Filtruj treść
Filtruj

Suwak: tylko w korku i przed przeszkodą

Autor: Adam Hrycak

Dodano: 7 stycznia 2020
zasady jazdy na suwak

Obowiązkowa „jazda na suwak” obowiązuje w Polsce od 6 grudnia 2019 r. Wprowadzenie tej zasady miało pomóc w upłynnieniu ruchu podczas zatorów drogowych. Okazuje się, że część kierowców próbuje ją stosować także wtedy, kiedy na drodze nie ma żadnych utrudnień. Zasady stosowania jazdy na suwak można streścić w dwóch zasadach: tylko w korku i bezpośrednio przed przeszkodą! Jak to rozumieć?

Wyjaśniając zasady jazdy na suwak można pokazać przykłady, gdzie one nie obowiązują: przy dużych prędkościach (lub nawet „normalnych” prędkościach drogowych), na rozbiegówkach (np. wyjeżdżając ze stacji tankowania), daleko od przeszkody.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się:

  • w jakich sytuacjach obowiązuje jazda na suwak?
  • jakie są błędne zachowania kierowców?
  • jakie są dwie proste zasady obowiązywania jazdy na suwak!

Suwaka nie stosujemy:

  • jadąc z prędkością,
  • włączając się do ruchu,
  • daleko przed przeszkodą.

Jazda na suwak dotyczy więc dwóch sytuacji, gdy: powstał zator i samochody poruszają się z minimalnymi prędkościami, a rzeczone pierwszeństwo włączania się realizowane jest bezpośrednio przed przeszkodą. Nie stosuje się więc suwaka wcześniej. Każdy samochód musi jechać swoim pasem, aż do jego końca. Podsumowując: tylko w korku i przed przeszkodą.

I. Zmniejszenie prędkości

Przykładem nieprawidłowego stosowania jazdy na suwak była sytuacja na drodze w okolicach Czekanowa w województwie wielkopolskim. Poruszający się z dużą prędkością lewym pasem kierowca busa liczył na to, że na końcu tego pasa zostanie wpuszczony na prawy pas zgodnie z zasadą jazdy na suwak. Tak się jednak nie stało – samochód z prawego pasa jechał z prędkością około 90 km/h i jego kierowca nie myślał zwalniać. Skończyło się na tym, że kierowca busa nie wyhamował przed końcem lewego pasa, uderzył w bariery i poważnie uszkodził samochód. Przybyła na miejsce policja dodatkowo ukarała go mandatem w wysokości 250 zł i 6 punktami karnymi.

Uwaga

Zasada jazdy na suwak obowiązuje tylko w przypadku znacznego zmniejszenia prędkości.

Jeżeli natomiast samochody poruszają się z prędkością 90 km/h, nie można mówić o takim przypadku.

Co to znaczy: „znaczne zmniejszenie prędkości”?

Znaczne zmniejszenie prędkości zazwyczaj oznacza to spowolnienie związane z „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp. Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa, niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h).

Uwaga

Jazda na suwak nie ma zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.

II. Przed przeszkodą

Miejsce wjazdu na pas zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu.

Zasady jazdy na suwak:

  • tylko w korku (zatorze),
  • bezpośrednio przed przeszkodą.

Autor: Adam Hrycak

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, autor wielu publikacji o transporcie drogowym.
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x