Filtruj treść
Filtruj

Ładunek napręża plandekę, jak bronić się przed karą?

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

Dodano: 3 marca 2023
Ładunek napręża plandekę, jak bronić się przed karą?
Pytanie:  Firma podjęła się transportu ubrań w big bagach na trasie PL-GB. Spedycja poinformowała, że wcześniej klient wybierał inny rodzaj naczep, ale obecnie chce spróbować transportu „firanką”, ze względu na większą przestrzeń ładunkową. Jednak podczas kontrola drogowej w Niemczech stwierdzono szereg nieprawidłowości, a efektem tego była konieczność przeładowania auta bez możliwości kontynuowania jazdy. Główne powody – to brak możliwości zabezpieczenia ładunku oraz fakt, że towar jest nieodpowiedni do przewozu naczepą typu „plandeka”. Kierowca dostał mandat, który opłacił na miejscu. Firma otrzymała też pismo od niemieckich służb, informujące o wszczęciu postępowania i o ewentualnej karze w wysokości 2275 EUR. Jako powód podano, że firma próbowała wzbogacić się przez nieuczciwe praktyki i jest bardziej konkurencyjna w stosunku do pozostałych podmiotów, które przepisów prawa przestrzegają. W jaki sposób możemy się obronić?

W mojej ocenie ładunek został rozmieszczony nieprawidłowo. Sposób załadunku wpływa negatywnie na zachowanie pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym (tym bardziej, że masa ładunku jest znaczna). Już same zdjęcia (naprężenia plandeki) wskazują, że w momencie kontroli towar był przesunięty naprężając powierzchnie plandeki. Co więcej, na podstawie zdjęć, nie sposób ocenić poprzecznego rozmieszczenia ładunku i zachowania proporcji w tym zakresie. Ponadto, zważywszy na brak zabezpieczenia ładunku, podczas manewrów związanych z uczestnictwem w ruchu drogowym ładunek mógł zmieniać swoje położenia, tak poprzecznie jak również wzdłużnie.

Przeczytaj także:

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak bronić się, gdy zamiast w big bagach, towar był załadowany luzem?
  • Na kim spoczywa odpowiedzialność za niezgodne ze zleceniem załadowanie towaru?

Pozostało jeszcze 50% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Zyskaj dostęp do wszystkich płatnych treści na portalu

  • Aktualności o zmianach przepisów transportowych zawsze będziesz na bieżąco
  • Interpretacji przepisów zawsze z komentarzem, z którego wszystko jasno wynika
  • Konsultacji z ekspertami pytasz i otrzymujesz odpowiedzi
  • Dobrych praktyk transportowych rekomendowanych przez kancelarie sposobów postępowania, które warto naśladować
  • Telefonicznego dyżuru eksperta osobiście zadaj pytanie a natychmiast otrzymasz rozwiązanie
  • Edytowalnych wzorów dokumentów każdy przygotujesz w kilka minut
  • E-biblioteki z najnowszymi e-raportami branżowymi do pobrania

Logowanie

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

ekspert z zakresu prawa związanego z transportem drogowym, prelegent szkoleń dla kadry zarządzającej przedsiębiorstw transportowych, absolwent studiów podyplomowych z zakresu prawa gospodarczego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (praca dyplomowa na temat statusu prawnego kierowcy w międzynarodowym transporcie drogowym), a wcześniej Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Własna praktyka doradcza - Prawnik w transporcie

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x