Filtruj treść
Filtruj

Wymiana koła i jazda z oponami o różnej konstrukcji

Autor: Adam Janus

Dodano: 31 maja 2022
Jazda z różnymi oponami na jednej osi
Pytanie:  W ciągniku siodłowym, po przebiciu została założona na przedniej osi opona o innej konstrukcji. Czy za jazdę z oponami o różnej konstrukcji i różnej rzeźbie bieżnika do warsztatu oponiarskiego, kierowcy grożą kary? Co stanie się, gdy transport zatrzyma Policja lub Inspekcja Transportu Drogowego? Czy jest to traktowane jako: NN 9.2 „wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne – za każdy pojazd - 2000 zł”?

Niewątpliwie zdecydowana większość usterek powstaje w trasie, wobec tego będzie można ewentualnie powołać się na takie okoliczności. Klasycznym przykładem tego są opony, które mogą uszkodzić się:

  • w trakcie jazdy - najeżdżając na osty krawężnik,
  • w trakcie jazdy, ale na zużytym już ogumieniu.

W pierwszej sytuacji ewidentnie widać brak wpływu firmy na powstanie usterki.

W drugim zaś raczej trudno będzie się wytłumaczyć, że opona zużyła się w trakcie ostatniego frachtu.

Nie należy także zapominać, że usterki techniczne zakwalifikowane jako niebezpieczne mają najwyższą punktację w kwalifikacji naruszeń trafiających do rejestru KREPTD, co oznacza, że nawet jedna wpadka może skutkować wszczęciem procedury oceny dobrej reputacji.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

Jakie kary może otrzymać kierowca i firma za jazdę z nieprawidłowymi oponami?

Jak rozpoznać czy za daną usterkę odpowiada kierowca, czy firma?

Jakie są przesłanki wykluczenia z odpowiedzialności?

Pozostało jeszcze 90% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Zyskaj dostęp do wszystkich płatnych treści na portalu

  • Aktualności o zmianach przepisów transportowych zawsze będziesz na bieżąco
  • Interpretacji przepisów zawsze z komentarzem, z którego wszystko jasno wynika
  • Konsultacji z ekspertami pytasz i otrzymujesz odpowiedzi
  • Dobrych praktyk transportowych rekomendowanych przez kancelarie sposobów postępowania, które warto naśladować
  • Telefonicznego dyżuru eksperta osobiście zadaj pytanie a natychmiast otrzymasz rozwiązanie
  • Edytowalnych wzorów dokumentów każdy przygotujesz w kilka minut
  • E-biblioteki z najnowszymi e-raportami branżowymi do pobrania

Logowanie

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym

Czytelnicy tego artykułu skorzystali również z poniższych narzędzi

Informator transportowca

Znajdziesz tu dane teleadresowe służb kontrolnych. Dowiesz się też, ile wynoszą kary ITD. Ponadto w tym dziale są też dostępne informacje na temat utrudnień w ruchu, kursów walut, ograniczeń w ruchu i dni świątecznych.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x