Kierowcy wykonujący przewozy kabotażowe towarów i osób oraz kierowcy wykonujący transport drogowy w transporcie kombinowanym na terenie Danii pojazdami o dmc powyżej 3,5 t – będą w Danii podlegać pod płacę minimalną. Nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2021 r.
Od 30 lipca br. wejdzie w życie unijna dyrektywa o delegowaniu pracowników. Kraje członkowskie zostały zobowiązane do wprowadzenia jej przepisów do swoich porządków krajowych. Polska przyjęła w tym celu ustawę wdrażającą, która zacznie obowiązywać po 30 lipca. Uwaga - przepisy te nie dotyczą kierowców. Zasady delegowanie kierowców wynikać będą wprost z "pakietu mobilności" i wejdą w życie za 18 miesięcy od jego opublikowania!
Od 30 lipca zaczną obowiązywać zmiany w unijnej dyrektywie o pracownikach delegowanych. Na jej podstawie pracownicy będą otrzymywać w państwie przyjmującym taką samą pensję, jak tamtejsi obywatele. Czy takie zasady będą dotyczyły też kierowców w transporcie międzynarodowym? Jakie są wyłączenia? Czy wszystkie kraje Unii traktują nowe przepisy identycznie?
Przedsiębiorcy chcą odłożenia „delegowania”, które zacznie obowiązywać od 30 lipca 2020 r. Już za niecałe trzy miesiące wejdzie w życie unijna dyrektywa „o pracownikach delegowanych”. Spowoduje ona, że kierowcy w trasach międzynarodowych będą otrzymywać wynagrodzenie sektorowe obowiązujące w kraju przyjmującym. Oznacza to: wzrost kosztów transportu oraz dodatkowe problemy z rozliczaniem stawek. Przedsiębiorcy skierowali więc do Komisji Europejskiej pismo wskazujące, iż z powodu pandemii koronowawirusa, a także konieczności przygotowania się do zmian – na potrzebę odłożenia terminu wejścia dyrektywy o rok, do 30 lipca 2021 r.
Firmy transportowe informują, że w trakcie wprowadzania kierowcy do niderlandzkiego systemu zgłoszeniowego występują problemy. Zgłaszający nie są przepuszczani na kolejne strony, mimo że nie ma widocznych błędów w wypełnionym formularzu. Przedstawiamy instrukcję jak dokonać zgłoszenia!
Szereg zmian wprowadza u siebie Holandia, która z początkiem roku stała się oficjalnie Niderlandami. Od 1 marca pracodawcy będą musieli spełnić kolejne obowiązki związane z delegowaniem. Jakie?
Często zdarza się, że pracodawca wypisuje kierowcy zaświadczenie o działalności „z góry”, nie wiedząc, kiedy kierowca podejmie prowadzenie ciężarówki. Jaką datę i godzinę wpisać w takiej sytuacji jako koniec okresu objętego zaświadczeniem, żeby nie narazić się służbom kontrolnym?
Po dziesięciu godzinach nocnych obrad Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska oraz Parlament Europejski ustaliły kształt pakietu mobilności, co umożliwi jego wejście w życie. Najpewniej procedura uchwalania pakietu zakończy się za około dwa miesiące. Nie oznacza to jednak, że już wtedy wszystkie zawarte w nim regulacje wejdą od razu w życie. Większość z nich została bowiem objęta 18-miesięcznym okresem przejściowym. Niektóre przepisy zaczną obowiązywać jeszcze później – chodzi tu o obowiązkowe tachografy w busach, co stanie się konieczne dopiero od 2026 r. oraz o zezwolenia na wykonywanie przewozów pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5 tony – w tym przypadku okres ten ma wynosić 21 miesięcy od dnia publikacji pakietu.
Z artykułu dowiesz się:
Na podstawie nowych przepisów francuscy zleceniodawcy (spedytorzy, przewoźnicy), zostaną obciążeni dodatkowymi obowiązkami w długofalowych umowach z dalszymi przewoźnikami. Nowe regulacje nie będą obowiązywały na rynku kasowym, czyli tzw. rynku SPOT, na którym transakcje są realizowane najpóźniej w drugim dniu roboczym od momentu ich zlecenia .
Komisja transportu w Parlamencie Europejskim miała dwie możliwości: skierować pakiet do dalszych prac, albo przekazać z powrotem projekt do Komisji Europejskiej w celu przygotowania nowych propozycji. Zdecydowano się na tę pierwszą opcję.
Parlament Francuski poprzez aktualizację Ustawy 2018-771 w sprawie swobody wyboru przyszłości zawodowej wprowadził do Kodeksu Pracy wysokie kary administracyjne za naruszenia w obszarze delegowania kierowców zawodowych i ustawy Loi Macron. Zmiany weszły w życie w marcu 2019 r.
Parlament Europejski 4 kwietnia br. przyjął Pakiet Mobilności! Ale uwaga – nie jest jeszcze znane ostateczne brzmienie przepisów! Parlament zagłosował nad projektem, teraz stanowisko zajmie Rada Unii Europejskiej, która może go zmienić lub odrzucić! Sprawdźmy jednak, jak doszło do jego uchwalenia i co oznaczają przyjęte zapisy.
Parlament Europejski uchwalił wczoraj 4 kwietnia br. tzw. Pakiet Mobilności. Jest to przedostatni krok do jego przyjęcia. Przegłosowane zmiany dotyczą trzech obszarów: zasad delegowania kierowców, czasu jazdy, przerw i odpoczynków oraz dostępu do rynku przewozów (kabotaż). Przepisy odnośnie kabotażu praktycznie zamkną drogę polskim firmom!
Jutro (27 marca 2019 r.) podczas sesji plenarnej nastąpią głosowania związane z najważniejszymi aspektami tzw. Pakietu Mobilności. Głosowanie w trybie pilnym, nie wróży dobrze polskiej branży transportowej. Co będzie przedmiotem głosowania?
Konferencja Przewodniczących Parlamentu Europejskiego zdecydowała, że pakiet mobilności nie zostanie przekazany na marcową sesję plenarną parlamentu. A to oznacza, że prace nad nowymi europejskimi przepisami regulującymi transport znacznie się przeciągną.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »