Autor: Adam Janus
Dodano: 4 października 2022
Kierowca prowadzący ciężarówkę ma prawo dwa razy w tygodniu wydłużyć czas jazdy do 10 godzin. Przepisy nie zakazują łączenia tego przedłużenia z przedłużeniem o 2 godziny, przysługującym na powrót do bazy.
- Kierowca pojazdu powyżej 3,5 t może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę, żeby dojechać do bazy firmy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy.
- Na takich samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, jeśli zrobi przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu.
- Przedłużenie jest możliwe wyłącznie ze względu na wyjątkowe sytuacje (korki, warunki pogodowe, objazd, postój na granicy i inne nieprzewidziane okoliczności).
- Kierowca musi wskazać powody odstępstwa odręcznie na wykresówce lub na wydruku z tachografu najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju.
- Przepisy nie zabraniają łączenia tego przedłużenia z drugim dozwolonym wydłużeniem jazdy – z 9 do 10 godzin – możliwym dwa razy w tygodniu.
- Oznacza to, że w przypadku gdy w danej dniówce kierowca ma możliwość jazdy maksymalnie przez 10 godzin, to jazda dzienna razem z wydłużeniem może trwać do 12 godzin.
- Z kolei w sytuacji gdy dopuszczalny czas jazdy w danym dniu wynosi 9 godzin, można go wydłużyć do maksymalnie 11 godzin.
- Każdy przypadek takiego wydłużenia jazdy należy rekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym doszło do wydłużenia.
- Jeżeli kierowca wydłuży jazdę dzienną o 50 minut, to przysługuje mu 50 minut rekompensaty w formie wydłużonego odpoczynku, a taką rekompensatę można dołączyć do dowolnego odpoczynku.
- „Zwykłego” przedłużenia jazdy do 10 godzin, dozwolonego 2 razy w tygodniu, nie trzeba rekompensować.
- Jeśli więc kierowca w danej dniówce może jechać maksymalnie przez 10 godzin i wydłużył jazdę o dodatkową godzinę z powodu powrotu do domu, to zrekompensować trzeba tylko tę godzinę, a nie dwie.
Przykład
Ile musi wynieść rekompensata przedłużonej jazdy?
Kierowca jedzie 4,5 h, potem ma 45 minut pauzy, następnie znów prowadzi przez 4,5 godziny, ma 45-minutową przerwę i 2 godziny jazdy.Tego dnia kierowca miał prawo do 10 godzin jazdy. Czy w związku z tym powinien zrekompensować godzinę jazdy czy 2 godziny?
W tym przypadku jazda wynosi 11 godzin, co oznacza konieczność rekompensaty:
- dwóch godzin – jeżeli kierowca miał możliwość jazdy w tym dniu do 9 godzin, lub
- jednej godziny – gdy kierowca miał możliwość wydłużenia jazdy do 10 godzin.
UwagaMusisz spełnić wymagane warunki!
Kierowca może przedłużyć jazdę, jeśli spełnione są następujące warunki:
- kierowca wraca do firmy lub do domu na odpoczynek tygodniowy regularny (trwający minimum 45 godzin) – krótszy odpoczynek wyklucza zaakceptowanie odstępstwa przez inspektora,
- nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego,
- zdarza się ze względu na wyjątkowe sytuacje – korki, warunki pogodowe, objazd, postój na granicy i inne nieprzewidziane okoliczności (a więc nie za często – inspektor podczas kontroli na pewno sprawdzi, jak dużo kierowca ma odstępstw),
- naruszenie przepisów dotyczy wyłącznie dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu – a więc np. nie można skrócić w związku z tym przedłużeniem odpoczynku albo przekroczyć limitu dwutygodniowego,
- kierowca jedzie do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania – inne miejsce jest wykluczone,
- jeśli przedłużenie trwa dwie godziny, kierowca musi wykorzystać przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu,
- kierowca musi wskazać powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego, na wydruku z urządzenia rejestrującego lub na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju,
- każdy wydłużony okres pracy musi być skompensowany równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.
Podstawa prawna:
- art. 12 tiret 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. UE nr L 102/1, z późn. zm.).
Autor: Adam Janus
Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym