Ministerstwo finansów przygotowało przepisy, na podstawie których gaz LPG przewożony na podstawie dokumentu e-DD będzie wyłączony z systemu monitorowania SENT. Zarejestrowanie przewozu w e-DD ma być wystarczającym zabezpieczeniem takiego transportu. Nowe przepisy wejdą w życie dzień po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.
W jaki sposób należy dokonać zgłoszenia w SENT, gdy jesteśmy przewoźnikiem i jednocześnie handlujemy danym towarem. Wygląda to tak, że kupujemy olej sojowy od kontrahenta X, a sprzedajemy nabywcy Y. Odbieramy olej z magazynu firmy X i zawozimy bezpośrednio do magazynu Y. Jednak chcemy aby żeby nabywca Y nie wiedział, że olej zakupiliśmy od firmy X, a także żeby firma X nie znała danych końcowych nabywcy Y. Czy możemy np. podać kontrahentowi X w adresie dostawy - parking na trasie przewozu, następnie zamknąć ten SENT, a następnie dokonać kolejnego zgłoszenia SENT - od parkingu do kontrahenta Y? Czy jest to możliwe?
Od daty kontroli drogowej w zakresie SENT naczelnik urzędu celno-skarbowego ma 6 miesięcy na wszczęcie postępowania. Po tym okresie nie może już wszcząć postępowania – tak wynika z precedensowego rozstrzygnięcia WSA. Ma to dyscyplinować organy celno-skarbowe, które wszczynają postępowania - w zakresie nałożenia kary pieniężnej - w ciągu nawet kilkunastu miesięcy od daty przeprowadzenia tzw. kontroli drogowej.
Produkujemy mieszanki paszowe. Czy mieszanka paszowa składająca się z oleju sojowego (która podlega zgłoszeniu SENT) i margaryny płynnej (która nie podlega zgłoszeniu SENT), podlega zgłoszeniu SENT? Mieszanka ma nr PKWiU 10.91.10.0. 2. Z jakim kodem CN należy ją zgłosić, jeżeli podlega zgłoszeniu? Czy ilość oleju sojowego w mieszance ma znaczenie do zgłaszania SENT? Czy należy zgłaszać do SENT olej rzepakowy i słonecznikowy pozostający po smażeniu frytek i kiełbasy, odbierany przez nas z barów i restauracji?
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chce złagodzenia kar za SENT. W swoim raporcie rzecznik MSP przeanalizował przepisy oraz toczące się w sądach sprawy przewoźników, którzy odwołali się od kar, nałożonych na nich w związku z przewozami SENT. Na tej podstawie stwierdził, że kary są za wysokie i zbyt często nakładane.
Od 1 października 2020 r. dokonywanie zgłoszeń SENT (przesyłanie i aktualizacja) przez podmioty: wysyłające, odbierające, sprzedające i nabywające z konta prostego albo z konta zaawansowanego bez rejestracji podmiotu albo bez rejestracji reprezentacji w obszarze SENT, nie będzie możliwe.
Lista towarów objętych monitoringiem zostanie wkrótce rozszerzona o syntetyczny alkohol metylowy. Obecnie przepisy o SENT obejmują tylko metanol (alkohol metylowy) – niebędący pochodzenia syntetycznego. Monitoring będzie dotyczył transportów ponad 500 litrów tego alkoholu.
Podmiot podlegający systemowi monitorowania przewozu towarów – przyłapany podczas kontroli na naruszeniu obowiązków określonych ustawą o SENT – nie może uwolnić się od odpowiedzialności administracyjnej poprzez skorygowanie zgłoszenia w toku kontroli. Tak wynika z wyroku NSA.
Niewpisanie numeru licencji, zezwolenia lub zaświadczenia do zgłoszenia SENT podlega karze. Tłumaczenie, że stało się tak przez pomyłkę albo przeoczenie, a system pozwala na zamknięcie zgłoszenia bez tego numeru - nie ma znaczenia. Co może uchronić przed karą?
Od wdrożenia przepisów dotyczących monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów upłynęły ponad dwa lata. Do najczęstszych przewinień przewoźników należy naruszenie obowiązku zgłoszenia lub podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym. W takich przypadkach grzywna dla przedsiębiorcy może sięgać nawet 10 tysięcy złotych. Jakie są inne problemy z SENT?
Od 1 września br. zaczną obowiązywać kolejne przepisy uszczelniające obrót olejami. Kary dla przewoźników wynosić będą od 10.000 zł. do 100.000 zł. Sprawdź co się zmienia.
Przewóz do 500 litrów oleju opałowego bez zgłoszenia do SENT to zbyt dużo. Nie pozwala to na uszczelnienie systemu podatkowego. Zgodnie z najnowszą propozycją poza SENT będzie można przewieźć do 100 litrów. Ale to nie wszystko - wprowadzony zostanie elektroniczny obiegiem dokumentacji. W efekcie powstanie monitoring nie tylko przewozu olejów, ale także obrotu i pośrednio ich zużycia. Zawiłe? Sprawdź, jak będzie wyglądał nowy system obrotu!
Od kwietnia 2018 roku przewoźnicy zostali obciążeni nowym obowiązkiem – zgłoszenia oraz aktualizacji informacji o przewożonych towarach w systemie SENT, czyli elektronicznym rejestrze zgłoszeń stworzonym specjalnie na potrzeby realizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Do formularza dokumentu zastępującego zgłoszenie do systemu SENT zostały dodane nowe pola. Służą one do wpisania numeru lokalizatora albo urządzenia przekazującego dane geolokalizacyjne pojazdu.
Kolejne produkty zostały zwolnione z obowiązku zgłaszania do rejestru towarów, których przewóz jest monitorowany. Sprawdź najnowsze zmiany.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »