Filtruj treść
Filtruj

samochód firmowy używany na potrzeby własne

Obowiązki związane z wykonywaniem międzynarodowego transportu na potrzeby własne

Obowiązki związane z wykonywaniem międzynarodowego transportu na potrzeby własne

Pytanie:  Firma będzie wykonywała transporty na potrzeby własne, samochodem ciężarowym o dmc do 12 ton pomiędzy Polską, a Austrią (przejazd przez Czechy - tranzyt, odbiór obiektu w Austrii i powrót). Jakie są obowiązki przewoźnika przy realizacji takiego transportu? Czy w związku z tym, że będzie to transport bilateralny, nie trzeba zgłaszać delegowania kierowców do IMI? Czy kierowcy – wykonujący transport międzynarodowy - nie będą też podlegać pod przepisy o podróży służbowej? Jakie dokumenty kierowcy powinni posiadać w kabinie w trakcie transportu (czy wymagane są przetłumaczone umowy o pracę, czy zaświadczenie A1)? Ponadto czy istnieją dodatkowe obowiązki, które należy wypełnić?

W celu określenia, czy mamy do czynienia z delegowaniem czy też nie, należy ustalić jaki charakter ma usługa, której towarzyszy przewóz na potrzeby własne. W tym przypadku nie ma odbiorcy usługi w przyjmującym państwie członkowskim, bowiem to firma jest odbiorcą usługi (towaru) oferowanej przez podmiot mający siedzibę w przyjmującym państwie członkowskim. Oznacza to, że kierowca wykonujący przewóz drogowy, nie jest pracownikiem delegowanym na terytorium Austrii czy Czech. Jako że nie ma odbiorcy usługi, nie może zatem być mowy o delegowaniu.

Przekształcenie działalności w spółkę przy przewozach NPW

Przekształcenie działalności w spółkę przy przewozach NPW

Pytanie:  Firma wykonuje przewozy na potrzeby własne do: Niemiec, Czech, na Słowację i do Austrii. Od stycznia 2024 r. firma przekształca się z jednoosobowej działalności w spółkę z o.o. Czy ta zmiana ma jakikolwiek wpływ na wykonywany transport na potrzeby własne (dokumenty, opłaty, itp.)?

W obrocie prawnym istnieją dwie definicje „przewozów na potrzeby własne”. Pierwsza definicja została uregulowana w przepisach ustawy o transporcie drogowym, a druga w przepisach rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.

Nasza rodzima definicja ustawowa „przewozów na potrzeby własne” jest bardziej rygorystyczna, więc w niniejszej analizie skupię się właśnie nad jej treścią. Nadmieniam przy tym, że spełniając warunki „przewozów na potrzeby własne” podyktowane przepisami ustawy o transporcie drogowym, spełniamy jednocześnie wszystkie warunki wynikające z definicji wynikającej z treści rozporządzenia 1072/2009.

 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x