Zwolnienie z delegowania przysługuje również wtedy, gdy po drodze do celu oraz w drodze powrotnej do bazy podczas przewozu dwustronnego kierowca wykona dodatkowy załadunek lub rozładunek. Dodatkowe rozładunki/załadunki mogą wypadać również tylko w drodze powrotnej (tzw. zasada 0+2).
Puste palety to także towar, a więc zgodnie z obowiązującym na terenie Hiszpanii zakazem - ich załadunku i rozładunku nie może dokonywać kierowca. Doprecyzowano także inne przepisy: rozładunku może dokonywać np. kierowca-zmiennik itd. Sprawdź szczegóły.
Pełne rozstrzygnięcie tego problemu wymagałoby analizy dokumentów transportowych pod kątem zapisów dotyczących prawa właściwego dla umowy przewozu oraz zakresu obowiązków przewoźnika. Zamieszczam jednak kilka wskazówek i ogólnych spostrzeżeń – jak należałoby rozwiązać ten problem.
Wykonywany był międzynarodowy przewóz drogowy z Polski do Niemiec. Wiemy zatem, że przewóz podlegał pod przepisy Konwencji CMR, a w zakresie nieuregulowanym przepisami tej Konwencji - pod przepisy prawa państwa, którego ustawodawstwo jest właściwe zgodnie z rozporządzeniem 593/2008. Brzmi skomplikowanie, ale wcale tak nie jest.
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Najważniejsze z zatwierdzonych zmian, które obowiązują od sierpnia 2022 r. dotyczą zakazu wykonywania przewozów drogowych poniżej progu opłacalności oraz obowiązku wskazywania ceny transportu w liście przewozowym. Od 1 września 2022 r. będzie natomiast obowiązywał zakaz dokonywania załadunków i rozładunków przez kierowców ciężarówek o dmc powyżej 7,5 tony.
Kierowca po 6 godzinach od początku pracy powinien zrobić przerwę. Czy ta zasada obowiązuje też wtedy, gdy szósta godzina wypada podczas oczekiwania na załadunek albo rozładunek, a więc podczas dyspozycji?
Zawodowy kierowca, prowadzący pojazd wyposażony w tachograf, musi przestrzegać nie tylko przepisów rozporządzenia nr 561/2006 (WE), które mówi głównie o normach czasu jazdy, przerwach i odpoczynkach kierowcy. Powinien również przestrzegać polskich przepisów o czasie pracy, a w szczególności ustawy o czasie pracy kierowców.
Czy przepisy zabraniają rozładunku naczepy odpiętej od ciągnika siodłowego? Kierowca podstawia naczepę pod rampę, a następnie wypina ciągnik i odjeżdża po następną naczepę. Rozładunek wykonywany jest przez wjazd wózkiem czołowym na naczepę. Jak ustalić zasady bezpiecznej pracy w takim przypadku?
Zdarza się, że z powodu opóźnień w rozładunku kierowca musi na niego oczekiwać w kabinie. Co stanie się w sytuacji, gdy akurat wypada mu obowiązek odebrania odpoczynku 45-godzinnego? Jak lawirować między kowadłem odbiorcy, a młotem kontrolerów? Będzie trudno!
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »