Filtruj treść
Filtruj

Kierowca, który jedzie 10 godzin, też może przedłużyć jazdę o 2 godziny

Autor: Adam Janus

Dodano: 4 października 2022

Kierowca prowadzący ciężarówkę ma prawo dwa razy w tygodniu wydłużyć czas jazdy do 10 godzin. Przepisy nie zakazują łączenia tego przedłużenia z przedłużeniem o 2 godziny, przysługującym na powrót do bazy.

  • Kierowca pojazdu powyżej 3,5 t może wydłużyć dzienny lub tygodniowy czas prowadzenia o godzinę, żeby dojechać do bazy firmy lub swojego miejsca zamieszkania na odpoczynek tygodniowy.
  • Na takich samych warunkach kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, jeśli zrobi przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut tuż przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu.
  • Przedłużenie jest możliwe wyłącznie ze względu na wyjątkowe sytuacje (korki, warunki pogodowe, objazd, postój na granicy i inne nieprzewidziane okoliczności).
  • Kierowca musi wskazać powody odstępstwa odręcznie na wykresówce lub na wydruku z tachografu najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju.
  • Przepisy nie zabraniają łączenia tego przedłużenia z drugim dozwolonym wydłużeniem jazdy – z 9 do 10 godzin – możliwym dwa razy w tygodniu.
  • Oznacza to, że w przypadku gdy w danej dniówce kierowca ma możliwość jazdy maksymalnie przez 10 godzin, to jazda dzienna razem z wydłużeniem może trwać do 12 godzin.
  • Z kolei w sytuacji gdy dopuszczalny czas jazdy w danym dniu wynosi 9 godzin, można go wydłużyć do maksymalnie 11 godzin.
  • Każdy przypadek takiego wydłużenia jazdy należy rekompensować równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po tygodniu, w którym doszło do wydłużenia.
  • Jeżeli kierowca wydłuży jazdę dzienną o 50 minut, to przysługuje mu 50 minut rekompensaty w formie wydłużonego odpoczynku, a taką rekompensatę można dołączyć do dowolnego odpoczynku.
  • „Zwykłego” przedłużenia jazdy do 10 godzin, dozwolonego 2 razy w tygodniu, nie trzeba rekompensować.
  • Jeśli więc kierowca w danej dniówce może jechać maksymalnie przez 10 godzin i wydłużył jazdę o dodatkową godzinę z powodu powrotu do domu, to zrekompensować trzeba tylko tę godzinę, a nie dwie.
Przykład

Ile musi wynieść rekompensata przedłużonej jazdy?

Kierowca jedzie 4,5 h, potem ma 45 minut pauzy, następnie znów prowadzi przez 4,5 godziny, ma 45-minutową przerwę i 2 godziny jazdy.Tego dnia kierowca miał prawo do 10 godzin jazdy. Czy w związku z tym powinien zrekompensować godzinę jazdy czy 2 godziny?

W tym przypadku jazda wynosi 11 godzin, co oznacza konieczność rekompensaty:

  • dwóch godzin – jeżeli kierowca miał możliwość jazdy w tym dniu do 9 godzin, lub
  • jednej godziny – gdy kierowca miał możliwość wydłużenia jazdy do 10 godzin.
Uwaga

Musisz spełnić wymagane warunki!

Kierowca może przedłużyć jazdę, jeśli spełnione są następujące warunki:

  1. kierowca wraca do firmy lub do domu na odpoczynek tygodniowy regularny (trwający minimum 45 godzin) – krótszy odpoczynek wyklucza zaakceptowanie odstępstwa przez inspektora,
  2. nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego,
  3. zdarza się ze względu na wyjątkowe sytuacje – korki, warunki pogodowe, objazd, postój na granicy i inne nieprzewidziane okoliczności (a więc nie za często – inspektor podczas kontroli na pewno sprawdzi, jak dużo kierowca ma odstępstw),
  4. naruszenie przepisów dotyczy wyłącznie dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu – a więc np. nie można skrócić w związku z tym przedłużeniem odpoczynku albo przekroczyć limitu dwutygodniowego,
  5. kierowca jedzie do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania – inne miejsce jest wykluczone,
  6. jeśli przedłużenie trwa dwie godziny, kierowca musi wykorzystać przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu,
  7. kierowca musi wskazać powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego, na wydruku z urządzenia rejestrującego lub na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju,
  8. każdy wydłużony okres pracy musi być skompensowany równoważnym okresem odpoczynku wykorzystywanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.
Podstawa prawna: 
  • art. 12 tiret 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. UE nr L 102/1, z późn. zm.).

Autor: Adam Janus

Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, były pracownik służb kontrolnych, trener i szkoleniowiec, autor wielu publikacji z zakresu czasu pracy kierowców, wymogów licencyjnych, przewozów ADR i innych zagadnień związanych z transportem drogowym
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x