Lista towarów objętych monitoringiem zostanie wkrótce rozszerzona o syntetyczny alkohol metylowy. Obecnie przepisy o SENT obejmują tylko metanol (alkohol metylowy) – niebędący pochodzenia syntetycznego. Monitoring będzie dotyczył transportów ponad 500 litrów tego alkoholu.
Podmiot podlegający systemowi monitorowania przewozu towarów – przyłapany podczas kontroli na naruszeniu obowiązków określonych ustawą o SENT – nie może uwolnić się od odpowiedzialności administracyjnej poprzez skorygowanie zgłoszenia w toku kontroli. Tak wynika z wyroku NSA.
Niewpisanie numeru licencji, zezwolenia lub zaświadczenia do zgłoszenia SENT podlega karze. Tłumaczenie, że stało się tak przez pomyłkę albo przeoczenie, a system pozwala na zamknięcie zgłoszenia bez tego numeru - nie ma znaczenia. Co może uchronić przed karą?
Kończy się okres przejściowy dot. obowiązku rejestracji podmiotów pośredniczących (sprzedawcy) i podmiotów zużywających (nabywcy) paliwa opałowe. Od 1 kwietnia 2020 r., aby sprzedać lub kupić paliwa do celów grzewczych, konieczne będzie złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego na formularzu AKC-RU.
Od wdrożenia przepisów dotyczących monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów upłynęły ponad dwa lata. Do najczęstszych przewinień przewoźników należy naruszenie obowiązku zgłoszenia lub podanie danych niezgodnych ze stanem faktycznym. W takich przypadkach grzywna dla przedsiębiorcy może sięgać nawet 10 tysięcy złotych. Jakie są inne problemy z SENT?
Minister finansów zmienił rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Monitoringiem objęto towary z pozycji ex CN 2711 (propan, butan i mieszaniny propanu oraz butanu), bez względu na ich ilość w przesyłce. Tym samym systemem monitorowania zostanie objęty przewóz gazu płynnego LPG.
Od 1 września br. zaczną obowiązywać kolejne przepisy uszczelniające obrót olejami. Kary dla przewoźników wynosić będą od 10.000 zł. do 100.000 zł. Sprawdź co się zmienia.
Od dwóch lat przewoźnicy zobowiązani są do rejestrowania transportu towarów wrażliwych. Monitoring przewozów miał ukrócić nielegalny obrót m.in. alkoholem, smarami, paliwami, tytoniem. Czy te restrykcyjne zasady oraz srogie kary, nawet do 100.000 zł przyniosły efekt? Statystyki mówią, że tak.
Przewóz do 500 litrów oleju opałowego bez zgłoszenia do SENT to zbyt dużo. Nie pozwala to na uszczelnienie systemu podatkowego. Zgodnie z najnowszą propozycją poza SENT będzie można przewieźć do 100 litrów. Ale to nie wszystko - wprowadzony zostanie elektroniczny obiegiem dokumentacji. W efekcie powstanie monitoring nie tylko przewozu olejów, ale także obrotu i pośrednio ich zużycia. Zawiłe? Sprawdź, jak będzie wyglądał nowy system obrotu!
Od kwietnia 2018 roku przewoźnicy zostali obciążeni nowym obowiązkiem – zgłoszenia oraz aktualizacji informacji o przewożonych towarach w systemie SENT, czyli elektronicznym rejestrze zgłoszeń stworzonym specjalnie na potrzeby realizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Transport gazu LPG zacznie podlegać obowiązkom, wynikającym z ustawy o systemie monitorowania przewozu drogowego i kolejowego towarów. W związku z tym będzie trzeba go zgłaszać do elektronicznej bazy SENT oraz używać w trakcie przewozu lokalizatora GPS, za pomocą którego KAS może śledzić pojazd w czasie rzeczywistym. Jakie ilości gazu można będzie przewieźć bez konieczności monitorowania przewozu?
Przewoźnik, który dostarczy olej opałowy pod inny adres niż ten, który został zgłoszony fiskusowi w rejestrze SENT, będzie musiał zapłacić 100 tys. zł kary. Ministerstwo Finansów chce rozszerzyć monitorowanie obrotu tym paliwem, tak aby nie było szans na unikanie podatków. Przepisy mają zacząć obowiązywać od 1 września 2019 r.
Z początkiem 2019 r. zaczną obowiązywać kary za nieprzestrzeganie przepisów o lokalizatorach używanych w systemie SENT, które weszły w życie 1 października. Kierowca może zapłacić do 7.500 zł, a przewoźnik 10.000 zł.
Do formularza dokumentu zastępującego zgłoszenie do systemu SENT zostały dodane nowe pola. Służą one do wpisania numeru lokalizatora albo urządzenia przekazującego dane geolokalizacyjne pojazdu.
Projekt rozporządzenia w tej sprawie przygotowano w Ministerstwie Rozwoju i Finansów. Zobacz, jak zgłaszać przewozy do rejestru elektronicznego, a także co zrobić, gdy rejestr nie działa.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »