do kontroli przygotować, dowiedzieć się co będzie kontrolowane i przygotować na wszelkie pytania. Pomóc w tym mogą odpowiednie szkolenia, prowadzone również przez inspektorów ITD. Zapraszamy do korzystania z najbliższych kursów.
Przekroczenie norm rozporządzenia nr 561/2006 można usprawiedliwić, jeśli w trakcie przewozu doszło do jakichś nieprzewidzianych zdarzeń. Wówczas kierowca powinien je opisać na odwrocie wykresówki lub na wydruku z tachografu cyfrowego i powołać się na art. 12 rozporządzenia 561, który pozwala na takie odstępstwo. Jednak nie każdy opis będzie uwzględniony przez inspektora. Sprawdź, na co trzeba uważać.
Istnieją sytuacje, w który szczególnie zasadne jest odwoływanie się od kary, ponieważ jest bardzo duża szansa, że GITD uwzględni odwołanie. Jaki okoliczności na to wpływają?
Zdarza się dość często, że kierowca przed wyjściem z pracy do domu zapomni przełączyć tachograf na „łóżko”. W takiej sytuacji na karcie zamiast odpoczynku zapisuje się praca. Co można zrobić, żeby uniknąć kary?
Resort infrastruktury przygotowuje nowe rozporządzenie dotyczące systemu oceny ryzyka występowania naruszeń przepisów transportowych. Wiadomo już, że przy ustalaniu współczynnika ryzyka, nie będą brane pod uwagę kontrole w firmie, tylko na drodze. Ograniczona zostanie też grupa podmiotów wykonujących kontrole. Sprawdź czy zmienią się wagi za naruszenia?
Jeśli właściciel firmy transportowej odpowiednio określi okresy rozliczeniowe swojej pracy oraz pracy kierowców zatrudnionych na zlecenie, inspektorom ITD będzie bardzo trudno ocenić, czy naruszył przepisy, czy nie. Jak to zrobić?
Kierowca trzy razy podróżował promem – czy przekroczył normy dotyczące odpoczynków? Jeśli tak, to jakie kary mu grożą? Kiedy kończy się i kiedy rozpoczyna kolejny okres dzienny kierowcy?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »