Kierowca nie zauważył, że kończy się ważność jego karty do tachografu i nie wystąpił o wydanie nowej na tyle wcześnie, żeby nowa karta była gotowa, gdy stara straci ważność. Co można zrobić w tej sytuacji, żeby nie dostać kary?
Nowe, ładniejsze karty: kierowcy, przedsiębiorstwa, warsztatowej i kontrolnej – przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. Opłaty za wydanie karty pozostaną, na szczęście, bez zmian. Zobacz.
Zawód kierowcy jest specyficzny, choćby z powodu szczególnych regulacji związanych z czasem pracy kierowców. Dlatego też przygotowanie umowy o pracę z kierowcą i obwieszczenia o czasie pracy sprawia wielu pracodawcom problem. Jak to najlepiej rozwiązać?
To kierowca robi na co dzień wydruki z tachografu i widzi wklejkę, na której jest data kalibracji. Dlatego warto go zobowiązać w regulaminie pracy lub umowie do informowania o zbliżającym się terminie następnej kalibracji.
Sankcje za spędzanie tygodniowych odpoczynków regularnych w kabinie wprowadziły do swoich taryfikatorów już m.in. Francja, Belgia, Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. W Polsce nie nakłada się takiej kary. Jednak można przypuszczać, że kary zaczną nakładać następne kraje, szczególnie Europy Zachodniej.
Jak często należy sczytywać dane z karty kierowcy. Jak liczyć ten termin 28 dni? Sprawdź poradę eksperta!
Karta kierowcy do tachografu zawiera dane osobowe kierowcy oraz numer jego prawa jazdy. W związku z tym w niektórych sytuacjach trzeba razem z prawem jazdy wymienić też kartę kierowcy, nawet jeśli jej ważność jeszcze nie upłynęła.
Nieplanowane przestoje to chleb codzienny większości kierowców. Przyczyny mogą być różne – oczekiwanie na opóźniający się załadunek czy rozładunek, awaria auta itp. Bez względu na to, co spowodowało postój, kierowca ma ten sam problem – co w takiej sytuacji zrobić z wykresówką lub kartą do tachografu, żeby przy następnej kontroli nie zakwestionowały tego służby kontrolne?
Przewozy mieszane to takie, gdy część kursów podlega rozporządzeniu nr 561/2006, a inne już nie. Jak w takich sytuacjach obliczyć termin na sczytanie danych, skoro danych z przewozów wyłączonych nie trzeba zgrywać?
Często zdarza się, że firma wykonuje przewozy np. autobusem zarówno na trasach do 50 km, a także tych długich podlegającym przepisom AETR. Dotyczy to również ciężarówek, które podlegają przepisom rozporządzenia nr 561/2006, ale w niektórych sytuacjach podlegają wyłączeniom na podstawie art. 3 lub 13 tego rozporządzenia. Jak w takich sytuacjach sczytywać dane z tachografów?
Nierzetelne przytaczanie zeznań kierowcy, a także odmowa wydania protokołu firmie – narusza prawo przewoźnika do udziału w postępowaniu. Firma dzięki orzeczeniu WSA zaoszczędziła 5500 zł kar, jakie nałożyła na nią GITD. Sprawdź czego dotyczyła sprawa.
Kierowca czasami wylogowują kartę, chcąc się ratować przed przekroczeniem czasu jazdy. Może to jednak spowodować gorsze konsekwencje. Sprawdź nasze przykłady!
WSA orzekł, że GITD i WITD nie mogą z góry „zakładać złej woli” firm. Firmy mogą więc w dowolny sposób najmować pojazdy i zatrudniać kierowców, pozostawiając koszty np. opłat, po stronie właściciela auta. W ten sposób WSA uchylił karę nałożoną przez GITD w wysokości aż 15.000 zł.
Okresy, w których kierowca nie prowadzi pojazdu, nie podlega obowiązkowi odpoczynku i jednocześnie nie ma ustawowego obowiązku rejestrowania swojej działalności (wolne weekendy, zwolnienia lekarskie, urlopy) - nie mogą być traktowane jako dni zarejestrowanej działalności. Nie mogą więc być zaliczane do 28-dniowego terminu na wczytywanie danych z karty kierowcy. Tak orzekł WSA w Gorzowie WIkp. Uchylając decyzję GITD oraz zasądzając zwrot kosztów postępowania (100 zł) na rzecz firmy D.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »