Po optymistycznych nastrojach w transporcie z ubiegłego roku niewiele zostało. Firmy transportowe od początku tego roku „jadą” poniżej progu ograniczonego rozwoju (OR), czyli widzą niewielkie szanse na rozwój swoich biznesów. Choć podobny odsetek zapytanych prognozuje wzrost i spadek zamówień (29% i 26%), to już w obszarze „płynność finansowa” nie ma takiej równowagi: 15% liczy na jej poprawę, ale 24% obawia się jej pogorszenia. Na biznes transportowy mocno wpływa wojna w Ukrainie – grupa firm oceniających jej zdecydowanie negatywny wpływ jest najliczniejsza wśród wszystkich 6 badanych branż.
Najważniejszym wyzwaniem z punktu widzenia firm jest brak pracowników oraz zmiany przepisów w ramach tzw. pakietu mobilności (8,1 pkt na skali od 1 do 10). ). Bardzo duże znaczenie mają też coraz ostrzejsze regulacje środowiskowe oraz nieuczciwa konkurencja, z oceną na poziomie 6,1 pkt. Takie wnioski wynikają z badania związku pracodawców Transport i Logistyka Polska oraz centrum analiz SpotData.
Parlament przyjął ustawę regulującą sprawy transportu: drogowego osób i towarów oraz morskiego i kolejowego, w związku z konfliktem w Ukrainie. Ma ona pomóc obywatelom Ukrainy, którzy ze względu na działania wojenne zostali zmuszeni opuścić swój kraj. Regulacja: przedłuża ważność świadectw kierowców z Ukrainy, zamraża obowiązek przestrzegania rozkładów jazdy przy przewozie osób, przedłuża ważność praw jazdy obywateli Ukrainy oraz zawiesza obowiązek posiadania dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu (z Ukrainy). Sprawdź pozostałe zmiany.
Służby kontrolne wymagają od kierowców podczas kontroli przedstawienia odpowiednich dokumentów. Jest ich sporo, a przepisy, które to regulują, dość często się zmieniają. Jakie są aktualne wymogi w tym zakresie?
Firmy posiadające pojazdy do i powyżej 3,5 tony
Przedsiębiorstwa wykonujące zawód przewoźnika drogowego o dmc do 3,5 tony oraz powyżej 3,5 tony, wykonujące wyłącznie przewozy krajowe - będą musiały legitymować się zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Zostaną oni jednak zwolnieni z pewnych obowiązków administracyjnych w odniesieniu do części taboru którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 tony.
Taki przewoźnik będzie musiał wyznaczyć osobę zarządzającą transportem.
Z artykułu dowiesz się od kiedy firmy transportujące busami o dmc od 2,5 do 3,5 tony będą musiały posiadać zezwolenie lub licencję międzynarodową oraz zatrudnić zarządzającego transportem.
Przez ostatnie 10 lat co roku pojawiało się w polskiej branży TSL średnio tysiąc nowych przewoźników. Rok 2020 był zupełnie inny – z raportu GITD wynika, że ubyło 2 firmy. Za to na drogach przybyło ciężarówek i wykonują więcej przewozów. Z danych wynika, ze najszybciej rosną firmy duże.
Czy istnieje konieczność zgłaszania odbioru/transportu/dostaw odpadów w systemie monitorowania przewozu towarów w systemie PUESC (tzw. dokument SENT). Jeśli tak to od kiedy i jakiego rodzaju zgłoszenie? Jesteśmy RIPOK-iem, zajmujemy się odbiorem, transportem oraz zagospodarowywaniem odpadów.
Analiza danych systemów monitoringu aut w 2020 r. pokazała jak pandemia odbiła na ruchu pojazdów ciężarowych. Po spokojnym początku roku 2020, w kwietniu z powodu koronawirusa, transport dopadł pierwszy kryzys. W lipcu, a potem w ostatnim kwartale straty udało się odrobić, ale niepokój względem przyszłości pozostał. To były trudne miesiące dla europejskiego transportu. Przewoźnicy oprócz zmieniających się z dnia na dzień obostrzeń, mierzyli się z widmem zbliżającego się brexitu, obawami związanymi z pakietem mobilności i brakiem rąk do pracy.
Firma XPO jest jednym z dziecięciu największych globalnych dostawców usług transportowych i logistycznych, dysponującym silnie zintegrowaną siecią pracowników, technologii i aktywów rzeczowych.
Biuro Transportu ds. Międzynarodowego GITD poinformowało o zmianie zasad wydawania zezwoleń na przewóz do lub przez Białoruś. Sprawdź
GDDKiA podała dane o ruchu ciężarówek na drogach za sierpień 2020 r. Ruch ciężki w porównaniu z 2019 rokiem był większy o 6 proc. Jednak w porównaniu do lipca 2020 r. - pozostał na tym samym poziomie.
Rząd Ukrainy ratyfikował przepisy, które umożliwiają stosowanie na terenie tego kraju elektronicznych listów przewozowych eCMR. To znacznie ułatwi realizowanie przewozów na wschód.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »