Na mocy pakietu mobilności, w ciągu najbliższych kilku lat, sektor transportu drogowego o dmc od 2,5 t do 3,5 t. przejdzie prawdziwą rewolucję. W praktyce upodobni się do transportu ciężkiego (o dmc powyżej 3,5 t.) w zakresie uzyskiwania licencji oraz przestrzegania czasu pracy przez kierowców. Przedstawiamy istotne zmiany dla przewoźników z sektora pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony.
Zgodnie z pakietem mobilności przewoźnicy wykonujący przewozy popularnymi „dostawczakami” będą musieli posiadać zezwolenie na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz licencję wspólnotową, a co za tym idzie tzw. minimalną zdolność finansową.
Pakiet mobilności został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ponad rok temu. Część jego postanowień już obowiązuje.
Zasady wykonywania zarobkowych przewozów drogowych rzeczy pojazdami o dmc pomiędzy 2,5 a 3,5 tony, wejdą natomiast w życie w życie najwcześniej 21 lutego 2022 r. W tym dniu nowymi regulacjami zostaną objęci przewoźnicy posiadający pojazdy o dmc powyżej 3,5t oraz pojazdy o dmc od 2,5 t do 3,5 t.
Z artykułu dowiesz się:
od kiedy pojazdy ciężarowe o dmc powyżej 2,5 t będą musiały mieć zezwolenie lub licencję,
od kiedy kierowcy busów o dmc powyżej 2,5 t będą musieli używać tachografów,
jakich przewoźników nie obejmą nowe przepisy.
Firmy posiadające pojazdy do i powyżej 3,5 tony
Przedsiębiorstwa wykonujące zawód przewoźnika drogowego o dmc do 3,5 tony oraz powyżej 3,5 tony, wykonujące wyłącznie przewozy krajowe - będą musiały legitymować się zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Zostaną oni jednak zwolnieni z pewnych obowiązków administracyjnych w odniesieniu do części taboru którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 tony.
Taki przewoźnik będzie musiał wyznaczyć osobę zarządzającą transportem.
Z artykułu dowiesz się od kiedy firmy transportujące busami o dmc od 2,5 do 3,5 tony będą musiały posiadać zezwolenie lub licencję międzynarodową oraz zatrudnić zarządzającego transportem.
Od początku lipca chcąc zarejestrować samochód ciężarowy o dmc do 3,5 tony trzeba będzie przedłożyć dokument z US potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy. Ma to wyeliminować proceder rejestrowania aut jako ciężarowe, a następnie przerejestrowywanie ich na osobowe – w celu uniknięcia zapłaty akcyzy. Sprawdź, co ze złożonymi już wnioskami!
Zatem aby zarejestrować pojazd po tej dacie, trzeba będzie przedłożyć potwierdzenie zapłaty akcyzy lub zaświadczenie zwalniające z tej zapłaty, względnie dokument potwierdzający brak obowiązku opłaty akcyzy.
Zmiany są odpowiedzią na proceder związany z wykorzystywaniem luki w przepisach, zwalniających od podatku akcyzowego m.in. pojazdy ciężarowe i specjalne o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Wykorzystywały to na dużą skalę niektóre podmioty sprowadzające pojazdy z zagranicy.
Z artykułu dowiesz się, jak zmienią się zasady rejestracji samochodów ciężarowych o dmc do 3.5 tony, oraz jakie dokumenty będą wymagane przy rejestracji.
Grzywny za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów o dmc do 3,5 tony nakładane są w postępowaniu mandatowym wyłącznie na konto kierującego pojazdem.
Nie ma więc podstaw do ukarania właściciela, posiadacza, czy tym bardziej zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie – chyba, że są oni jednocześnie kierującym tym pojazdem w chwili kontroli.
Podstawą nakładania grzywny w drodze mandatu w odniesieniu do pojazdów o dmc do 3,5 tony, w których przekroczono dopuszczalną masę całkowitą, jest art. 61 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym w związku z art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń.
Ponadto przepisy zawarte w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń nie przewidują sztywnych ram grzywny z tytułu przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Zatem zastosowanie znajdą przepisy ustawowe regulujące materię stanowiącą o maksymalnej wysokości grzywny wymierzanej w formie mandatu.
W praktyce oznacza to, że grzywna w formie mandatu wymierzana jest w granicach od 20 do 500zł – co wynika z art. 96 § 1 ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Natomiast w przypadku nieprzyjęcia mandatu przez kierowcę, sąd jest uprawniony do wymierzenia grzywny w kwocie do 3000 zł.
Od 1 września 2019 r. wszystkie nowe pojazdy dostawcze o dmc do 3,5 tony rejestrowane na terenie krajów Unii Europejskiej podlegają nowemu cyklowi pomiaru emisji spalin WLTP. Spowoduje to ograniczenie typów zabudów aut oferowanych przez producentów. Jak to możliwe?
Od 1 stycznia 2018 r. w Belgii zaczną obowiązywać nowe przepisy w zakresie opłat drogowych. Sprawdź zmiany!
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »