Filtruj treść
Filtruj

Ograniczenie odpowiedzialności do 5 tys. zł - w ofercie przewoźnika

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

Dodano: 1 lutego 2023
Ograniczenie odpowiedzialności do 5 tys. zł - w ofercie przewoźnika
Pytanie:  Firma zleciła przewoźnikowi transport przesyłki krajowej. Przewoźnik uszkodził towar, który został przekazany do utylizacji (całkowita szkoda). Nie wykupiliśmy dodatkowego ubezpieczenia CARGO. Przewoźnik uznaje szkodę ale do kwoty 5 tys. zł (tak wynika z jego oferty), a wartość szkody to ponad 10 tys. zł. Czy nadawca ma szanse na uzyskanie rekompensaty za wartość całego uszkodzonego towaru?
Odpowiedź: 

Bez wglądu we wszystkie dokumenty towarzyszące sprawie trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie. Niemniej spróbujemy przybliżyć problematykę odpowiedzialności przewoźnika w ruchu krajowym i może na tej podstawie uda się coś ustalić.

Oto zapisy odnośnie do wypłaty odszkodowań, zawarte w ofercie przewoźnika.

6. Przewoźnik R. posiada polisę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej spedytora (OCS) na sumę gwarancyjną 1 mln EUR na każde zdarzenie.
7. Przewoźnik R. zachęca Państwa, do skorzystania z możliwości ubezpieczenia rzeczy w transporcie (ubezpieczenie cargo), na warunkach wynegocjowanych. Zawarta przez Przewoźnika R. umowa ubezpieczenia na rachunek osób trzecich, korzystających z usług spedycyjnych świadczonych przez Przewoźnika R.  umożliwia objęcie ochroną ubezpieczeniową Przesyłek Klientów. Warunkiem jest uprzednie zlecenie przez Państwa objęcia danej Przesyłki tym ubezpieczeniem, spełnienie wymogów wynikających z jego treści oraz pokrycie kosztu składki ubezpieczeniowej. Z warunkami ubezpieczenia cargo można się zapoznać na stronie internetowej. W celu uzyskania bliższych informacji o zakresie i warunkach ubezpieczenia cargo prosimy o kontakt z Opiekunem Handlowym.
8. Zwracamy uwagę, że Przewoźnik R. świadczy usługi spedycji w zakresie organizacji krajowych Przewozów drobnicowych w odniesieniu do Przesyłek Drobnicowych, których wartość nie przekracza 5.000 PLN. W przypadku powierzenia Przewoźnikowi R. w celu wykonania usługi spedycji w zakresie organizacji krajowych Przewozów drobnicowych, Przesyłki Drobnicowej o wartości przekraczającej 5.000 PLN, wskazane jest by Przesyłka taka – w interesie Klienta – została objęta ubezpieczeniem rzeczy w transporcie (ubezpieczenie cargo), o którym mowa w punkcie 7 powyżej, w szczególności dlatego, że ewentualna odpowiedzialność Przewoźnika R. za szkodę w Przesyłce wyrządzoną przez Przewoźnika R. obejmuje jedynie przypadki zawinionego wyrządzenia szkody w Przesyłce przez Przewoźnik R. i jest ograniczona, zgodnie z punktem 9 poniżej.
9. Przewoźnik R. odpowiada za szkodę w Przesyłce (niezależnie od jej wartości) na zasadach i w zakresie przewidzianych postanowieniami § 14 OW, z zastrzeżeniem, że wysokość odszkodowania za szkodę w Przesyłce Drobnicowej nie może przewyższyć w żadnym przypadku kwoty 5.000 PLN

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • Jaka jest odpowiedzialność przewoźnika, gdy ograniczył w ofercie swoją odpowiedzialność do 5 tys. zł? Czy za całą wartość towaru, czy tylko do tej kwoty?

Granice odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki w ruchu krajowym są zależne od stopnia zawinienia przewoźnika. W przypadku winy nieumyślnej granicą odpowiedzialności odszkodowawczej jest wartość przewożonego towaru. W takiej sytuacji nie można zatem dochodzić kwot wynikających np. z utylizacji towaru, utraconych korzyści, kosztów wstrzymania produkcji itp.

Z kolei w przypadku winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika wysokość odszkodowania nie podlega żadnym limitom. Kluczowe jest zatem ustalenie z jakim rodzajem winy przewoźnika mamy do czynienia oraz z tym jaka była wartość towaru.

Jaka jest wartość towaru wynikająca z dokumentów?

W tym miejscu należy postawić kluczowe pytanie o to, czy podczas zawierania umowy przewozu został przedstawiony przewoźnikowi lub spedycji jakikolwiek dokument wskazujący na to, że wartość przewożonego ładunku była wyższa niż 5.000,00 zł.

Jeśli taki dokument był przedstawiony spedycji lub przewoźnikowi, to w zasadzie nie powinni oni zasłaniać się postanowieniami oferty, bo jednak znali oni wartość towaru i przyjęli na siebie odpowiedzialność.

Jeżeli jednak w momencie zawarcia umowy nie przedstawili dokumentu wskazującego na wartość przewożonego ładunku, a z treści oferty wynika że odpowiedzialność dotyczy wyłącznie ładunków o wartości do 5.000,00 zł to sprawa się znacząco komplikuje.

W takiej sytuacji przewoźnik lub spedytor mogą wskazać, że oferta dotyczyła przewozu towaru o wartości do 5.000,00 zł, a nadawca nie poinformował o wyższej wartości towaru.

Nie oznacza to, że wynik sprawy jest przesądzony, ale z pewnością będzie znacznie trudniej zwiększyć odszkodowanie. 

Pamiętaj o zwrocie przewoźnego

Tylko pełna analiza dokumentów może dać jednoznaczną odpowiedź. Proszę pamiętać, że stosownie do art. 82 ustawy Prawo przewozowe, przewoźnik zobowiązany jest również do zwrotu przewoźnego (w całości lub proporcjonalnie - w zależności od stanu faktycznego sprawy).

Michał  Dynerowicz

Autor: Michał Dynerowicz

ekspert z zakresu prawa związanego z transportem drogowym, prelegent szkoleń dla kadry zarządzającej przedsiębiorstw transportowych, absolwent studiów podyplomowych z zakresu prawa gospodarczego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (praca dyplomowa na temat statusu prawnego kierowcy w międzynarodowym transporcie drogowym), a wcześniej Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Własna praktyka doradcza - Prawnik w transporcie

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x